(A) Een boodschap
over vrede
Guru Nanak was een man die probeerde op een vredelievend manier
conflicten op te lossen door middel van verzoening. Toen Guru
Nanak en zijn metgezellen religieuze liederen zongen in Bagdad,
waar muziek verboden was, werd hij geconfronteerd met een uit de
hand gelopen situatie. De moslims die werden geleid door Pir
Dastagir kwamen met stokken en stenen aanzitten om Guru Nanak
weg te jagen. De Guru vroeg hen om te kalmeren en eerst naar
zijn verhaal te luisteren. Hij legde hun uit dat muziek niet
iets slecht of duivels is, maar dat het wel belangrijk is wat de
inhoud en woorden van de liederen zijn. Als de liederen seksueel
getint zijn, dan kunnen er bij mensen juist verkeerde gevoelens
naar boven komen en juist zulke muziek was verbannen. Maar als
de liederen over God gaan, dan is dat juist een zegening en
tegelijkertijd is het een voeding voor het menselijk ziel. Hij
verklaarde:
"Religieuze muziek is als een kostbare
juweel, het geeft spirituele en nog vele andere zegeningen"
(Guru Granth Sahib, pg 893)
"Wie deze verzen of liederen reciteert of
er naar luistert zal merken dat als zijn slechte neigingen/gewoontes
en verdriet zullen verdwijnen." (Guru Granth Sahib, pg
1300)
Daarna begon Guru
Nanak Religieuze liederen te zingen. De harten van de moslims
raakten vol van vrede en vreugde. Diegene die juist kwamen om de
Guru aan te vallen, gingen gezegend terug.
Volgens Guru Nanak is kan men rust vinden door de creaties van
god te verzorgen/hulp te verlenen (sewa). In het onzelfzuchtig
handelen, dient men het gedeelte van God die in een ieder
aanwezig is. Er is een verhaal over een leerling van Guru Gobind
Singh, genaamd Bhai Kanhaiya die water gaf aan de de vrienden en
vijanden op het slagveld. Toen men vroeg waarom hij het water
gaf aan de vijanden antwoordde hij; "Meneer, Ik zie God in alle
mensen. Hoe kan ik weigeren om God water te geven!" Guru Gobind
Singh was tevreden met zijn antwoord en zegende hem.
(B)
Universele broederschapv
Guru Nanak keurde het kastensysteem en de ongelijke
behandeling onder mensen af die gebaseerd zijn op religie,
geboorte, macht en rijkdom. Hij realiseerde dat god
vertegenwoordigd is in alle mensen en dat daarom iedereen
gelijkwaardig is. Geen een persoon hoeft te vrezen dat er voor
hem geen uitweg meer is. Zelfs de grootste zondenaar die inziet
dat hij fout is geweest en zich vervolgens toewijd aan god, zal
vergeven worden. Als de mensheid als een familie gezien zou
worden, dan zouden alle vormen van sociale, politieke, etnische
en religieuze discriminatie verdwijnen. Op de dag van vandaag
vindt ondanks het handvest van de Verenigde Naties discriminatie
plaats in heel veel landen. Een religieus persoon is herkenbaar
doordat hij een ieder als gelijk behandeld. Guru Nanak zei:
"Religieus zijn word je niet door je woorden,
Hij die een ieder als gelijkwaardig ziet, is religieus."
Het idee van broederschap
versterkt het gevoel om hulp te geven aan diegene die
hulpbehoevend zijn. Onbaatzuchtigheid is een plicht van de mens,
probeer zo aan het werk te gaan dat je zoveel mensen van dienst
kunt zijn. Dat is de reden waarom de Guru’s het systeem heeft
ontwikkeld waar je tien procent (Daswant) van je inkomsten moet
doneren aan liefdadigheids- en religieuze projecten of
instellingen. Zulke donaties kunnen de afstand tussen rijk en
arm verkleinen. Men is gestart met langar (gratis maaltijd in de
tempel) om ervoor te zorgen dat niemand de Guru’s huis met een
lege maag verlaat. Zulk projecten (gratis maaltijden) zijn ook
gestart op plekken waar er hongersnood heerst, overstromingen en
andere rampen plaatsvinden. In andere landen heeft de regering
ervoor gekozen om voedsel/maaltijden te verstrekken op plaatsen
waar het nodig is.
