Alvorens de Guru Granth Sahib, het
spiritual schrift van de Sikhs, te bespreken zal ik ingaan op de
betekenis van het woord ‘Guru’ en enkele aspecten van het
Sikhisme in het algemeen.
Het woord Guru/Goeroe is afkomstig uit India. Waar het gebruik
ervan zeer populair is. Ook in Nederland wordt deze term onder
andere in de pers veelvuldig gebruikt, waarbij men hiermee een
yoga leraar, een specialist, een expert, spiritueel gids of een
ander leermeester mee aanduid. Deze aanduidingen dient men uit
het hoofd te zetten voor een volledig en diepgaand begrip van
het binnen het Sikhisme, de religie van de sikhs, gehanteerd
woord ‘Guru.’ Dit term wordt in het Sikhisme derhalve niet
gebruikt voor een verschillende leermeesters of een sterveling
in het algemeen. Het refereert niet altijd naar de Guru als mens,
doch kan ook het woord of de hymne van de Guru betekenen. Het
begrip Guru is eigenlijk opgebouwd uit twee termen:
Gu : duisternis en
Ru : licht
“Het universum is de tempel God, maar zonder de Guru regeert de
duister alom.”
Guru wordt dus hierbij aangeduid als het licht dat alle
duisternis wegneemt oftewel als een ‘verlichtende boodschapper’,
ook wel omschreven als ‘Jot ’ (goddelijk licht). Guru Nanak
(°1469 na Chr.), de eerste Guru van de sikhs en tevens de
oprichter van de Sikh religie, was vandaar de belichaming van
het goddelijk licht zoals beschreven in het spiritual schrift
van de Sikhs, de Guru Granth Sahib. ‘Gur Nanak Dev Govind roop,’
(pagina 1192,Guru Granth Sahib) hetgeen vertaald kan worden als
‘Guru Nanak is de belichaming van het licht van God.’ Binnen het
Sikhisme is de Guru een perfecte profeet of boodschapper van God
waarin het licht van God volledig en zichtbaar verschijnt. De
Guru is hierbij in harmonie met het goddelijke. De Guru, hoewel
een mens in vorm, is goddelijk wat de ziel betreft. Naar buiten
toe doet hij zich voor in menselijke vorm voor hen die behoefte
hebben aan zichtbare en fysieke sturing. De Verlichtende Guru’s
vertegenwoordigen eigenlijk “het innerlijke zelf”. Het lichaam
van Guru Nanak was dan feitelijk ook een platform waarvandaan
God zelf zijn boodschap overbracht via – Gurbani, het goddelijke
woord. Dit aspect van het Sikh ‘Guruschap’ is essentieel voor
het begrip dat dit ‘Jot ’ na Guru Nanak in de negen Guru’s die
hem opvolgden verscheen en vervolgens overging in de Guru Granth
Sahib. Hoewel de tien Guru’s van de Sikhs van zelf verschillende
lichamen bezaten, hadden zij één dezelfde ziel, namelijk de ‘Jot
’.
Ik zal nu beknopt ingaan op enkele essentiële aspecten van het
Sikhisme. Het Sikhisme is een monotheïstisch geloof en predikt
het bestaan van één God. Hierbij staat het uitdragen van
universele idealen, die zowel in het heden als in de toekomst
van toepassing zijn op de voorgrond. Deze universele idealen
zijn eerlijkheid, medelijden, nederigheid , vroomheid, sociale
betrokkenheid en bovenaan respect voor andere godsdiensten. Want
het gaat niet om het geloof zelf maar om de daden die men met
betrekking tot die religie verricht. Volgens de Sikhs zal de
ziel op grond daarvan in het hiernamaals worden beoordeeld en
eventueel veroordeeld.
Guru Nanak en de negen Guru’s die hem opvolgden, toonden een
schitterend voorbeeld van een spirituele levenswijze, terwijl ze
toch actief en seculair deelnamen in de wereld. Hierdoor wordt
volgens de Guru’s aan het eigenlijke doel van het leven (de zin
van het bestaan) voldaan. Want op deze manier keert de geest van
de mens terug, van waaruit zij is ontstaan (God). Hetgeen het
levensdoel van iedere Sikh is. De Guru’s hebben daarom het
bewustzijn van de Sikhs en vele anderen tot zo’n hoogte gebracht,
dat ze één kunnen worden met God. Zij zijn de boodschappers van
God en vernieuwen de oneindige wijsheid. Zij zijn universele
mensen die onze geest bevrijden van fanatisme en bijgeloof,
dogma’s en rituelen. Zij benadrukken de eenvoud van het geloof.
Wie is die God? Over welke God ik het hier heb staat in de “Mool
Mantar” (letterlijk: de kern vers) zijnde de eerste hymne die is
geschreven door Guru Nanak. De Guru Granth Sahib begint met de
Mool Mantar. De vertaling van de Mool Mantar is als volgt;
oorspronkelijke tekst (phonetisch) met vertaling erachter:
Ik Onkaar = Er is één God, Sat Nam = Zijn naam is waarheid,
Karta Purkh = Hij is de schepper, Nir Bhau = Hij kent geen
angst, Nir Vair = Hij koestert geen haat, Akaal Moorat = Hij is
onsterfelijke, Ajooni = Hij staat los van geboorte en dood,
Saibhang = Hij is zelf-existent/scheppend, Gur Parsaad = Hij te
bereiken via de gratie van de Guru.
