Fundamenten
van het Sikhisme |
|
|
EkOnkar
Sat naam
Karta Purakh
Nirbhau
Nirwair
Akaal Murat
Ajooni
Sae'bhang
Gurprasad |
Er is maar één God. De Almachtige
De Ware naam
De schepper
Zonder vrees
Zonder vijandschap
Tijdloos entiteit
Zonder geboorte, ongeboren
zelf gerealiseerd
Ontdenkt door de gratie van de ware leermeester. |
|
|
Wat is het
Sikhisme? |
Sikhisme is een pad dat
open staat voor iedereen om de liefde voor God via Gurbani/Shabad
(hymnen/goddelijke lofzang) te ervaren. Goeroe Nanak stichtte dit geloof
in de 15de eeuw met zijn ideologie van "Alle mensen zijn gelijk, vormen
een onderdeel van het Goddelijke licht en kunnen het allerhoogste
(spirituele) staat bereiken door samen te smelten oftewel op te gaan in
die ÉNE Almachtige God".
Iedereen werd door de Sikh Goeroes met
open armen ontvangen, ongeacht elk vorm van onderscheid door kaste,
huidskleur of geloof. Zij werden uitgenodigd om zelf het ware pad
verkennen and ook het ogenschijnlijke vreugde van het Één zijn met de
schepper te ervaren.
Dit pad werd het Sikhisme genoemd en
zijn volgelingen de Sikhs – hetgeen leerling of student betekent
(leerling van die ÉÉN). Een separate en progressieve religie met als
basisgedachten één God, gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid
voor iedereen. Deze religie doet een beroep op zijn volgelingen om
een leven van discipline, hard werken, liefdadigheid en meditatie te
leiden. Zij accepteert het bestaan van alle geloven en tolereert
geen bevooroordeling of onderdrukking op basis van godsdienst,
kaste, kleur, geloofsbelijdenis, ras en/of sekse.
|
|
|
|
|
|
De geschiedenis in
het kort |
Het Sikh geloof is
opgericht door Guru Nanak Patshah. Hij werd in 1469 geboren in 'Nankana
Dahib' vlakbij de stad Lahore in Pakistan, toentertijd werd het dorpje
nog Talwandi genoemd. Al op jonge leeftijd keerde hij zich tegen
bodemloze rituelen, bijgeloof en dogma's die toentertijd een belangrijk
deel vormde van religies. Guru Nanak en de negen Guru's die hem
opvolgden, lieten op een wonderlijke wijze zien hoe je een spirituele
leven kon leiden en tegelijkertijd actief kon participeren door de
universele broederschap te verkondigen. De tiende en tevens ook de
laatste docent, Guru Gobind Singh (1666 - 1708) transformeerde de Sikh
doop ceremonie in 1699 en gaf de Sikhs een distinctieve identiteit. De
eerste 5 Sikhs die volgens deze nieuwe wijze (Khande batte ki pahul)
gedoopt waren, werden de Vijf Geliefden (Panj Pyare) genoemd. De Vijf
Geliefden waren vervolgens degenen die de laatste Guru doopten op zijn
verzoek. Dit verschijnsel is tot dan toe nooit eerder voorgekomen in de
geschiedenis van de mensheid.
Kort voordat de
laatste Guru overleed, gaf hij aan dat de Sri Guru Granth Sahib (= the
Sikh spirituele geschrift) de ultieme spirituele autoriteit zou zijn
voor de Sikhs en dat de 'Khalsa Path' - de Sikh gemenebest - de
tijdelijke autoriteit zou zijn. Sri Guru Granth Sahib is het enige
geschrift in de wereld dat gecompileerd is door de stichters van het
geloof gedurende hun leven. Het bevat niet alleen lofzang van de tien
Sikh leermeesters, maar ook van negenentwintig andere Hindoes, Sikhs en
Moslim geleerden zonder om te kijken naar hun kaste, ras of religie |
|
Guru Arjan Sahib heeft een wereld bekende Sikh tempel (= Gurudwara)
gebouwd, Sri Darbar Sahib in Amritsar, het hart van het Sikhisme. Sri
Guru Granth Sahib, the Sikh spiritual Scripture was compiled and edited
by the Fifth Guru, Guru Arjan Sahib Ji in 1604 AD.
Gedurende de vrijheidsstrijd in India, hebben veel Sikhs hun leven
gegeven om India te bevrijden. In die periode zijn de Sikhs op
gruwelijke wijze gemarteld, gedood en voor een lange tijd onterecht
gevangen genomen.
Afgezien van het feit dat Sikhs alleen 1,7 procent vormen van de totale
populatie in India; zijn zij toch nog erg bekend binnen verscheidende
vakgebieden met name in: het leger, landbouw, sport, industrie,
onderwijs, medicijnen en machine bouwkunde. Hardwerken in combinatie met
een missionaire toewijding is een belangrijk kenmerk van een Sikh. Door
hun avonturisme en ondernemingsschap zijn zij bijna overal ter wereld te
vinden. |
|
|
|
"Eerst creëerde God
het licht en vervolgens door zijn omnipotentie, schiep hij de gehele
wereld.
Vanuit dat Ene licht
is het hele universum verrezen. Wie is dan goed en wie is slecht?
Oh, mensen, mijn
gebroeders, dwaalt gij niet in ongeloof.
De Schepping is in de
Schepper en de Schepper is in de Schepping.
Hij is de volledige
vulling van alle plaatsen"
-
Guru Granth Sahib, Ang
1349-50
"I observe neither
Hindu fasting nor the ritual of the Muslim Ramadan month; Him I
serve who at the last shall save. The Lord of universe of the
Hindus, Gosain and Allah to me are one; From Hindus and Muslims have
I broken free. I perform neither Kaaba pilgrimage nor at bathing
spots worship; One sole Lord I serve, and no other. I perform
neither the Hindu worship nor the Muslim prayer; To the Sole
Formless Lord in my heart I bow. We neither are Hindus nor Muslims;
Our body and life belong to the One Supreme Being who alone is both
Ram and Allah for us."
(Guru Arjan Dev, Guru Granth Sahib, Raga
Bhairon pg.
1136)
|
|
|
|
See Also :
Guru Nanak's boodschap
-
Sikhs in Nederland ( presentatie)
-
Guru Nanak's boodschap
- Sikhisme
en het kastenstelse
- Sikhisme
en Mensenrechten
-
Sikhisme en Wetenschap (Deel een)
- Geschiedenis van het Sikhisme
- The Mystical Process of the Divine as
Described in the Mool Mantra (Engels) ( External)
|
|
|