(C) Zijn morele normen
Guru Nanak heeft geen gedragscodes, regels of disciplines
opgeschreven, maar in zijn lezingen en discussies gaf hij
indirect aan wat hij verwacht (nomen) van zijn leerlingen. Zulke
normen zijn niet gebaseerd om bevelen, maar juist op adviezen.,
‘overtredingen’ worden niet gezien als een religieuze zonde dat
gestraft moet worden. Hij geloofde in de goedheid van de man en
de vrouw, hij had de gedachte dat zij zich verstandig zouden
gedragen zoals elk rationalistisch mens. Deze normen kan je zien
als een positieve invloed en hulpmiddel op je leven.
(i) "Niemand is een vreemde en
niemand is je vijand" ( Guru Granth Sahib)
Guru Nanak gaf adviezen aan mensen die graag begeleiding wilden.
Het kwam vaak voor dat zijn eigen denken werden weerspiegeld in
zijn daden. Hij vond het niet erg om een zondige persoon te
helpen als die en beroep op hem deed. Soms bood hij vrijwillig
zijn hulp aan deze mensen. Toen hij op weg was naar Kamprum
(Assam), kwam hij een groep mensen tegen die zich bezig hielden
met zwarte magie, die op dat moment Mardana hadden ontvoerd en
gevangen hielden. De Guru ging op de vuist met de leider genaamd;
Nurshah. Zij probeerde door middel van haar zwarte magie te
winnen van Guru Nanak, maar uiteindelijk faalde zij daarin. Toen
drong het tot haar door dat deze man wel een heilige moet zijn.
Zij vroeg om vergiffenis en liet de gevangene Mardana vrij. De
Guru vertelde haar dat het beter voor haar zou zijn om die
zwarte magie op te geven en dat zij zich beter kan inzetten voor
de mensen in de buurt. Hij zei toen " Wees een koningin van
barmhartigheid en niet van magie; Volbreng je toegewijde missie
door deugdzaamheid te zaaien in de harten van alle jongens en
meisjes, waardoor zij door jouw voorbeeld te zien kunnen leren
dat moed en eerlijkheid vertegenwoordigd zijn in een ieder." Er
zijn nog vele verhalen die dezelfde boodschap hebben.
(ii) Zoals wij planten zullen
wij oogsten
In termen van daden, wordt het bovenstaande ook de Wet van Karma
genoemd. Wat wij vandaag zijn wordt mogelijk gemaakt door onze
handelen in het verleden; onze toekomst zal weer bepaald worden
door onze hedendaagse handelen. Guru Nanak vroeg zijn
volgelingen om te letten op hun woorde en daden, omdat zij
bepalen hoe jouw toekomst zal zijn. De gevolgen zijn al
geschreven in het ‘ wetboek van god’ het is onmogelijk om van
deze gevolgen te ontsnappen. In eerste instantie hebben wij geen
idee over de gevolgen van onze daden: een mens zaait maar wat
hij wilt, maar als hij eenmaal gehandeld heeft, is het
onmogelijk om de gevolgen daarvan terug te draaien. Daarom wordt
deze wereld ook wel gekenmerkt als Karam-Bhoomi- Het Koningrijk
van de Wet van Karma. Voor wij handelen moeten wij eerst de
consequenties overzien.
Daarom is het belangrijk om nobele daden te verrichten. Guru
Nanak zei:
" Een mens wordt geen heilige door
zichzelf zo te noemen’’
Zij dragen de gevolgen van eigen handelen met zich mee
"Diegene die eerlijk zijn en andere helpen, zullen hun vruchten
ervan plukken;
Als de grijzen haren steeds meer worden, dan zullen zij mooi
zijn zonder dat je cosmetica nodig hebt.." (Guru Granth
Sahib)
Het zal een ieder als zijn
opgevallen dat alle daden of het veelvuldige handelen een
stempel achterlaat op iemands karakter. Een persoon die slechte
handelingen verricht krijgt vanzelf een slechte karakter. Zijn
slechte daden zal hem weerhouden om rust te vinden, hij zal
angstig zijn, kampen met schuldgevoelens en misschien zal hij
proberen te vluchten om niet strafrechtelijk vervolgd te
worden.Volgens het Sikhsme, zal elke straf voor slechte woorden
en daden minder kunnen worden door te bidden en door de genade
van God.
