Sikhs In nederland

     sikhs.nl                                                                                                                                                                                                                      home | contact us | site map  

Luistert allen naar de eeuwige waarheid; degene die lief heeft zal God verkrijgen. -Guru Gobind Singh  

A Day At Harmandir Sahib (Darbaar Sahib)

 
 
 

Amritvela

Terug naar boven

Voor duizenden inwoners van Amritsar, begint de dag heel vroeg. Sterker nog, de avond ervoor, rond ongeveer 3 uur in de ochtend, beginnen de huishoudens in deze stad zich voor te bereiden op een zeer vroeg bezoek aan de Darbar Sahib – een routine, die sinds 4 eeuwen niet is veranderd. De toegewijden van Amritsar verheugen zich elke ochtend op dit tijdstip, anticiperend dat ze gauw de Harmandir zullen bezoeken.
Lopende door de vertrouwde straten van deze oude stad, versnelt hun pad in blije verwachting van het zien van het geliefd heiligdom. Sommigen maken deze ochtendlijke wandeling al zolang ze het zich kunnen herinneren.
Voor de hoofdingang doen ze hun schoenen uit, geven deze af bij een vrijwillige en betreden het complex. In een klein bad van stromend water, wassen ze hun voeten. Bij de bloemenkraampjes, stoppen sommigen voor het kopen van gele,gouden of russet bloemenkransen om ze naar binnen mee te nemen als offers.

The Harmandir Sahib

 

Terwijl ze de marmeren treden, leidende naar de Parkarma aflopen (dit om de mensheid nederigheid te leren), stoppen ze in het midden van de Sarowar, de serene en onsterfelijke Harmandir Sahib. Ze staren ernaar met verbazing en liefde – deze emoties hebben velen voor hen ervaren al sinds het bestaan van de Harmandir.

Ze staan verstelt van zijn gouden voorgevel en koepel. De water eromheen is rustig en helder in de vroege ochtend, en vormt een bijna perfecte weerspiegeling van de Harmandir. Door hun hoofd te buigen tot ze met hun voorhoofd het koele marmer van de Parkema raken, brengen de gelovigen een eerbetoon uit.

 

Ook bedanken ze hiermee de Goddelijke goedheid, die hun bezoek mogelijk heeft gemaakt. Daarna, volgens gewoonte, gaan ze linksaf om langs de hele Parkarma te lopen en af en toe bij heiligdommen te stoppen, voor ze uiteindelijk bij de Harmandir aankomen.

 

The Parkarma Shrines & Ath Sath Tirath

Terug naar boven

Het eerste heiligdom waar het marmeren pad naartoe leidt is de Dukh Bhanjani Ber. Gebouwd om een boom, markeert het de plaats waar, naar gezegd, het baden in dit heilig bad wonderbaarlijk een gewond kind heeft genezen. Sindsdien wordt een bezoek aan de tempel zonder het baden op deze plek als incompleet ervaren. Ze stoppen hier om het water te betreden, in de hoop om verdriet en problemen weg te baden.
Als men verderop bij de Parkarma de hoek omgaat, komt men bij het heiligdom van Baba Deep Singh Ji, de legendarische strijder die op deze plek is overleden. Sindsdien staan pelgrims bij deze plek stil om te bidden, rozenblaadjes te strooien of leggen bloemekransen neer om deze strijder te eren.











 

De volgende hoek van de parkarma leidt de gelovige tot Akal Takht en de Darshani Deorhi. De opwinding van de gelovige stijdt, gauw zal hij/zij getuige zijn van, en mogelijk deelnemen aan ceremonies waar alleen de vroege bezoekers van Darbar Sahib deel van uit kunnen maken. Dit is het moment waarop, voor 5 uur ’s ochtends, de Siri Guru Granth Sahib Ji van de Kotha Sahib in de Akal Takht naar de Harmandir Sahib wordt vergezeld.

 

The decorated palki and sawari (de versierde palki en sawari)

