Wat veranderde de gedachten van Qazi Noor Mohammad
(Qazi =Moslim
geleerde -Imaam)?
Qazi Noor Mohammad’s naam is zeer bekend in de Sikh geschiedenis vanwege
zijn ooggetuigenis die vertelt over het gevecht tussen Sikhs en de
Afghaanse stam van Abdali waarbij de laatste verpletterend werd
verslagen in 1765.
Hij kwam met de stam van Abdali vanuit Afghanistan naar India; hij was
een gedreven en fanatiek Moslim die vijandig en vol haat was. Hij
minachtte alle niet-moslims en richtte zijn haat tegen allen die zich
verzetten tegen de dwingende Moslim wetten. Als hij over de Sikhs
schreef, was dat in zeer haatdragende en beledigende woorden. Toch moest
ook hij toegeven dat de Sikhs een moedig volk waren en hij schreef..
"Wanneer ze (Sikhs) de wapens opnemen voor een gevecht, dan trekken ze
onverschrokken en brullend als leeuwen ten strijde en hakken
onmiddellijk op de vijand in wiens bloed daarna overvloedig in het stof
vloeit. Je zou kunnen zeggen dat de musket was uitgevonden door deze
honden (Sikhs). Want ofschoon velen in het bezit zijn van geweren, kan
niemand er beter mee omgaan dan zij. Deze heethoofdige strijders vuren
langs alle kanten honderden kogels af op de vijand. En als je niet
gelooft wat ik zeg, informeer dan maar eens bij de dappere mannen die
aan hun zijde vochten en zij zullen bevestigen dat zij grote bewondering
hebben voor hun manier van oorlog voeren. Getuigen zijn de 30.000
helden die met hen streden..,,”
In de bovengenoemde passage noemt hij de Sikhs ‘honden’ en beschouwt ze
niet eens als morele menselijke wezens. Hij noemt ze tevens dapper omdat
slechts 30 Sikhs vochtten tegen 30.000 Pathanen en toch kan hij geen
enkele waardering voor de Sikhs opbrengen.
Dan gebeurt er iets waardoor hij schrijft;
"Noem de honden (de Sikhs) geen honden, want zij zijn leeuwen en even
moedig als leeuwen op het strijdveld. Hoe kan men een held die brult
als een leeuw een hond noemen? Temeer omdat zij net als leeuwen angst en
terreur zaaien op het strijdtoneel. Als je wilt leren vechten, weersta
hen dan in de strijd. En zwaardvechter, als je alle verschillende
vechttechnieken wilt leren, leer dan van hen hoe je de vijand als een
held tegemoet treedt, en onbeschadigd uit de strijd tevoorschijn komt.
Zoals je weet is hun titel “Singh”en het is onrechtvaardig om hen
honden te noemen. En aan de jongeren… Als jullie onbekend zijn met de
Hindi taal, dan kan ik jullie vertellen dat de betekenis van Singh
‘leeuw’ is. (Jangnama
- een ooggetuige aanwezig bij de invasie van Ahmed Shah Durrani’s in
1764.)
Men kan zich afvragen waarom de Qazi zo opeens de Sikhs prijst en zijn
beledigende woorden intrekt.
Het was niet alleen hun moed die hem anders deed denken over de Sikhs
want hij was daar al getuige van geweest toen hij voor het eerst in
Punjab kwam.
Wat echt zijn mening veranderde was zijn persoonlijke ervaring met de
Sikhs. Het gebeurde toen het Afghaanse leger ter plekke uitrustte en
zich voorbereidde op een gevecht met de Sikhs. Qazi Noor Mohammad
wandelde net buiten de cirkel waar de tenten van het kamp waren
opgeslagen en zag een kleine groep Sikhs aankomen die zich voorbereidden
voor een guerrilla aanval. Qazi Noor Mohammad verborg zichzelf snel in
de bosjes en observeerde de Sikhs.
Onder het uitroepen van de strijdkreet "Sat Sri Akal" trokken de Sikhs
hun zwaarden en vielen de eerste tent aan. Zodra zij de tent binnen
gingen, verstijfden de Sikhs met hun zwaarden nog in de lucht. Tot hun
verbazing waren ze een tent binnen gegaan waarin Moslim vrouwen zaten.
Alle aanwezige vrouwen (volgens Qazi) waren beeldschoon en droegen
gouden juwelen bezet met diamanten en parels. Qazi dacht dat deze kafirs
(ongelovigen - Sikhs) de vrouwen niet zouden sparen en ze vast en zeker
onteerd zouden worden.
Echter, de
Sikhs stopten hun zwaarden terug in de houder en hun aanvoerder zei ,"Goeie
genade.. dit is de tent voor de vrouwen. Laten we vertrekken en het
leger aanvallen. Geen enkele vrouw mag worden aangeraakt.“
Nadat hij dit gezegd had, verlieten ze de tent; lieten de vrouwen
ongedeerd en vielen de volgende tent aan. In korte tijd doodden ze vele
Afghanen en veroverden munitie en rantsoenen. Tegen de tijd dat de rest
van het leger arriveerde waren de Sikhs weer verdwenen in de jungle.
Iedereen was onthutst. Qazi Noor Mohammad was zo onder de indruk van het
gedrag en waardigheid van de Sikhs dat hij hen met veel lofuitingen
prees in zijn schrijven. Hij noemde ze ‘waarachtige’ Singhs en geen
honden en beschouwde ze als de enige echte heersers van Punjab.
Hij was verbaasd over het feit dat er geen enkele dief in de groep was
en niemand zich vergreep aan de vrouwen of zich bezatte. Ze zijn niet
hebzuchtig voor goud, diamanten en geld. Ze zijn niet aangetrokken door
wereldse genoegens en zij beschouwen niemand als hun persoonlijke
vijand. Dit is de reden waarom Sikhs zelfs door hun ergste vijanden
waardering oogsten. Het was hun karakter, hun moed en eerlijkheid en
vooral hun trouw aan Gurmat (het pad van de Goeroe) dat respect afdwong
bij hun tegenstanders.
Zolang de Sikhs leven volgens de grondbeginselen van Sikhi, zullen ze
door de hele wereld geprezen worden en op een dag zal er erkenning komen
voor de waarde van 'halemi raaj' (gemeenschap vol liefde en respect voor
elkaar) en zal de mensheid kennismaken met het pad van de ultieme vrede.
"Voor wie niet bekend bent is met hun religie, kan ik je vertellen dat
de Sikhs volgelingen zijn van de Goeroe. Deze glorieuze Goeroe leefde in
Chak (Amritsar). De waarden en normen van dit volk zijn gevormd door
Nanak die de Sikhs een ander pad toonde. Hij werd opgevolgd door Goeroe
Gobind Singh waarvan zij de aanspreektitel van ‘Singh’ erfden.
Zij maken geen deel uit van de Hindoes die een andere eigen religie
beoefenen.”. - Jangnama – een ooggetuige tijdens de Ahmed Shah
Durrani’s invasie van 1764 |