|
Door de uitbraak van oorlog in Europa
voegde India, de Kroon Juweel van het Britse Rijk, zich bij de
geallieerden in de slag op 4 augustus 1914. Met de grootste hoeveelheid
vechtende vrijwilligers die India bijdroeg aan het Britse Rijk,
produceerde het land tussen de 900.000 en 1.5 miljoen gevechtstroepen in
1919. De Sikhs onder de troepen, een van de twee loyale ‘krijgsrassen’
van het Britse Raj, verzamelden zich in gigantische hoeveelheden, zowel
voor de koning als voor het Rijk en de verdediging van Europa
In het begin van de oorlog bedroeg de
Sikhistische militaire hoeveelheid ongeveer 35.000 man van de 161.000
troepen van het Indiase leger. Dat is 22% van de gewapende machten. Toch
besloeg de hoeveelheid Sikhs minder dan 2% van de totale Indiase
bevolking. Aan het einde van de oorlog boden 100.000 Sikhs zich
vrijwillig aan bij de Britse gewapende machten. Een aantal Sikhs droegen
zich aan bij de Franse luchtmacht en de Amerikaanse Expeditie.
|
|
|
Terwijl de Sikh
soldaat voor zijn diensten aan het Rijk maar een magere 11 roepies per
maand werd betaald, nam hij zijn taak als soldaat op als een religieus
aspect in een geromantiseerd idee van het dienen als martelaar en een
ridder van de koning.
Een Sikh soldaat
genaamd Indar Singh, vocht in de Somme in september 1916, en schreef een
brief naar huis betreffend:
“Het is hoogst
onwaarschijnlijk dat ik levend terug zal keren. Ben niet bedroeft om
mijn dood, want ik zal sterven met mijn wapens in de hand, in harnas.
Dit is de beste manier om te mogen sterven.”
|
Terwijl ze keer op
keer verdrongen werden door de Duitsers, bewees het idee van
martelaarschap en heldendom een noodzaak op het slagveld. In feite
vonden de Britten het noodzakelijk om zich met Sikhistisch Geloof te
voeden, en stonden het toe om in de Sikh-gebieden tijdelijke Gurdwaras
(Sikh tempels) op te zetten. Ook werden Sikhistische festivals
geobserveerd, traditionele Sikh wapens gebruikt (quoiten en sabels), en
was het spirituele Sikh script genaamd Guru Granth Sahib, geen onbekend
voorwerp. Deze werd gedragen tijdens Sikh marsen en zelfs in de
frontlinies van Sikh troepen.
Dit artikel kan niet
zomaar herdacht worden zonder deze krijgers, die vochten met en tijdens
ziekten, vuil, gas aanvallen en de aanvallen van Duitse troepen, met
stelregel geweren, hun tulbanden dragend ter bescherming, hun
ongeschoren haar en lange baarden, zoals beschreven door hun religieuze
vertrouwen.
|
|
Het gemiddelde Indiase bataljon bedroeg
ongeveer 764 man toen ze arriveerden in Frankrijk. Maar in November 1914
hadden de 47ste Sikhs slechts 385 mannen over. In Gallipoli verloren de
14de Sikhs 371 officieren en mannen in slechts enkele minuten. Duizende
Sikhs stierven in vele andere ‘ontmoetingen’, zoals in Neuve Chappelle
en de Somme.
In de eerste slag om Ieper in
Vlaanderen in 1914 vocht een peleton Dogra Sikhs tot de laatste
gesneuveld was. De laatste man schoot zichzelf neer met zijn laatste
patroon omdat dat volgens hem een betere optie was dan zich over te
geven |
|
Na de bloedige slag
om Neuve Chappelle in 1915 had het Sikh regement 80% van zijn mannen
verloren. Drie regementen waren slechts met een percentage van 16% over.
De “Zwarte Leeuwen” van de Punjab,
zoals de Arabieren hen in Mesopotamia noemden, gaven hun leven voor de
verdediging van vrijheid in Europa, voor een bondgenoot die hun
thuisland regeerde. Toch deden ze dit, om rechtvaardigheid te beschermen,
zoals de Gurus hen die had bijgebracht. |
Verwijzingen:
Singh, Arjan. Punjab Sher: Een website over Sikh militaire geschiedenis.
http://www.punjabsher.com (momenteel
inactief)Madra, Amandeep Singh
en Parmjit Singh. Warrior Saints: Three Centuries of the Sikh Military
Tradition. London: I.B. Tauris & Co Ltd
British Broadcasting Company. BBC
History - World War One.
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwone
|
“De engelsen en de
vrouwen uit deze plaats [Frankrijk] zijn blij ons te zien. Zoals bloemen
openen. Ze schudden de handen van onze mannen wanneer ze ontscheept
zijn, en zijn gepoogd om hen uit eigen hand te voeden... De Duitsers
zijn bang van onze mannen, maar het zijn stevige kerels. Diverse keren
hebben ze de witte vlag laten zien en aangevallen, maar nu kennen we hun
trucs en zijn velen gevangen genomen. Verspreid dit nieuws overal, want
dit is de enige brief die ik je kan sturen.”
Citaat uit een brief, daterend 15
december 1915. Geschreven door een Sikh cavalerie soldaat bij een post
in Marseilles.
HET IS EEN IRONIE DAT SIKHS IN
FRANKRIJK EN EUROPA IN HUN TULBANDEN MET OPEN ARMEN VERWELKOMD WERDEN
TIJDENS DE EERSTE EN TWEEDE WERELDOORLOG, OM TE VECHTEN TEGEN DE TIRANEN,
MAAR VANDAAG DE DAG WORDEN ZE GEVRAAGD HUN TULBANDEN AF TE DOEN, ZELFS
WANNEER EEN SIKH [IN FRANKRIJK] EEN RIJEXAMEN AF WIL LEGGEN..
See Also :
Download French-Sikh History Slideshow
( external Link)
-
Sikhs in France ( external Link)
-
The Last Post ( Ieper - Belgium) ( external Link) |
Terug
naar boven |
Read more about Sikhs in
World War I |
|