De Tiende Guru, Guru Gobind Singh Ji, was de laatste menselijke
Guru. Hij heeft in 1708 de Guru Granth Sahib benoemd tot de
permanente Guru van de Sikhs. Hij riep de Sikhs op om de Guru
Granth Sahib te eren als het lichaam en geest van de Tien
Guru’s.
Het spiritual schrift is geschreven in het Gurmukhi schrift (punjabi
alfabet, ontwikkeld door de Guru’s) en bevat de woorden en
verzen zoals deze daadwerkelijk door de Sikh Guru’s zijn
uitgesproken. Guru Granth Sahib werd door de vijfde Guru, Guru
Arjun Dev Ji, samengesteld en bewerkt in 1604. Gedurende het
leven van de Guru’s werd het spiritual schrift gecompileerd. Dit
schrift is het enige in de wereld, dat door de oprichters zelf
is opgesteld.
De Guru Granth Sahib bestaat uit 1430 pagina’s. Het bevat de
Bani’s (de spiritual composities) van de eerste vijf Guru’s en
de negende Guru, maar ook verzen en delen van schriften van
moslim (Farid, Mardana, Bhikhan, Kabir) -en Hindoe spiritualn (Dhanna,
pipa, Sain, Surdas, Jaidev, Triochan, Ramanand, etc.) en zelfs
de onaanraakbaren volgens het kastenstelsel van de Hindoes,
zoals Namdev, Ravidas etc.. Het opnemen van teksten die
behoorden tot andere religies in het spiritual schrift toon, dat het Sikhisme respect en tolerantie heeft voor
alle gelovigen en spiritualn. In totaal bevat de Guru Granth
Sahib 5894 ‘Shabads’ (=hymnes, spiritual verzen oftewel
goddelijke instructies), die zijn opgedeeld in 31 ‘Ragas’ (=muzikale
maten) – meer specifieke informatie over de Guru Granth Sahib is
te vinden in de bijlage. De Guru Granth Sahib is een bloemlezing
van gebeden en hymnes. Het gaat niet om de omvang van 1430
pagina’s van de Guru Granth Sahib, maar om de inhoud ervan, de
Shabads, dus veeleer respect voor een goddelijke boodschap, die
nu de eeuwige Guru van de Sikhs zijn. Dat is ook de reden waarom
de Sikhs voor hun spiritual schrift buigen, wat vergelijkbaar is
met het buigen voor de levende Guru’s.
De meeste hymnes zijn gericht aan God en beschrijven vaak de
situatie van de toegewijdene: zijn aspiraties en smacht, zijn
kwelling vanwege de scheiding en zijn verlagen om bij God te
zijn. Het onderwerp van de Guru Granth Sahib is de waarheid; het
ultieme voor een ideaal mens is namelijk een eerlijk bestaan te
leiden. De basis gedachte achter de hymnes is, dat wanneer
spiritual muziek oftewel ‘Kirtan’ wordt gezongen of aanhoord met
toewijding en de volledige aandacht, het geweten van de mens in
contact komt met God. In de Guru Granth Sahib gaan openbaring en
de Raga (=muzikale maten/niveau’s) hand in hand. De Guru’s
stonden positief tegenover de godsdienstige waarde van de ‘Kirtan.’
Deze spiritual muziek is een kunst die nauw verbonden is met een
spirituele aspecten. ‘Kirtan’ is goddelijke muziek met een
duidelijke melodie en ritme om God te eren.
De Guru Granth Sahib is een schrift van Openbaring. Het bevat de
woorden van God via zijn boodschappers op aarde. De scope van
het schrift is universeel. De grootheid van de Guru Granth Sahib
komt niet alleen voort uit het feit dat het het spiritual
schrift van de Sikhs vormt, maar ook uit het feit dat het een
generiek geschrift is geschikt voor het gehele mensdom.
Het spiritual manuscript verklaart verder wat Guru Nanak
verstond onder een “perfect individu” of een Gurmukh. Het is een
opmerkelijk verzamelboek van spirituele kennis en onderwijzingen.
Het predikt geen rituelen of plechtigheden, maar meditatie van
de naam van God. De nadruk ligt steeds op het verrichten van
morele handelingen, een nobele leefwijze en het werken aan het
welzijn van allen. Al met al een praktische invulling van het
geloof.
De Shabads van de Guru Granth Sahib hebben God weten te omvatten.
De Guru Granth Sahib vormt in feite het ‘hart’ van het Sikhisme.
Doordat het goddelijke licht, Jot, in volledige omvang behouden
is gebleven in de Guru Granth Sahib. Voor de Sikhs is, de Guru
Granth Sahib de manifestatie van de Jot van de Guru en daardoor
‘leeft’ Guru Nanak voort in de Sikh religie
|
|