Amritvela |
Terug
naar boven |
Voor duizenden inwoners
van Amritsar, begint de dag heel vroeg. Sterker nog, de avond ervoor,
rond ongeveer 3 uur in de ochtend, beginnen de huishoudens in deze stad
zich voor te bereiden op een zeer vroeg bezoek aan de Darbar Sahib – een
routine, die sinds 4 eeuwen niet is veranderd. De toegewijden van
Amritsar verheugen zich elke ochtend op dit tijdstip, anticiperend dat
ze gauw de Harmandir zullen bezoeken.
Lopende door de vertrouwde straten van deze oude stad, versnelt hun pad
in blije verwachting van het zien van het geliefd heiligdom. Sommigen
maken deze ochtendlijke wandeling al zolang ze het zich kunnen
herinneren.
Voor de hoofdingang doen ze hun schoenen uit, geven deze af bij een
vrijwillige en betreden het complex. In een klein bad van stromend
water, wassen ze hun voeten. Bij de bloemenkraampjes, stoppen sommigen
voor het kopen van gele,gouden of russet bloemenkransen om ze naar
binnen mee te nemen als offers.
|
|
The
Harmandir Sahib |
|
|
Terwijl ze de marmeren
treden, leidende naar de Parkarma aflopen (dit om de mensheid
nederigheid te leren), stoppen ze in het midden van de Sarowar, de
serene en onsterfelijke Harmandir Sahib. Ze staren ernaar met verbazing
en liefde – deze emoties hebben velen voor hen ervaren al sinds het
bestaan van de Harmandir.
Ze staan verstelt van zijn gouden voorgevel en koepel. De water eromheen
is rustig en helder in de vroege ochtend, en vormt een bijna perfecte
weerspiegeling van de Harmandir. Door hun hoofd te buigen tot ze met hun
voorhoofd het koele marmer van de Parkema raken, brengen de gelovigen
een eerbetoon uit.
|
|
Ook bedanken ze hiermee
de Goddelijke goedheid, die hun bezoek mogelijk heeft gemaakt. Daarna,
volgens gewoonte, gaan ze linksaf om langs de hele Parkarma te lopen en
af en toe bij heiligdommen te stoppen, voor ze uiteindelijk bij de
Harmandir aankomen. |
|
The
Parkarma Shrines & Ath Sath Tirath |
Terug
naar boven |
Het eerste heiligdom
waar het marmeren pad naartoe leidt is de Dukh Bhanjani Ber. Gebouwd om
een boom, markeert het de plaats waar, naar gezegd, het baden in dit
heilig bad wonderbaarlijk een gewond kind heeft genezen. Sindsdien wordt
een bezoek aan de tempel zonder het baden op deze plek als incompleet
ervaren. Ze stoppen hier om het water te betreden, in de hoop om
verdriet en problemen weg te baden.
Als men verderop bij de Parkarma de hoek omgaat, komt men bij het
heiligdom van Baba Deep Singh Ji, de legendarische strijder die op deze
plek is overleden. Sindsdien staan pelgrims bij deze plek stil om te
bidden, rozenblaadjes te strooien of leggen bloemekransen neer om deze
strijder te eren. |
|
|
De volgende hoek van de
parkarma leidt de gelovige tot Akal Takht en de Darshani Deorhi. De
opwinding van de gelovige stijdt, gauw zal hij/zij getuige zijn van, en
mogelijk deelnemen aan ceremonies waar alleen de vroege bezoekers van
Darbar Sahib deel van uit kunnen maken. Dit is het moment waarop, voor 5
uur ’s ochtends, de Siri Guru Granth Sahib Ji van de Kotha Sahib in de
Akal Takht naar de Harmandir Sahib wordt vergezeld. |
|
The
decorated palki and sawari (de versierde palki en sawari) |
Terug
naar boven |
|
Ongeveer een half uur
voordat de Siri Guru Granth Sahib Ji vanuit de Akal Takht naar beneden
wordt gebracht, wordt de palki, een goud en zilveren palaquin (een soort
draagstoel), voorbereid op de komst van de Guruji. Enkele van de
aanwezige gelovigen verplaatsen de kussens en dekens waarop de Siri Guru
Granth Sahib zal rusten. Ze verschonen deze kussens en dekens met schone
zijden hoezen en, als alles klaar is, bestrooien ze alles met gegeurd
rozenwater.
