Bhai
Jodha en Bhai Jalo waren de inwoners van Tulaspur en Bhai Mohan en
Bhai Alam Chand waren de inwoners van Lahore. Als
gemeenschapsleiders (masands) collecteerden ze de tienden (daswandh,
een oude vorm van belasting) van de vrome sikhs (gursikhs) uit hun
gebied en gaven dit aan Goeroe Arjan in Amritsar. Alle vier waren
uitermate vroom en eerlijk en hielden nooit ook maar één cent
(kaudi, kleinste eenheid van geld) van de tienden voor zichzelf. Ze
predikten dat zoals één vlieg in eten, het voedsel bederft, op
dezelfde manier ook maar één verdwenen cent van de Goeroes tienden,
alle bezit van een Sikh vernietigd en zelfs het lichaam van een Sikh
vernietigd door ziektes.
Op een dag reisden alle vier naar Amritsar, rijdend op een wagen met
paarden. Onderweg stond een reusachtige zwarte cobra met uitgezette
halsribben in de weg van de wagen. De paarden wilden niet bewegen
door het aanblik op de afschrikkende cobra. De sikhs probeerden hun
weg te veranderen maar de cobra bewoog zich in dezelfde richting en
blokkeerde hun doorgang. Toen stapte Bhai Mohan van de wagen met een
vat, plaatste het voor de cobra en sprak het toe als volgt:
"ਜੇ ਤੂੰ ਗੁਰੂ ਕੇ ਹਜ਼ੂਰ ਚਲਦਾ ਹੈਂ ਤਾਂ ਇਸ ਦੇਗੇ
ਵਿਚ ਪਰਵੇਸੁ ਕਰਿ"
-
“Als je de Goeroe wilt ontmoeten, betreed dan dit vat.”
Dit horende betrad de slang het vat en Bhai Mohan bedekte het vat
met een deksel.
Ze bereikten het hof van Goeroe Arjan en knielden met het voorhoofd
op de grond (Matha Tek) voor de Goeroe. Na hun gezegend te hebben
vroeg de Goeroe:
"ਕਿਤਨੇ ਮਸੰਦ ਤੁਸੀਂ
ਆਏ ਹੋ?"
-
“Hoeveel van jullie masands zijn gearriveerd?”
De masand Bhai Mohan
zei dat vier van hen waren aangekomen.
Hierop antwoordde de Goeroe:
"ਏਨੂੰ ਪੰਜਾਂ ਸਿਖਾਂ
ਦਾ ਪ੍ਰਸਾਦ ਦੇਹੁ। ਪੰਜਵਾਂ ਸਰਪ ਜੋ ਤੁਸਾਡੇ ਨਾਲ ਆਇਆ ਹੈ, ਉਹ ਭੀ ਮਸੰਦ ਹੈ।"
“Geef
hen voedsel (degh) voor vijf Gursikhs. De vijfde, de slang, welke
met jullie is meegekomen is ook een masand.”
Hierop vroegen Bhai Mohan en de andere masands nederig aan Goeroe
waarom de vijfde masand een slang was geworden. De Goeroe
antwoordde:
"hij
was niet nederig tegenover gursikhs, boog niet voor hen. Dat is
waarom hij een cobra is geworden met uitgezette halsribben. Hij had
het verzoek (ardaas) van de Goeroe verborgen; daarom is hij een
giftige slang geworden in dit leven."
Dat gezegd hebbende, sprak (bachan) de Goeroe om de de cobra tot
zijn tegenwoordigheid van geest (hazoori) te brengen. Bhai Mohan
bracht onmiddellijk het vat waarin the cobra zat, lichtte het deksel
op en haalde de cobra eruit te midden van de gemeenschap (sangat).
De afschuwelijke cobra met zijn halsribben uitgezet stond in sangat.
De Goeroe sprak (bachan) en sprenkelde puur water van de Amritsar
poel (sarovar, in Amritsar; water om de Gouden Tempel heen) op de
cobra. Toen het water van de sarovar op de cobra was gesprenkeld,
overleed hij onmiddellijk. De geest van de masand verliet het
lichaam van de cobra en steeg omhoog naar de hogere spirituele
sferen. Toen zei (bachan) Goeroe Arjan:
"ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ ਦੇ ਦਰਸਨ
ਮਾਤ੍ਰ ਤੇ ਸਭ ਪਾਪ ਨਸ਼ਟ ਹੋ ਜਾਤੇ ਹੈਨਿ"
“Door
de zegen (darshan) van het water Amritsar, zijn zonden uitgewist.”
De tijd dat Goeroes in menselijke vorm waren moet een
verbazingwekkende en betoverende tijd zijn geweest.
Dit is een goede leerzame vertelling (sakhi) met een aantal
belangrijke spirituele lessen:
1) Steel nooit geofferd (golak) geld.
2) Blijf altijd nederig naar Gursikhs en buig voor hen.
3) Zelfs als we een fout maken en worden gestraft, vergeet de
barmhartige Goeroe ons nooit.
4) Het water van Amritsar is sterk genoeg om ziektes te genezen en
zonden te wissen, op voorwaarde dat we geloof hebben en de Naam van
God in gedachten houden.
|