HET ONTSTAAN VAN DE
HARMANDIR SAHIB
Sri Harmandir Sahib is
ook bekend als Sri Darbar Sahib of de Gouden Tempel. Deze laatste naam
heeft de tempel te danken aan zijn indrukwekkende schoonheid en gouden
omhulling. Hij is een levend symbool van spiritualiteit en historische
tradities van het Sikhisme. Al sinds zijn bouw is de tempel en het bij
behorende reservoir een bron van inspiratie voor de Sikh gemeenschap. De
oorspronkelijke geschiedenis van de plaats waar de Sri Harmandir Sahib
gebouwd is, is gehuld in mysterie. Sommige verhalen duiden erop dat de
plaats in de pre-historische periode al opmerkelijke religieuze waarde
had in de vorm van een heilige bron (Amrit Kund). |
|
|
|
Maar voordat de plaats
werd geassocieerd met de Sikhs was de grond van de Harmandir Sahib een
laagliggende plek met een kleine vijver (waar nu de Dukh Bhanjani Beri
zich bevindt) omgeven door een jungle van bomen, en omcirkeld door de
dorpen; Sultanwind, Tung, Gumtala en Gilwali. Ook bevond de plaats zich
aan de noord-westelijke grens route en andere handelsroutes. De plaats
was ook van geografische waarde, omdat deze een link vormde tussen India
en Afghanistan. Desondanks bleef de plek onopgemerkt, tot het moment dat
de Sikh Goeroes deze bezochten.
|
Terug
naar boven |
|
Legendes en wonderen
zijn verbonden met het oorsprong van het heilige reservoir (de Amrit
Sarowar). Er wordt gezegd dat Goeroe Amar Das nabij het reservoir juist
dat kruid vond, dat nodig was voor de genezing van de huidziekte van
Goeroe Angad, de tweede Sikh Goeroe.
Het verhaal van Rajni
onderstreept de genezende werking van het reservoir. Rajni was de
dochter van Rai Duni Chand, de belastinginner van Patti. Haar man genas
van lepra nadat hij zich in het heilige reservoir had gewassen..
|
Goeroe Arjan Sahib, de
vijfde Sikh Goeroe, kwam op het idee om een centrale plaats van
aanbidding te creëren voor Sikhs. Eigenhandig heeft hij de architectuur
van de Sri Harmandir Sahib ontworpen. Hiervoor al was door Goeroe
Amardas Sahib, de derde Goeroe, het plan gemaakt om het heilige
reservoir uit te graven. Dit plan is echter pas uitgevoerd door Goeroe
Ramdas Sahib, onder toezicht van Baba Budha Ji. Het land was door de
bijdragen van de plaatselijke dorpelingen al eerder, van de
oorspronkelijke grondeigenaren, verworven door de Goeroe Sahibs. Ook het
plan om daar een stad te vestigen werd gemaakt. Daarom werd er in 1570
A.D. ook een begin gemaakt aan de bouw van de stad en het reservoir. In
1577 A.D. waren beide projecten voltooid.
Goeroe Arjan Sahib liet in December 1588 A.D. (1 maart? 1645 Bikrmi
Samvat) de eerste steen leggen door de islamitische heilige Hazrat Mian
Mir Ji van Lahore. Op het constructie werk werd door Goeroe Arjan Sahib
zelf toezicht gehouden. Hierbij werd hij bijgestaan door prominente Sikh
persoonlijkheden zoals Baba Budha ji, Bhai Gurdas Ji, Bhai Sahlo Ji and
vele andere toegewijde Sikhs. |
|
De Harmandir Sahib
staat symbool voor de onverwoestbaarheid van het Sikh geloof. De Goeroe
heeft bij het ontwerpen ervoor gezorgd dat de Harmandir Sahib vier
deuren heeft; aan de noordelijke, westelijke, oostelijke en zuidelijke
zijde is een deur gemaakt. Deze vier deuren moeten mensen uit alle
verschillende kasten en rassen een welkom gevoel geven welkom te zijn.
Mensen uit elke religie zijn welkom in de tempel.