Wanneer de Granthi van Harmandir verschijnt, met op zijn hoofd een
kussen met daarop de Guru Granth Sahib Ji, kondigen een aantal
toegewijden aan de, zelfs op deze tijdstip, in grote getale aanwezige
gelovigen zijn komst aan door het weerklinken van durmgeluiden van de
nigara. Terwijl ze rode, roze en witte rozenbladen bestrooien en verzen
uit de heilige geschriften zingen, maken ze de weg vrij voor de Palki’s
weg naar de Harmandir. Deze weg, al is deze |
|
kort,duurt soms langer dan een half
uur omdat zoveel mogelijk toegewijden de palaquin wensen te dragen.
Deze optocht beweegt langzaam langs de plaza, gaat langs de Darshani
Deorhi en de weg, en stopt als het bij de hoofdingang van de Harmandir
is aangekomen. |
|
|
|
Guru Granth Sahib ji
wordt daarna meegenomen naar de gebruikelijke plaats van eer, onder een
fluwelen overkoepeling die rijk geborduurd is met zilver en goud.
Terwijl de Sangat (groep/orde van religieuzen)in stilte staat, gaat de
Granth ji voor de Guru Granth Sahib Ji zitten en leest daaruit hardop de
boodschap van God, voor die dag.
Read Today's Hukamnama from Harmandir
Sahib-
updated every day in Punjabi along with English translation on the same
screen
Live
Radio from Siri Harmandir Sahib
(Windows Media Player required with Speakers turned on)
Het voorlezen (zingen) uit de
Asa ki War, wat al sinds ongeveer 3uur ’sochtends bezig is, stopt zodra
de Siri Guru Granth Sahib Ji prakash (ceremonie) voltooid is. Het gezang
van deze vroege ochtend, is net als de Asa ki War en alle andere
composities die hier worden voorgelezen en gezongen afkomstig uit de
Siri Guru Granth Sahib Ji.
Nadat de wake is gelezen, gaat men weer door met het zingen van de Asa
ki War. Als dit is afgelopen, gaat de hele groep en de aanwezige
gelovigen staan voor de Ardas, een gebed dat wordt opgezegd aan het eind
van elke ceromonie. Na de Ardas wordt Shabad Kirtan, een muzikale
gezongen versie van de heilige geschriften, gezongen. De Shabad Kirtan
zal gedurende de hele dag tot laat in de avond gezongen worden door een
groep Ragis (religieuze zangers.) |
|
Har
ki Pauri and Darshani Deorhi |
Terug
naar boven |
|
De gelovigen die zo
vroeg in de ochtend aanwezig zijn, verlaten nu de Harmandir. Ze lopen op
de binnenplaats waar de Harmandir door omgeven wordt, en stoppen aan de
zuidelijke kant daarvan, waar de Har ki Pauri zich bevindt. Hier, leiden
marmeren treden richting de reservoir, zodat de bezoekers het heilige
water van deze bad met hun handen kunnen opvangen en hun hoofd hiermee
kunnen besprenkelen. Sommigen nemen ook een slok van dit heilig water.
De geschiedenis vertelt dat Siri Guru Arjan Dev deze plaats zelf een
naam heeft gegeven.
Terwijl de gelovigen hun pad om de Harmandir, via de binnenplaats
hervatten, buigen de gelovigen nog een maal hun hoofd in de richting van
de Siri Guru Granth Sahib. Daarna gaan ze via de weg terug door de
Dasshani Deorie en verder richting de hoofd parkarma. |
|
Terwijl ze vanuit de
parkarma richting de trap gaan vanwaar ze naar binnen waren gekomen,
blijven sommigen staan bij de Ber Baba Buddha, bekend als de heilige
boom. Baba Buddha, de eerste priester van de Harmandir, zat volgens
vertellingen onder deze boom, terwijl hij toezicht hield op de bouw van
de Harmandir Sahib.
Voor het verlaten van de Darbar Sahib, richten de vroege bezoekers zich
nog een maal richting de Harmandir. Ze vouwen hun handen en knielen met
hun voorhoofd op het parkema om voor ze weggaan nog eenmaal hun respect
tonen. Terwijl ze de trap richting de uitgang aflopen, voelen ze zich
als herboren en versterkt door de gedachte dat de hand van God hen door
de dag zal leiden. |
|
The
Daylight Hustle and Bustle |
Terug
naar boven |
Met het aanbreken van
de dag, neemt ook de activiteit op Darbar Sahib toe. Groepen bezoekers
en pelgrims arriveren constant te paard of met scooters, autos, bussen,
trucks, tactors of te voet. In tegenstelling tot de vroege bezoekers,
die kwamen om deel uit te maken van de ochtend rituelen, komen deze
mensen vaak van verre afstanden voor het plezier van een pelgrimstocht,
waarvan het doel zowel godsdienstig als feestelijk is. Sommigen zullen
een dag of langer in deze heilige plaats verblijven.