Terug naar boven

Ongeveer een half uur voordat de Siri Guru Granth Sahib Ji vanuit de Akal Takht naar beneden wordt gebracht, wordt de palki, een goud en zilveren palaquin (een soort draagstoel), voorbereid op de komst van de Guruji. Enkele van de aanwezige gelovigen verplaatsen de kussens en dekens waarop de Siri Guru Granth Sahib zal rusten. Ze verschonen deze kussens en dekens met schone zijden hoezen en, als alles klaar is, bestrooien ze alles met gegeurd rozenwater.
Wanneer de Granthi van Harmandir verschijnt, met op zijn hoofd een kussen met daarop de Guru Granth Sahib Ji, kondigen een aantal toegewijden aan de, zelfs op deze tijdstip, in grote getale aanwezige gelovigen zijn komst aan door het weerklinken van durmgeluiden van de nigara. Terwijl ze rode, roze en witte rozenbladen bestrooien en verzen uit de heilige geschriften zingen, maken ze de weg vrij voor de Palki’s weg naar de Harmandir. Deze weg, al is deze

 
kort,duurt soms langer dan een half uur omdat zoveel mogelijk toegewijden de palaquin wensen te dragen.
Deze optocht beweegt langzaam langs de plaza, gaat langs de Darshani Deorhi en de weg, en stopt als het bij de hoofdingang van de Harmandir is aangekomen.
 

Parkash

Terug naar boven
 

Guru Granth Sahib ji wordt daarna meegenomen naar de gebruikelijke plaats van eer, onder een fluwelen overkoepeling die rijk geborduurd is met zilver en goud. Terwijl de Sangat (groep/orde van religieuzen)in stilte staat, gaat de Granth ji voor de Guru Granth Sahib Ji zitten en leest daaruit hardop de boodschap van God, voor die dag.

Read Today's Hukamnama from Harmandir Sahib- updated every day in Punjabi along with English translation  on the same screen
 
     Live Radio from Siri Harmandir Sahib
(Windows Media Player required with Speakers turned on)

Het voorlezen (zingen) uit de Asa ki War, wat al sinds ongeveer 3uur ’sochtends bezig is, stopt zodra de Siri Guru Granth Sahib Ji prakash (ceremonie) voltooid is. Het gezang van deze vroege ochtend, is net als de Asa ki War en alle andere composities die hier worden voorgelezen en gezongen afkomstig uit de Siri Guru Granth Sahib Ji.
Nadat de wake is gelezen, gaat men weer door met het zingen van de Asa ki War. Als dit is afgelopen, gaat de hele groep en de aanwezige gelovigen staan voor de Ardas, een gebed dat wordt opgezegd aan het eind van elke ceromonie. Na de Ardas wordt Shabad Kirtan, een muzikale gezongen versie van de heilige geschriften, gezongen. De Shabad Kirtan zal gedurende de hele dag tot laat in de avond gezongen worden door een groep Ragis (religieuze zangers.)

 

Har ki Pauri and Darshani Deorhi

Terug naar boven

De gelovigen die zo vroeg in de ochtend aanwezig zijn, verlaten nu de Harmandir. Ze lopen op de binnenplaats waar de Harmandir door omgeven wordt, en stoppen aan de zuidelijke kant daarvan, waar de Har ki Pauri zich bevindt. Hier, leiden marmeren treden richting de reservoir, zodat de bezoekers het heilige water van deze bad met hun handen kunnen opvangen en hun hoofd hiermee kunnen besprenkelen. Sommigen nemen ook een slok van dit heilig water. De geschiedenis vertelt dat Siri Guru Arjan Dev deze plaats zelf een naam heeft gegeven.
Terwijl de gelovigen hun pad om de Harmandir, via de binnenplaats hervatten, buigen de gelovigen nog een maal hun hoofd in de richting van de Siri Guru Granth Sahib. Daarna gaan ze via de weg terug door de Dasshani Deorie en verder richting de hoofd parkarma.

 

Terwijl ze vanuit de parkarma richting de trap gaan vanwaar ze naar binnen waren gekomen, blijven sommigen staan bij de Ber Baba Buddha, bekend als de heilige boom. Baba Buddha, de eerste priester van de Harmandir, zat volgens vertellingen onder deze boom, terwijl hij toezicht hield op de bouw van de Harmandir Sahib.
Voor het verlaten van de Darbar Sahib, richten de vroege bezoekers zich nog een maal richting de Harmandir. Ze vouwen hun handen en knielen met hun voorhoofd op het parkema om voor ze weggaan nog eenmaal hun respect tonen. Terwijl ze de trap richting de uitgang aflopen, voelen ze zich als herboren en versterkt door de gedachte dat de hand van God hen door de dag zal leiden.

 

The Daylight Hustle and Bustle

Terug naar boven

Met het aanbreken van de dag, neemt ook de activiteit op Darbar Sahib toe. Groepen bezoekers en pelgrims arriveren constant te paard of met scooters, autos, bussen, trucks, tactors of te voet. In tegenstelling tot de vroege bezoekers, die kwamen om deel uit te maken van de ochtend rituelen, komen deze mensen vaak van verre afstanden voor het plezier van een pelgrimstocht, waarvan het doel zowel godsdienstig als feestelijk is. Sommigen zullen een dag of langer in deze heilige plaats verblijven.

