De Sikh
Ceremonies |
|
|
|
Alle Sikh ceremonies
zoals die van geboorte, doop, huwelijk en dood zijn eenvoudig en niet
kostbaar en hebben een religieuze ondertoon. Zij warden voltrokken in de
aanwezigheid van de Guru Granth Sahib (het heilige boek) en warden
vergezeld door Kirtan, het zingen van toepasselijke hymnes, en door het
uitspreken van de Ardas (een formeel gebed aan het einde van een
ceremonie) en het uitdelen van Karah Parsad (heilig voedsel) aan de
aanwezigen. De Sikh doop vormt de belangrijkste van alle ceremonies.
|
|
De
Naamgevingsceremonie |
|
De naamgevingsceremonie
van de Sikhs geschiedt in de Gurdwara in de aanwezigheid van vrienden en
familie. De familie schenkt donaties waar onder Karah Parsad en een
Rumala (een kleed ter bedekking van de Guru Granth Sahib gemaakt van
zijde, katoen of een gestikte stof). Gebeden warden gehouden ter
zegening van het kind om het een goede gezondheid, een lang leven en een
Sikh bestaan (Gursikhi) te doen krijgen. Na het uitspreken van de Ardas
wordt de Guru Granth Sahib op een willekeurige bladzijde geopend. |
De eerste letter van het eerste woord dat op de geopende pagina te zien is,
vormt tevens de eerste letter van de naam van bet kind. Er zijn geen
specifieke namen voor jongens of meisjes. De gegeven Sikh namen zijn
namelijk generiek voor zowel meisjes als jongens. Het verschil is echter
dat een Sikh meisje de extra naam Kaur of “prinses” krijgt toegevoegd
achter haar voornaam. Een jongen krijgt de naam Singh of “leeuw”
toegevoegd achter de voornaam. Zodra de naam door de familie is gekozen,
wordt een uitroep van goedkeuring, Jaikara, door de aanwezigen
uitgebracht: “Bolay so Nihall Sat Sri Akal”.
De naamgevingsceremonie eindigt met het
uitdelen van Karah Parsad onder de aanwezigen en het bedekken van de
Guru Granth Sahib met de Rumala. Daarnaast worden ook nog wel eens
zoetigheden of Langar (kosteloos voedsel gemaakt in de keuken van de
Guru) onder de aanwezigen uitgedeeld. Dit vormt echter geen onderdeel
van de ceremonie |
|
|
Het Sikh Huwelijk |
|
Sikh huwelijken zijn
over het algemeen gearrangeerd. Het woord gearrangeerd kent in de
Westerse samenleving vaak een negatieve klank. Gearrangeerde Sikh
huwelijken zijn niet een uitvloeisel van de wensen van alleen de ouders.
Het gaat bij Sikh huwelijken duidelijk ook om de inbreng van zowel de
jongen als het meisje. Na onderlinge discussie tussen de beide families
en de jongen en het meisje kan warden besloten om in het huwelijk te
treden. Het gaat dus om het nemen van een beslissing wie de juiste is uit
een aantal voorgestelde partners. Over het algemeen stellen kennissen of
familieleden een geschikte kandidaat voor, na gekeken te hebben naar
zaken als de persoonlijkheid van de kandidaat, familie achtergrond,
opleiding en het uiterlijk. |
Vervolgens krijgen
zowel de jongen als het meisje de gelegenheid elkaar over en weer te
leren kennen, waarna ze hun besluit aan hun ouders kenbaar kunnen maken.
Het Sikh huwelijk kent een monogaam karakter. In het geval van een
moeilijk huwelijk, het koppel kan echter rechtswege wel besluiten een scheiding
aan te vragen. Het huwelijk wordt binnen het Sikhisme gezien als een
heilig verbond om wereldse als ook spirituele vreugde te verkrijgen. De Guru ziet een ideaal huwelijk als volgt:
“Een ideaal huwelijk bestaat
niet uit echtgenoten die alleen lichamelijk contact hebben; het bestaat
echter uit echtgenoten die één geest zijn bestaand uit twee lichamen.”
De Sikh huwelijksceremonie heet Anand Karaj ofwel “ceremonie van vreugde”.