Een andere heel
bijzondere eigenschap aan de bouw van de Harmandir is dat de tempel, in
plaats van op een verhoging, zoals de gewoonte is in de architectuur van
de hindoeïstische tempels, zelfs lager dan haar omgeving gebouwd, zodat
de bezoekers trappen af moeten lopen om een de tempel te bezoeken. Dit
is gedaan om de gelukkige tempelbezoekers een gevoel van bescheidenheid,
in plaats van egoïsme of hoogmoed mee te geven |
|
|
De tempel is omringd
door water, wat de uitzonderlijk mooie architectuur van het gebouw
accentueert. Maar het water dient niet alleen om dit heilige gebouw
bijzonder te maken. De ‘Tempel in het water’ heeft ook spirituele
waarde. Puurheid van de ziel, helderheid van gedachten, eenvoud van
karakter en het oplossen van dualiteit (‘Nirgun’ en ‘Sargun’) worden ook
gesymboliseerd door het water.
Bhai Gurdas Ji (befaamd Sikh leerling gedurende de tijd van de Goeroes)
droeg 'beleefdheid' toe aan het water. Water vloeit van grote hoogtes
enkel naar beneden. Dit betekent dat elk mens met enig bekendheid,
grootsheid of rijkdom, tot het uiterste beleefd en bescheiden moet zijn
of blijven. Er moet geen valse trots zijn. Water eigenlijk nodig in het
leven van alle mensen, planten en dieren. Zonder water kan niemand
overleven. Goeroe Nanak Dev Ji zei dat de aansluiting van mens met God
voorbedacht moeten zijn, zoals vloeiend water dat loopt naar de zee.
Indien het water stilstaat, gaat het bederven. Wees zo verbonden met God
almachtige zoals vloeiend water en blijf altijd vers. |
Terug
naar boven |
|
|
De volgende
opmerkelijke ontwikkeling in verband met de Harmandir was het compleet
maken van het heilig boek van de sikhs. Goeroe Arjan Dev verzamelde de
echte hymnes (Banis) van de eerste vier sikh Goeroes waaraan hij zijn
eigen compositie toevoegde evenals keuzes uit de teksten van hindoe
devoten (Bhaktas) en moslim heiligen. De keuze voor de heilige teksten
werd op het principe van de eenheid van God en de broederschap van alle
mensen gemaakt. De heilige teksten werd onder de titel van 'Pothi Sahib'
verzameld. Het heilige boek werd in juli 1604 voltooid. De Adi Granth,
de naam waaronder het later bekend werd, werd in Augustus 1604 formeel
in de Harmandir geïnstalleerd.
Baba Budha werd als de
eerste toezichthouder (Granthi) van de tempel aangesteld. Van die dag
aan begonnen de regelmatige erediensten, Kirtans en andere diensten in
het heiligdom. Spoedig werd de Harmandir de belangrijkste plaats voor de
eredienst, weergaloos in glorie en schoonheid.
De Harmandir kreeg de
naam Goden Tempel (‘Swaran Mandir’) toen zijn bovenste deel in rijk
gebosseleerde en zwaar vergulde lagen van goud werd bedekt. Dit gebeurde
allemaal in de periode van Maharadja Ranjit Singh. Maharadja Ranjit
Singh schonk 500.000 rupees (5 lakh Rs/-) voor het plaatsen van gouden
platen op Sri Harmandir Sahib in 1803 A.D.
De architectuur van de
Gouden Tempel vertegenwoordigt de hoogste prestatie van de sikhs in
kunst en architectuur. De verenigde kunsten van decoratie, naqashi
(specifiek soort interieur decoratie) en fresco's in de tempel tonen het
bekwame vakmanschap van de Indiase artiest van de negentiende eeuw. Geen
gebouw in de wereld kan met de Gouden Tempel wedijveren waar natuur en
kunst in zo'n harmonische samengaan zo mooi is vormgegeven.
De Harmandir (ook
bekend als Darbar Sahib) is niet alleen een plaats voor de eredienst,
maar een centrale plaats voor de Sikh gemeenschap om zich te verzamelen.
Het is het erfgoed van de Sikhs in hun vijf honderd jaar oude
geschiedenis. Legenden en wonderen zijn met de heilige water tank
verbonden terwijl indrukwekkend martelaarschap en grote overwinningen
met verschillende plekken rondom de tempel zijn geassocieerd.
