|
Guru Arjan Sahib, de
jongste zoon van Guru Ramdas (de 4e guru) en Mata Bhani Ji zag
het levenslicht op 15 april 1563 te Goindwal Sahib. Hij leerde
de Gurmukhi script en Gurbani van Baba Budha Ji. Hij beheerste
bovendien de Perzische taal, Hindi en Sanskriet. De jonge (Guru)
Arjan Sahib sprak vaak over God en hield ervan om zijn lof voor
god te uiten in hymnen. Hij had twee oudere broers, Prithi Chand
Ji en MahaSahib Ji. Prithi Chand bleek zeer egoïstisch te zijn,
en probeerde Guru Arjan Ji uit jaloersheid ten gronde te richten.
Maar Guru Arjan Sahib werd gekarakteriseerd door zijn aardigheid,
bescheidenheid en toonde een perfecte mengeling van toewijding
en opoffering. Op 18 jarige leeftijd stelde zijn vader Guru
Ramdas, Guru Arjan tot 5e Guru van het Sikh geloof.
Guru Arjan trouwde met Mata Ganga Ji en ze kregen een zoon die
bekend staat als de 6e Guru, Hargobind Sahib. |
|
Leerstellingen
1.
God is liefde, hij kan alleen
verwezenlijkt worden door zijn schepping te vereren.
2. De beste religie is om met liefde
en bescheidenheid over God te spreken/denken en goede daden te
verrichten.
3. Bid tot God en bedank hem voor de
steun en vergevingsgezindheid die hij u geef |
|
Contributie aan het Sikhisme
1. Oprichting van
Harminder Sahib Guru Arjan Sahib heeft de eerste steen voor de bouw van
Haminder Sahib (betekent Huis van God,)
opgericht. De Guru nodigde Mian Mirji (moslim heilige) uit bij de
legging van de eerste steen van Harminder Sahib (oftewel Amritsar, de
Gouden Gurdwara). Harminder Sahib staat tegenwoordig bekend als
de Darbar Sahib/ Gouden Tempel en is de belangrijkste, heilige plek
voor de Sikhs. Sinds deze periode staat Amritsar als
symbool voor de centrale plek, waar alle Sikhs geregeld bijeenkomen om bijvoorbeeld
het Vaisakhi (het ontstaan van de
Khalsa, degenen die rein zijn) te vieren.
2. Samenstelling van de Guru Granth
Sahib Ji (GGS ji) Het belangrijkste bijdrage van Guru Arjan was de
samenstelling van de “Adi Granth”. Hij
verzamelde hiervoor lofzangen van de voorafgaande vier
Guru’s en enkele Hindu en Moslim heiligen. De Guru Granth Sahib is geschreven door
Bhai Gurdas Ji. Guru Arjan voegde zelf een
bijdrage toe van 2000 verzen (o.a. de Sukhmani Sahib, de lofzang voor vrede en gelukzaligheid)
aan de Guru Granth Sahib. De Guru Granth Sahib werd in 1604 AD te Harmandir Sahib gevestigd.
Baba Budha Ji werd benoemd tot eerste
Granthi (voorgeleider), hij las de Granth Sahib voor en het publiek
luisterde met plechtigheid. Sri Guru Grant Sahib bleek een groot
mijlpaal te
zijn in de Sikh historie. Op een keer, werd keizer Akbar door
de vijanden van Guru Arjan misleid over de context van de Granth Sahib. Maar
keizer Akbar kon niks bezwaarlijks vinden en de keizer
stelde de Guru Granth Sahib vast als “De grootste Granth van synthese, waarde van
verering”.
3. Institutie Daswand De traditie
van Daswand (het schenken van 10% van je verdiensten voor een goede zaak/doel)
en het Masand systeem
waren ook hiermee gesticht. Deze institutie spreidde
het Sikhisme naar provincies ver van Punjab en trok een groot aantal volgelingen aan.
(De Masand systeem verging na de doortocht
van Guru Gobind Singh Sahib en hij maakte in 1698 een eind hieraan). Het Sikhisme kent
sindsdien geen ‘missionairs’ of
daaraan verwante activiteiten.
|
Eerste martelaar in de Sikh Historie |
|
Het aantal Sikhs begon dag na dag
toe te nemen. Dit maakte de zogenoemde hoge kasten Hindoe en enkel
fanatieke neigende moslims jaloers en waren tegen de Guru Ghar (Sikh
Natie) gekeerd.
Na de dood van Akbar in 1605 verplaatsten beide Hindoe en Moslim
fundamentalisten naar het nieuwe hoofd van de staat: Keizer Jahinger
(die ook tegen de Guru Granth Sahib was). Jahinger had uit zichzelf
dezelfde fanatieke aard. Hij dreef met genoegen zijn vijanden (tevens de
volgelingen van de Guru ) weg.
Er werden vele ongefundeerde aantijgingen uitgebracht tegen de Guru
Sahib, één daarvan was dat hij zou hebben meegeholpen bij opstand bij
Khusro.
Guru Arjan Sahib werd gearresteerd en naar Lahore gebracht waar hij werd
aangeklaagd voor klachten die betrekking hadden op valse zaken. De
Gouverneur van Lahore werd aangewezen om de taak van executie van de
Goeroe op zich te nemen. Hij overhandigde de Guru Sahib over naar Chandu
(Chandu was een klein zakenman en een orthodox Hindoe van de stad
Lahore).
Hij martelde Guru
Sahibongeveer drie dagen op een onmenselijke manier in de geschiedenis
van de mensheid. |
Er werd gezegd dat Mian Mir (een Moslim Heilige en een vriend van de
Guru Sahib) ten gunste van Guru Sahib probeerde te spreken en bemiddelen,
maar dit werd hem verboden. Tijdens de martelperiode, moest de Guru
Sahib gaan zitten op hete ijzeren platen en werd er verbrande zand over
zijn lichaam heen gegoten. Zijn lichaam zat vol blazen, en hij werd
vervolgens geboeid in de rivier Ravi gegooid.
Guru Arjan ging heen op 30 mei 1606. Jahinger erkende in zijn
autobiografie dat hij persoonlijk de opdracht tot executie van Guru
Arjan Sahib had gegeven.
Het Sikhisme veranderde drastisch van karakter na de marteldood van Guru
Sahib.
De Sikh natie beschouwde de marteldood als het fanatisme en
gruwelijkheid van de Neo- Mongoolse heerser en de extremistische Hindoes
tegen de vredelievende Sikhs |
See Also:
De oude man die Guru Arjun Dev ji kwam opzoeken
-
Sewa: Guru Arjun Dev en groep uit Kabul
- Sakhis (Verhalen) van Guru Arjan dev ji
-
Sukhmani Sahib
|