De vierde Guru, Guru Ramdas, heeft de vier Lavan, de huwelijksliederen,
gecomponeerd om de heilige eenwording van de menselijke ziel (Atma) en
God (Parmatma) te vieren.
Gebaseerd op de ideeën zoals beschreven in de Lavan is het Sikh huwelijk
niet alleen een fysiek en wettelijk verbond van twee mensen, doch ook
een heilige eenwording van twee zielen, die fysiek in twee lichamen zijn,
maar eigenlijk tot een zijn gemaakt. Het verleden en heden van de bruid
wordt het verleden en heden van de bruidegom en andersom. Zij denken en
doen op een zelfde wijze en zijn baden bekend met elkaar. Met andere
woorden zij zijn: “Ek Jot Do murti” ofwel een geest in twee lichamen.
Meestal vindt in het huis van de bruidegom of in de Gurdwara voor de
huwelijksdag een andere belangrijke ceremonie plaats, Kurmayaee of
Shagan genaamd. Het is de formele verlovingsceremonie met de belofte om
te trouwen en het uitwisselen van verlovingsringen en andere cadeaus. Op
de trouwdag vlak voor de trouwceremonie vindt de Milnee ofwel ontmoeting
tussen de familieleden van de bruid en bruidegom plaats waarbij eveneens
over en weer cadeaus warden gegeven. De trouwceremonie zelf vindt plaats
in de Gurdwara in de
aanwezigheid van de Guru Granth Sahib
(het spiritual Geschrift). Een priester of een willekeurige
Sikh voert vervolgens de trouwplechtigheid uit.
Eerst worden
heilige
hymnes (Asa ki War)
gezongen, terwijl familie van de bruid en bruidegom en de bruidegom zelf
hun opwachting maken voor de plechtigheid. De bruidegom gaat allereerst
zitten voor de Guru Granth Sahib, waa1na de bruid aan zijn linkerzijde
plaatsneemt. Het koppel en de ouders wordt gevraagd op te staan waarna
een priester een gebed uitspreekt waarin hij God vraagt het aanstaande
huwelijk te zegenen en te zorgen voor eenheid binnen het paar. Waarna
iedereen weer gaat zitten en volgt er nog een hymnes.
De geestelijke voorgeleider spreekt vervolgens het koppel toe, waarbij
hij het belang en de waarden van het huwelijk kort toelicht. Vervolgens
geest de vader van de bruid een oranje dan wel rood kleurige doek in
handen van de bruidegom en geeft het andere uiteinde van het doek in
handen van zijn dochter. Hiermee is het koppel verbonden door het doek
en is het klaar voor de huwelijksvoltrekking. De aanwezige religieuze
voorgeleider van de Gurdwara begint nu met de daadwerkelijke
huwelijksvoltrekking door de eerste van vier Lavan voor te lezen.
Dezelfde eerste Lavan wordt vervolgens gezongen door de aanwezige
voorgeleiders, terwijl het koppel in een cirkel om de Guru Granth Sahib
heenloopt. De bruidegom loopt voorop met de richting van de klok mee,
terwijl de bruid hem volgt; beiden zijn verbonden door het doek dat ze
vasthouden. Op het moment dat ze na het doorlopen van de cirkel weer aan
het begin voor de Guru Granth Sahib staan, buigen ze in respect voor het
spiritual Geschrift en gaan weer op hun oorspronkelijke plaats zitten: de
bruidegom rechts en de bruid links. Hetzelfde protocol wordt vervolgens
voor de laatste drie Lavan doorlopen. Na de vier Lavan zijn de bruid en
bruidegom volgens de Sikh traditie getrouwd. Na het slotgebed en het
uitreiken van Karah Parsad is de huwelijksceremonie ten einde. Een paar
uur na de huwelijksplechtigheid vertrekt de Doli ofwel het vertrek van
de bruid vanuit haar ouderlijk huis met haar nieuwe echtgenoot.
|
De Doodsceremonie
|
Voor een Sikh zijn
geboorte en dood nauw met elkaar verweven, aangezien ze beide onderdeel
vormen van de cyclus van het menselijk leven, Ava Guvan, dat wordt
gezien als een vergankelijk stadium in de richting van Nirvana, eenheid
met God. Sikhs geloven dus in reïncarnatie. Rouwen wordt dus ook
afgeraden met name als het om iemand gaat die een lang en volledig leven
heeft gekend. De doodsceremonie kan in twee delen warden opgesplitst: de
Saskar of crematie en de Antim Ardas of het laatste gebed aan het einde
van de Bhog ceremonie. De Bhog ceremonie wordt uitgevoerd nadat de Guru
Granth Sahib volledig integraal is uitgelezen omwille van de gestorvene.