Het is de plaats
waarvan iedere sikh droomt om hem te bezoeken. |
Terug
naar boven |
|
GESCHIEDENIS VAN HARMANDIR SAHIB |
|
De Sri Harmandir Sahib
werd vele malen door de Afghanen en andere indringers binnengevallen en
vernietigd. Keer op keer moesten Sikhs veel opofferen om hem te
bevrijden en zijn onschendbaarheid te herstellen. Na het martelaarschap
van Bhai Mani Singh ji in 1737 nam Massa Ranghar, de locale heerser
('Kotwal') van Amritsar, bezit van de Sri Harmandir Sahib in 1740 en
veranderde hem in een hof en begon losbandige partijen en feesten te
houden. Deze daden creëerde geweldige verbolgenheid onder de sikhs. Twee
strijders, Sukha Singh en Mahtab Singh gingen de uitdaging aan om deze
belediging te wreken. Zij gingen het tempel complex in vermomd als
boeren, hakten het hoofd van Massa Ranghar af met een enkele slag van
kirpan en vluchtten weg met het hoofd op een van hun speren. Na dit
incident werd de veiligheid rond de Sri Harmandir Sahib verder
aangescherpt en de tempel werd afgesloten.
Nu was het de beurt van
Lakhpat Rai, een Hindoe Diwan van Lahore Darbar toen hij zwoer de
volledige Sikh Natie te beëindigen. Om de dood van zijn broer Jaspat Rai
te wreken, vervuilde hij de water tank (Sarovar) en ontheiligde Sri
Harmandir Sahib in 1746. Hij verbood zelfs de naam 'Goeroe'. De Mughul
machten marcheerden tegen de sikhs onder het bevel van Diwan Lakhpat Rai
en Yahiya Kan. Een hevige strijd werd gevochten en de eerste holocaust
('Ghalughara') vond plaats in juni 1746. Hierbij werden bijna zeven
duizend sikhs gemarteld. Drie duizend van hen werden in het openbaar
geëxecuteerd in Lahore op de plaats die nu Shaheedganj word genoemd.
Na deze holocaust,
namen de Sikhs, onder het efficiënte leiderschap van Sardar Jassa Singh
Ahluwalia wraak en heroverde beide steden, Amritsar en Lahore, in maart
1748. Salabat Khan werd vermoord en de Sri Harmandir Sahib ontzet. Zij
vierden Vaiskhi met geweldig enthousiasme door het zuiveren van de
heilige water tank (Sarovar) en het herstellen van de dagelijkse gang
van zaken (Maryada) bij de Sri Harmandir Sahib. Zij hielden ook de twee
jaarlijkse bijeenkomst (Sarbat Khalsa). Ook het Diwali festival van 1748
werd enthousiast gevierd.
In 1757 viel Ahmad Shah
Abdali India voor de tweede keer aan en hij viel ook Amritsar binnen.
Hij sloopte Sri Harmandir Sahib en vulde de water tank (Sarovar) met
afval. Na het horen van deze schending zwoer Baba Deep Singh ji Saheed,
het hoofd van de stam ('Misl') Shaheedan, wraak voor deze belediging.
Een bloedige strijd vond plaats in de dorp Gohalwar dichtbij Amritsar.
Baba Deep Singh werd dodelijk verwond. Hij hield zijn bijna afgehakte
hoofd met zijn linkerhand vast en ging met rechts verder met het
neermaaien van zijn vijanden. Vechtend, bereikte deze unieke strijder de
omgeving van de heilige tempel en legde zijn leven neer voor het
handhaven van onschendbaarheid van Sri Harmandir Sahib.
Op 10 april 1762 viel
Ahmed Shah Abdali, na de verschrikkelijke slachting van sikhs in Kup
Harira, opnieuw Amritsar en de Sri Harmandir Sahib binnen. Bij deze
gelegenheid kwamen duizenden Sikhs gewapend en ongewapend naar de tempel
aan voor een heilig bad. Talloze Sikhs lieten hun leven in liefde voor
hun heiligdom. Sri Harmandir Sahib werd opnieuw opgeblazen met buskruit
en de heilige tank werd weer ontheiligd. Het wordt gezegd dat, terwijl
het gebouw van het heiligdom werd opgeblazen, een rondvliegende baksteen
de neus van Ahmed Shah raakte en hem dodelijk verwondde
Na de martelaarschap
van Bhai Mani Singh ji werd de Sri Harmandir Sahib collectief beheert
door de sikh stammen (misls) en vele verblijven (Bungas) werden gebouwd
bij de tempel. Wanneer Sikh leiders Amritsar bezochten, bemoeide zij
zich niet met de zaken van de tempel. Alle algemene bijeenkomsten werden
in de Akal Takhat Sahib (gebouw voor de ingang van de tempel) gehouden
in de aanwezigheid van de Guru Granth Sahib, het Sikh heilige boek.
