Waarom draagt
een Sikh een Kirpaan?
|
'Draag jij een
wapen ?'
'Draag jij een dolk!'
'Is het wel legaal voor jou om dat mes bij je te hebben?'
Niemand weet wat een Kirpan is.
Dit zijn wat vragen gesteld door leken aan Sikhs die de Kirpaan
dragen.
'Kirpaan' is samengesteld uit twee woorden.
'Kirpaa' betekend 'genade' en 'vriendelijkheid'.
'Aan' betekend 'eer' en 'waardigheid'.
De Kirpan is een gereedschap van genade om de waardigheid van
anderen te bewaren.
De Kirpan vertegenwoordigd eer en gerechtigheid
De Kirpan is de manifestatie van Vaheguru’s deugden om de
zwakken te verdedigen, gerechtigheid te waarborgen en tirannie
en negativiteit te vernietigen.
“I groet U telkens weer, O manifestatie
van het zwaard bescherm me altijd met Uw genade.
37.256.” (Sri Guru Gobind Singh ji, P.295, Dasam Granth)
“Dit is geen
mes dat je zou gebruiken om voedsel of andere objecten te
snijden.
Dit is geen aanvalswapen te gebruiken om onschuldige mensen te
vermoorden.
Dit is geen dolk of zwaard want dit kan alleen gedragen worden
door diegenen die het zullen gebruiken voor het verdedigen,
beschermen en behouden van de waarheid en de rechtvaardigheid.
De Kirpan is een religieus voorwerp van geloof, deel van het
Sikh uniform.
“Waarom word van Sikhs verwacht de Kirpan te dragen als deel van
hun uniform?” word vaak door mensen gevraagd. “Hoe kan een
vredelievend persoon een Kirpan dragen?” zeggen anderen.
Sikhs zijn
heiligen[1] die de
alles doordringende Vaheguru (God) in de hele schepping en alle
mensen zien.
Sikhs zijn
strijders, die het leger van Vaheguru vormen, bereid om de
zwakken te verdedigen.
Sikhs zijn
genezers, die leven in een boodschap van vrede, liefde en
begrip. |
"O
Almachtige God, geef me deze weldaad dat ik nooit mag
twijfelen in het doen van goede daden. Dat ik mag vechten zonder
vrees voor mijn vijanden, en met vastberadenheid om de
overwinning te behalen. Mag de richtlijn van uw glorie mijn
geest leiden en laat mijn hoogste ambitie zijn het
zingen van uw lof. Als het einde van mijn leven gekomen is, dat
ik mag sterven vechtend op het slagveld. 231.”
(Guru Gobind Singh Ji, P.240 Dasam Granth) |
“Kijk met een enkele, onpartijdige blik, naar alles gelijk, en
zie God in alles. ||7||”
(Ang 833, SGGS)
“Iemand die zich realiseert dat God diep doordringt in alles,
dwaalt niet huilend opnieuw in reïncarnatie. ||9||”
(Ang 1097, SGGS)
Sikhs zijn de
verdedigers van India die de eer redden van Indiase meisjes tot
slavinnen gemaakt door de Mughal[2]
veroveraars.
Sikhs zijn
de beschermers van rechtvaardigheid die vochten en stierven
in vreemde landen in de twee wereldoorlogen.
Sikhs zijn
de bewakers van waarheid en eer. Ze leven met een hoge
morele standaard. Zij zijn het levende beeld van de Nanak
Guru Gobind Singh.
“Khalsa is het leger van de
onsterfelijke Heer. Khalsa is ontstaan tot welbehagen van
het Opperwezen.” (Guru Gobind Singh Ji, Sarbloh
Granth)
Listige
mensen zeggen, “Als jullie een zwaard mogen dragen omdat dat
jullie geloof is, dan kan ik een geweer dragen en zeggen dat
dat een deel van mijn geloof is”.