Dit kleurrijke stroom van bezoekers houdt tot laat in de nacht aan: zakenmannen in pak; boeren in werkkleding; vrouwen in een verschillende klederdrachten en sieraden; kinderen in kleding dat speciaal voor deze gelegenheid is gemaakt. Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd, van mensen die al het mooiste deel van hun levensweg achter de rug hebben tot pasgehuwden die komen om een zegening te vragen voor het leven dat voor hun ligt – de bruid in rood en goudgekleurde bruidskleding, de bruidegom in een roze of rode tulband.
De mensen zijn overal verspreidt. Sommigen zitten in de Harmandir op de grond te luisteren naar de Shabad Kirtan. Anderen zijn verzonken in de woorden van de Akhand Path op een van de hogere verdiepingen. Anderen bezoken de Akal Takht, waar de zwaarden en persoonlijke wapens van Siri Guru Gobind Singh worden tentoongesteld.

Velen gaan bij de speciale keuken in de rij staan, waar de Karah Parsad wordt voorbereid. Zij doen een donatie voor dit heilig voedsel en nemen dit mee naar de Harmandir Sahib. Ze geven het aan de aanwezigen die hiervoor speciaal voor het in ontvangst nemen hiervan zijn gestationeerd. Dezen geven het vervolgens met God’s zegening aan diegenen die het heiligdom verlaten. Sommige toegewijden zitten in stille overpeinzing in het heiligdom van Baba Atal, gebouwd om de jongoverleden, talentvolle zoon van Siri Guru Hargobind te herdenken. Anderen zitten met het zelfde doel in het heiligdom dat gebouwd is ter herdenking van Siri Guru Tegh Bahadur. Gezien vrijwilligerswerk de essentie is van het Sikhisme, gaat een grote stroom bezoekers richting de Siri Guru Ram Das Langar, om te helpen bij het bereiden van het voedsel dat zal worden opgediend aan de duizenden die er dagelijks eten.

 

Rahras & Arti

Terug naar boven

Als de zon onder gaat en de tijd voor het avondgebed dichterbij komt, is er een opmerkelijk verschil te zien in de aard van de mensen die nu naar de Harmandir komen. Deze toegewijden komen om te zitten en aandachtig te luisteren naar de stukken die in de avond worden voorgelezen. Ook komen zij om te genieten van de schoonheid van de verzen en het religieus gezang waarin deze gebeden worden ten hore worden gebracht. Zoals de ochtend het gebed begon met de Asa ki War, eindigen in de avond het gebed met de Rahras, de Arti en de Kirtan Sohaila, inclusief de Ardas om 9:45 p.m.

Wanneer de gebeden zijn afgelopen, wordt de Siri Guru Granth Sahib gesloten, in een nieuw kleed van zijde en mousseline gewikkeld en ceremoniaal

 

gedragen naar de palki die buiten klaarstaat. Net zoals in de ochtend, wordt de palki gedragen door toegewijde Sikhs en meegenomen naar de Kotha Sahib waar de Siri Guru Granth Sahib voor de nacht zal verblijven.

De massieve zilveren en roodhouten deuren van de Darshan Deorhi worden gesloten en een groep van vrijwilligers in de Harmandir begint, ter voorbereiding van de volgende dag, met het schoonmaken van het heiligdom met melk en water. Na een aantal uur, zullen de deuren van de Darshan Deorhi nogmaals worden geopend voor de gelovigen. De Harmandir zal dan klaar zijn om om iedereen weer te ontvangen, zodat deze de komst van de Siri Guru Granth Sahib kunnen verwelkomen en spirituele begeleiding kunnen opzoeken.
Bij het zien van het licht van de lampen en de reflectie daarvan in het het bad, het horen van het meledieze gezang van de religieuze teksten, het gooien van een handvol rozenbladen voor de optocht met Guru Granth Sahib Ji, en het voelen van de intensiteit van liefde en eer waarmee elk ritueel wordt verricht, zijn ervaringen die altijd zullen worden herinnerd.

Dag in dag uit, blijft de Harmandir Sahib, het symbool van het Sikh geloof, inspireren van de duizenden mensen die het bezoeken. Het is, in een zeker opzicht, het hart van de Sikhs, want overal waar een Sikh hart klopt, bestaat een sterk sentiment voor dit grootste heiligdom van de Sikhs.

Terug naar boven

Testimonials:  http://www.darbarsaheb.com/testimonials.html

 

All rights reserved (c) www.sikhs.nl