Tijdens de regering van
Maharaja Ranjit Singh (1799 – 1849) was het bestuur van de Sri
Harmandir Sahib onder de controle van de Sikh staat. De maharaja nam
veel interesse in de ontwikkeling en verfraaing van de Sri Harmandir
Sahib.
Tijdens de Britse
periode (1849 – 1947), kwam de Sri Harmandir Sahib onder de controle
van een man, de manager ('Sarbrah'), de kandidaat van Afgevaardigde
Commissaris van Amritsar. De Afgevaardigde commissaris van Amritsar
stelde ook een commissie van zogenaamde Sikh Sardars en huurlingen in.
De ??(hindoe) priesters ('Pujaries'), tempel managers / hoofd priesters
('Mahants'), zangers, muzikanten ('Ragis') en ander functionarissen
begonnen hun gebruikelijk deel van van de giften aan de Tempel af te
romen.
Aan de andere kant
werden hun onzedelijke daden binnen de tempelcomplexen oogluikend
toegelaten door de manager ('Sarbrah').
Dit bracht grote
verbolgenheid onder de sikhs te weeg, het resultaat hiervan was de Sikh
Gurdwara Hervormingsbeweging. Opnieuw moesten sikhs hun leven offeren
voor de Sri Harmandir Sahib en andere sikh heiligdommen. De Shiromani
Akali Dal werd het speer punt in de strijd voor de hervorming van het
beheer van de plaatsen voor de Sikh erediensten.
Uiteindelijk viel het
doek voor de Gurdwara Hervormingsbeweging, toen met Sikh Gurdwara wet
van 1925, de controle en het management van de Sri Harmindir Sahib aan
de Shiromani Gurdwara Parbandhak Commissie (SGPC) werd toegekend. De
SGPC is een representatief lichaam van de sikhs gekozen door middel van
een volwaardige verkiezing.
In juni 1984 werd de
tempel door het Indiase Leger, onder
operatie 'Blue Star'
aangevallen waarbij enkele
honderden onschuldige Sikh pelgrims gedood werden. |
Terug
naar boven |
Terug
naar boven |
Een bezoek naar de Harmandir Sahib is
onvolledig zonder een bezoek te leggen aan te volgende: |
|
Het gebouw is gericht
op de Harmandir Sahib en gebouwd door de zesde Goeroe Hargobind (1606 –
1644) in 1609. Het is sindsdien altijd het centrale zenuwstelsel geweest
van het sikhisme. Alle geboden die de gemeenschap treffen in zijn geheel
zijn van hier uitgebracht. De Akal Takhat werd reeds voor het
rechtspreken voor de Sikhs gebruikt in de dagen van zijn bouwer.
De Akal Takhat werd
enkele keren door de moslims overvallen. De onderste verdieping van het
gebouw werd in 1874[1]
gebouwd. Drie verdiepingen werden vervolgens door Maharaja Ranjit Singh
toegevoegd. Een aantal wapens, gebruikt door Goeroe Hargobind, Goeroe
Gobind Singh en andere Sikh helden, worden in de Akal Takhat bewaard. In
1984 tijdens Operatie 'blue star' werd de Akal Takhat door het Indiase
Leger zwaar beschadigt. |
Terug
naar boven |
|
Baba Atal Sahib |
|
Een negen-verdiepingen
toren, die ter herinnering van Atal Rai werd gebouwd. Atal Rai
(overleden in 1628) was een zoon van Goeroe Hargobind, die ook Baba Atal
werd genoemd. Atal Rai stierf toen hij negen was. Hij werd 'Baba' (oude
man) hoofd over jonge schouders genoemd. De toren werd tussen 1778 en
1784 gebouwd. Het is de enige in zijn soort in de stad met een hoogte
van 40 meter (108 voet) |
GURU KA LANGAR |
|
|
De Guru Ka Langaar is gevestigd
naast de Goude Tempel. Zoals in alle Sikh Gurdwaras is de Langer hal, de
plek waar alle mensen van alle geloven, geslacht, status enz. samen
zitten in lange rijen om kosteloos het zelfde eenvoudige voedsel te
eten. De Langer van de Gouden Tempel deelt op gewone dagen tussen de
40,000 en 70,000 maaltijden uit in deze unieke manier. Op hoogtij dagen
loopt dit op tot 200.000 maaltijden. De service is 24 uren per dag open.