Dit kleurrijke stroom van bezoekers houdt tot laat in de nacht aan:
zakenmannen in pak; boeren in werkkleding; vrouwen in een verschillende
klederdrachten en sieraden; kinderen in kleding dat speciaal voor deze
gelegenheid is gemaakt. Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd, van
mensen die al het mooiste deel van hun levensweg achter de rug hebben
tot pasgehuwden die komen om een zegening te vragen voor het leven dat
voor hun ligt – de bruid in rood en goudgekleurde bruidskleding, de
bruidegom in een roze of rode tulband.
De mensen zijn overal verspreidt. Sommigen zitten in de Harmandir op de
grond te luisteren naar de Shabad Kirtan. Anderen zijn verzonken in de
woorden van de Akhand Path op een van de hogere verdiepingen. Anderen
bezoken de Akal Takht, waar de zwaarden en persoonlijke wapens van Siri
Guru Gobind Singh worden tentoongesteld.
Velen gaan bij de speciale keuken in de rij staan, waar de Karah Parsad
wordt voorbereid. Zij doen een donatie voor dit heilig voedsel en nemen
dit mee naar de Harmandir Sahib. Ze geven het aan de aanwezigen die
hiervoor speciaal voor het in ontvangst nemen hiervan zijn gestationeerd.
Dezen geven het vervolgens met God’s zegening aan diegenen die het
heiligdom verlaten. Sommige toegewijden zitten in stille overpeinzing in
het heiligdom van Baba Atal, gebouwd om de jongoverleden, talentvolle
zoon van Siri Guru Hargobind te herdenken. Anderen zitten met het zelfde
doel in het heiligdom dat gebouwd is ter herdenking van Siri Guru Tegh
Bahadur. Gezien vrijwilligerswerk de essentie is van het Sikhisme, gaat
een grote stroom bezoekers richting de Siri Guru Ram Das Langar, om te
helpen bij het bereiden van het voedsel dat zal worden opgediend aan de
duizenden die er dagelijks eten. |
|
Rahras & Arti |
Terug
naar boven |
Als de zon onder gaat
en de tijd voor het avondgebed dichterbij komt, is er een opmerkelijk
verschil te zien in de aard van de mensen die nu naar de Harmandir komen.
Deze toegewijden komen om te zitten en aandachtig te luisteren naar de
stukken die in de avond worden voorgelezen. Ook komen zij om te genieten
van de schoonheid van de verzen en het religieus gezang waarin deze
gebeden worden ten hore worden gebracht. Zoals de ochtend het gebed
begon met de Asa ki War, eindigen in de avond het gebed met de Rahras,
de Arti en de Kirtan Sohaila, inclusief de Ardas om 9:45 p.m.
Wanneer de gebeden zijn afgelopen, wordt de Siri Guru Granth Sahib
gesloten, in een nieuw kleed van zijde en mousseline gewikkeld en
ceremoniaal |
|
|
gedragen naar de palki
die buiten klaarstaat. Net zoals in de ochtend, wordt de palki gedragen
door toegewijde Sikhs en meegenomen naar de Kotha Sahib waar de Siri
Guru Granth Sahib voor de nacht zal verblijven.
De massieve zilveren en roodhouten deuren van de Darshan Deorhi worden
gesloten en een groep van vrijwilligers in de Harmandir begint, ter
voorbereiding van de volgende dag, met het schoonmaken van het heiligdom
met melk en water. Na een aantal uur, zullen de deuren van de Darshan
Deorhi nogmaals worden geopend voor de gelovigen. De Harmandir zal dan
klaar zijn om om iedereen weer te ontvangen, zodat deze de komst van de
Siri Guru Granth Sahib kunnen verwelkomen en spirituele begeleiding
kunnen opzoeken.
Bij het zien van het licht van de lampen en de reflectie daarvan in het
het bad, het horen van het meledieze gezang van de religieuze teksten,
het gooien van een handvol rozenbladen voor de optocht met Guru Granth
Sahib Ji, en het voelen van de intensiteit van liefde en eer waarmee elk
ritueel wordt verricht, zijn ervaringen die altijd zullen worden
herinnerd.
Dag in dag uit, blijft de Harmandir Sahib, het symbool van het Sikh
geloof, inspireren van de duizenden mensen die het bezoeken. Het is, in
een zeker opzicht, het hart van de Sikhs, want overal waar een Sikh hart
klopt, bestaat een sterk sentiment voor dit grootste heiligdom van de
Sikhs. |
Terug
naar boven |
Testimonials:
http://www.darbarsaheb.com/testimonials.html |
|
|