Onwetende mensen zeggen, “De Kirpaan is niet praktisch in de
hedendaagse maatschappij, Sikhs zouden met hun tijd mee
moeten gaan.”.
Misleide Sikhs zeggen, “Hoe kan een Kirpan je beschermen, De
5de K, geloofs-voorwerp, zou moeten worden gewijzigd in een
pistool of geweer”.
“Ik denk dat jullie het fout hebben”, zeg ik tegen al deze
mensen.
“Sikhs zijn het leger van Akaal Purakh (eeuwig,
allesdoordringend), dat een goddelijke missie heeft gekregen.
De Sikhs leven binnen deze missie en hebben respect
verworven van al diegene die hun manier van leven en hun
principes hebben gezien.
Sikhi is een religie van de moderne wereld. In een wereld
van intolerantie, onrecht en oorlog vertegenwoordigd de
Kirpaan dat wat de moderne samenleving het meeste nodig
heeft; Waarheid en Gerechtigheid.
Mijn Kirpan is geen aanvalswapen maar een wapen ter
bescherming, niet om mensen aan te vallen maar om hen te
verdedigen. Met een geweer kun je zonder onderscheid
onschuldige en toevallige voorbijgangers raken. Een Kirpan
is voor man tot man gevecht met een vooropgesteld doel en
alleen te gebruiken in zeldzame uitzonderlijke
omstandigheden en dan alleen als laatste redmiddel, wanneer
vreedzame methoden of middelen falen
Ik verklaar:
“Mijn Kirpaan is een symbool van gratie, waardigheid en eer.”
“Mijn Kirpaan is onderdeel van mijn ‘Heilige-Strijder’
uniform verkregen van mijn Vader.”
“Mijn Kirpaan is een manifestatie van de Vaheguru, die ons
herinnert aan onze verantwoordelijkheid ten opzichte van de
mensheid.
“Iemand die niemand schrik aanjaagt
en die bang is van niemand. – zegt Nanak, luister, let op:
Noem hem spiritueel wijs. ||16||” (Ang 1427, SGGS)
“Ik snap het! Dat is verbazingwekkend!” zegt de eerste
persoon.
“Dat is redelijk, Mijn verontschuldiging” zegt de listige
persoon.
“Wij hebben een mooi geloof, een grote gift is ons gegeven
en we zijn gezegend met zo’n gift en zulke eer” zegt de
afvallige Sikh.
Verberg je identiteit en je geloof niet, leer er van, beleef
het en deel het met de wereld.
Schaam je niet voor de giften die je van de Guru gehad hebt.
Wees er trots op.
Onthoudt broeders en zusters; jullie beeld is de
manifestatie van Guru Gobind Singh Ji & Mata Sahib Kaur.
Jullie zijn de Khalsa die de wereld dienen, de mensheid
helpen en de waarheid verdedigen.
Ben geïnspireerd en inspireer anderen
Mag Vahiguru jou
zegenen
- Manvir Singh Ji
|
De Kirpan in de hand van een Sikh is noch een wapen, noch een
zwaard, noch een dolk. Het is een voorwerp van geloof en
zelfvertrouwen. Zijnde een hemels liefdadig geschenk van zijn
Guru. Het is onafscheidbaar van zijn lichaam en een
integraal onderdeel van zijn geloof, het Sikhisme. Het
is een voorwerp voor het dienen, beschermen en respecteren van
menselijke waardigheid en zelfrespect.
Een Sikh’s onvervreemdbaar recht om een Kirpan te bezitten en te
dragen is erkent en geaccepteerd door alle beschaafde en
ontwikkelde staten. Een paar voorbeelden: In de VS in de zaak
van de Staat New York tegen Partap Singh en de staat Ohio tegen
Harjinder bevestigde het Gerechtshof het recht van Sikhs om de
Kirpan te dragen.