Alle voedsel wordt bijeengebracht door schenkingen en bereidt en
verdeelt door vrijwilligers die dit doen in onbaatzuchtige
dienstverlening (sewa). |
De Niwas is een vrije
herberg voor de pelgrims die door de Tempel in stand wordt gehouden. Hij
is gebouwd door de Gurdwara Commissie. Er zijn 228 kamers en 18 grote
hallen. Verschillend van de gewone Herbergen ('Daramsalas') heeft deze
Niwas faciliteiten als vrij beddengoed, veldbedden, lichten en
ventilators enz. voor de huurders. Een kamer kan hier in het algemeen
voor niet langer dan drie dagen achtereen gehuurd worden. De deuren van
de herbergen zijn open voor iedereen. De huurders mogen echter niets in
strijd met de leerstellingen van Sikhism doen. |
|
Er zijn 66 kamers in
Guru Nanak Niwas, 22 met bijbehorende badkamer en 44 zonder badkamer,
maar op elk vloer zijn 10 badkamers en spoel toiletten om het verblijf
aangenamer te maken. |
|
Er is het Akal Rust
Huis met 26 kamers met tweepersoons bedden en bijbehorende bad kamers.
Deze zijn beschikbaar voor een nominale huur. |
|
Er zijn 92 tweepersoons
kamers met bijbehorende badkamers in vier hallen. De kamers zijn te huur
voor 50 roepies per dag. |
|
Guru Arjan Dev Niwas is
een accommodatie naast Guru Nanak Niwas met 100 kamers. |
|
Het hoofdkwartier van de Shiromani
Gurdwara Parbandhak Commissie is gevestigd in de Teja Singh Samundri Hal
naast de Harmandir Sahib. De Gurdwara wet van 1925, droeg de controle
van de historische Sikhs heiligdommen in de Punjab over naar de SGPC.
Het is een representatief lichaam van de Sikhs gekozen door middel van
een volwaardige verkiezing.
Onder de andere interessante plaatsen rond
de Harmandir Sahib zijn ook de volgende vermeldenswaardig:
a) Dukh Bhanjni Ber (Jujube Boom) :
Dit is de plek waar de man van
Rajni, de dochter van Rai Duni Chand, de belastinginner van Patti, van
lepra genas nadat hij zich in het heilige reservoir had gewassen
b) Thara Sahib
Dit is waar de negende Goeroe, Goeroe Tegh
Bahadur Sahib Ji rustte toen hij van Baba Bakala was aangekomen om zijn
respect aan de Darbaar Sahib te tonen.
c) Ber Baba Budha Ji-
Dit is een boom (beri) waar Baba Buddha Ji
onder heeft gezeten toen hij opzicht hield over de bouw van de Darbar
Sahib
d) Gurdwara llachi Ber (een boom met
heel klein fruit genoemd Ber)-Op deze plaats heeft Guru Arjan Dev Sahib
gezeten tijdens het surveilleren op de bouw van de Harmandar Sahib.
e) Ath Sath Tirath (acht en zestig
heilige plaatsen verkortend in een) - Waar de Goeroes en grote heiligen
hun heilige toespraken met lof van de Almachtige gehouden hebben.
f) Gurdwara Shaheed Bunga Baba Deep Singh
– Dit is de rust plaats van het
afgehakt hoofd van
Baba Deep Singh Ji.
De Harmandir Sahib bezit een fijne
verzameling van juwelen en waardevolle artikelen van aanzienlijk
artistiek en historisch belang. De volgende verdienen een speciale
vermelding:
a) GOUDE DEUR PANELEN -
Er zijn vier paren panelen voor elke
dubbele deur een.
b) GOUDE BALDAKIJN -
Het baldakijn dat bezaaid is met kostbare
juwelen, is een voorwerp van voortreffelijke vakkundigheid en geweldige
artistieke waarde.
c) JEWELLED HOOFDBAND -
Het is een geschenk van
Maharaja Ranjit Singh. Hij was bestemd voor het huwelijk van de zoon
van Maharadja Ranjit Singh. De Maharaja schonk hem aan de Harmandir
Sahib. |
|
Het centraal Sikh
Museum heeft schilderijen van de Sikh Goeroes, Sikh heiligen, Sikh
strijders en andere vooraanstaande Sikh leiders die op hun eigen manier
veel verbeteringen hebben uitgevoerd en hebben bijgedragen aan de Sikhs godsdienst. |
Terug
naar boven |
|