Aan het sterfbed van de Sikh wordt door familieleden en vrienden de
Sukhmani Sahib, de psalm van vrede/vreugde en gelukzaligheid
gecomponeerd door de vijfde Guru Arjan Dev Ji, gelezen om zichzelf en de
stervende te troosten. Op het moment dat een sterfgeval zich voordoet,
wordt er “WaheGuru” (de geweldige universele God) geroepen. Huilen en
treuren wordt afgeraden. Voor crematie wordt het lichaam eerst gewassen,
aangekleed met schone kleren en volledig voorzien van de Vijf K’s, als
het gaat om gedoopte Sikhs. Als de dood in het ziekenhuis plaatsvindt,
wordt het lichaam eerst naar huis gebracht om te aanschouwen alvorens
het wordt gecremeerd. In Punjab wordt het lichaam gecremeerd op een
brandstapel, doch in Westerse landen wordt het lichaam gecremeerd in een
crematorium. Voor de crematie plaatsvindt wordt eerst een korte
toespraak gehouden over de overleden persoon, vervolgens wordt de Sohila,
het Nachtgebed, uitgesproken en wordt tot slot de Ardas uitgesproken. De
crematie geschiedt meestal door de oudste zoon of een nabij familielid.
Wanneer crematie niet mogelijk is, is het toegestaan het lichaam naar
zee of een rivier te brengen. De as van de gestorvene wordt na crematie
verzameld en gestrooid in een nabij stromende rivier of zee. Sikhs maken
dus geen grafstenen, monumenten of andere gedenktekens bij de
overblijfselen van een gestorvene.
Het tweede gedeelte van de doodsceremonie heet de Antim Ardas, het
laatste gebed tijdens de Bhog ceremonie, die het volledig lezen van de
Guru Granth Sahib inhoudt. Het lezen van de Guru Granth Sahib neemt 48
uur van onafgebroken lezen in beslag. Als de familie van de gestorvene
kan lezen, dan dient zij deel te nemen aan het lezen van de Guru Granth
Sahib. Als zij zelf niet kunnen lezen, dan dienen zij aanwezig te zijn
om het voorlezen van de Guru Granth Sahib te aanhoren. Het lezen van het
heilige bock is bedoeld voor spirituele ondersteuning en troost voor de
familieleden van de gestorvene. Tijdens de Ardas wordt de zegen van God
gevraagd voor de vertrokken zotel. De Gurus benadrukten dat de naam van
God de beste manier van troost is voor de overgebleven familie. Nadat
het heilige bock volledig is uitgelezen, en de Bhog ceremonie is
afgerond, warden nog enige toepasselijke hymnes gezongen en wordt na het
laatste gebed Karah Parsad uitgedeeld aan de aanwezigen. Vaak warden
daarna donaties aan charitatieve of religieuze instellingen aangekondigd.
Soms wordt tot slot, indien het gaat om het sterfgeval van het
familiehoofd, aan de oudste aanwezige uit de familie een tulband
overhandigd en wordt hij uitgeroepen tot het nieuwe hoofd van de familie.
See Also :
Zorg terminale stadium & overledenenzorg
- Gurbani Kirtan
- Geloof,
Naleving, Plichten, Taboes en Ceremonies
|
“Het melk is vervuild door het zuigelingkalf.
De bloem is vervuild door de hommel.
De vissen hebben het water verontreinigd.
O moeder, van waar zal ik schone offers halen om God aan te bidden?”
“Laat mij ter aanbidding mijn lichaam en
geest offeren.
Door de genade van de Goeroe zal ik vlekkeloos God bereiken.”
(Goeroe Granth Sahib, Ang
525) |
|