Apart hiervan werden enkele Sikhs in beschuldiging gesteld voor
het dragen van de Kirpan maar gezien de jurisprudentie werden
deze beschuldigingen teruggetrokken in de zaken van de staat
Michigan tegen Bhagwant Singh, de staat Oregon tegen Gurpal
singh, de staat California tegen Kamaldeep Singh en de staat New
York tegen Kashmir Singh.
Dit fenomeen is niet alleen door de VS bevestigd maar word ook
erkent in de UK, Zweden, India en Canada. De Apex Hof in Canada
bevestigde het recht van Gurbaj Singh, een student, om de
Kirpan in school te mogen dragen.
De Kirpan is een van de vijf ‘K’s’ verordend om the
dragen door elke vrome Sikh. De andere vier zijn: kesh
(ongeknipt haar), kangha (houten kam), kachhahra (onderboek) en
kara (stalen armband). Maar de kirpan is niet zomaar een
zwaard of wapen. De andere vier K’s, behalve de Kirpan,
kunnen altijd door iedere vrome Sikh en zelfs door niet Sikh’s
gedragen worden. Maar dat geld niet voor de Kirpan. Deze
mag niet gedragen worden behalve na de Amrit initiatie. Alleen
na deze Amrit initiatie krijgt een Sikh het recht een kirpan
te bezitten en te dragen. De Sikhs gedragscode echter
specificeert dat de kirpan in de schede moet zitten. Dus
de Kirpan, zijnde een essentieel deel van het Sikh
geloof, word alleen gedragen door geïnitieerde Sikhs en niet
door alle Sikhs.
Van de vier ceremonies in het leven van een Sikh is de Amrit
initiatie een belangrijke. Hierin wordt wat wel- en niet mag,
duidelijk ingeprent in de geest/verstand van de zoeker en alleen
nadat men is verzekerd dat de zoeker fysiek en mentaal geschikt
is voor het vervullen van zijn religieuze taak word de Amrit
(initiatie) voltrokken. De Goddelijke nectar (amrit) word
gemaakt door met een tweezijdig snijdend zwaard in een ijzeren
kom gevuld met water and ‘sugar puffs’. Amrit initiatie vraagt
een vroom leven en onthouding van allerlei soorten bedwelmende
middelen, roken, losbandigheid etc.
Haar gedragen als genade en zegening van de Heer word kesh.
Evenzo een zwaard gezegend met de Amrit initiatie word een
kirpan.
Dus een Sikh draagt geen zwaard, geen wapen, maar een gezegende
kirpan die spiritualiteit, religie en morele goedkeuring,
en rechten en verantwoordelijkheden verbind. Alzo geredeneerd
schrijft Prof. Puran Singh, een van de grote mystieke Sikh
theologen, “Iedere Sikh dient de kirpan van Guru Gobind Singh
te dragen”. Als dit de kirpan van Guru Gobind Singh
is hoe kan iemand zich dan oneigenlijk gebruik ervan
voorstellen?
De kirpan is aldus een essentieel insigne van
Sikhism. Op zich zelf kan het niet vergeleken worden met een
speer, dolk, pijl of zelf vuurwapens. Een Sikh heeft geen andere
keuze dan het te dragen als hij een Sikh wil blijven want Guru
Gobind Singh’s gebod is
ruimschoots duidelijk: Probeer me niet te ontmoeten zonder
je zwaard en je haar.
|
[1] Opm: met
‘heiligen’ word hier niet bedoeld de heiligen in de
Christelijke zin maar eerder vrome mensen met grote
deugden en een hoge morele en ethische standaard.
[2] Het
Mughal imperium was een keizerrijke Moslim macht op het
Indiase subcontinent die begon in 1525
|
|
Waheguru ji ka khalsa Waheguru ji ki fateh |
See Also
:
Sikh Tulband |
: Het
Sikh Geloof
: Facetten
van het Sikh gemeenschapsleven
|
: De
Khalsa |
|
|
|
|