(iii) Hoogmoed en Trots moet je
laten vallen
Ego of trots is de oorzaak van hoogmoed. Mensen met een
minderwaardigheidscomplex vinden vaak aparte manieren om
zelfvertrouwen te krijgen; zij misbruiken en vernederen andere.
Door zo’n houding vervreemd je niet alleen van je eigen mensen
om je heen, maar ook de mensen die toegewijd zijn aan god.
Egoïstische daden zijn net een kettingzaag die iemand om zijn
nek draagt. Vroeg of laat, zal zo’n persoon altijd erachter
komen dat hij verkeerd bezig is. Guru Nanak predikt
bescheidenheid, voornamelijk de rijkere, mensen met macht en
diegene die veel spierkracht hebben kunnen heel trots of
hoogmoedig worden. Hij gaf aan aan dat heersers voor een
bepaalde tijd macht hebben over hun gebied, zij moeten niet
opscheppen over hun macht en rijkdom, want God kan ervoor zorgen
dat een Koning binnen korte tijd een arme sloeber wordt. Toen
Guru Nanak bezoek kreeg van Babar zat er in de gevangenis van
Eminabad Mardana vast. De Guru stelde een vraag aan de indringer
over zijn gruwelijke daden. Waarom was de onschuldige dorpeling
opgepakt en slecht behandeld?? Mardana moest hiervoor maïs malen
en ervoor zorgen dat het meel wordt, hij hield met zin
rechterhand de hakmolen vast (in die tijd van steen) en met zijn
linkerhand stopte hij de maïs in de molen. Vliegjes vlogen
constant in het gezicht van Mardana, waardoor hij soms zijn
handen moest gebruiken om de vliegen uit zijn gezicht te slaan.
De Guru vertelde Babar dat hij ervoor moest zorgen dat de
vliegen niet meer in Mardana’s gezicht kwamen. Babar was
verbaasd. Hoe kon hij ervoor zorgen dat in Mardana’s gezicht
geen vliegen meer kwamen? De Guru vertelde hem, "Als je de
vliegen niet eens de baas kan zijn, hoe wil jij dan heersen over
mensen? Toen Babar aan de woorden van de Guru dacht verdween
zijn trots en hoogmoed. De Guru herinnerde hem dat hij de
heerser was over de Lodi en dat hij wat aan de slechte toestand
moest doen die daar heerste. Babar zorgde ervoor dat alle
gevangenen vrij werden gelaten en vroeg aan de Guru vergiffenis
voor zijn autoritair en onmenselijk gedrag.
Een ander verhaal vertelt ons hoe Guru Nanak hoogmoed wegnam van
een landheer. De Guru wilde wat land kopen zodat hij een dorp
kon oprichten voor zijn volgelingen. Dit land was eigendom van
Karoria- een trotse en arrogante landheer, die op voorhand al
had besloten dat hij het land niet zou verkopen aan de Guru. Hij
was bang dat hij daardoor macht over de mensen en land zou
verliezen. Toen hij naar de Guru ging om te onderhandelen,
raakte hij verwikkeld in een ongeluk. Koraria zag dat als een
straf van god voor zijn weigering om het land te verkopen en
verkocht het land alsnog aan de Guru. Op dat stuk land is het
dorp Kartapur gebouwd, geïnteresseerden zullen in de verhalen
over het leven van Guru Nanak vaker dit dorp tegenkomen.
(iv) "De waarheid is
waardevoller dan andere zaken, maar nog belangrijker is eerlijk
en oprecht leven." (Guru Granth Sahib, pg 62)
Wijsheid over "De Waarheid" is op zich niet genoeg. We hebben
grote praatjes, maar onze daden zijn klein en zelfzuchtig.
Guru Nanak verklaarde:
"We zijn goed in praten, maar handelen
vaak slecht." (Guru Granth Sahib, pg 85)
Hij wilde dat zijn
volgelingen Eerlijk en Oprecht waren in hun denken, woorden en
daden.Hij wist welke moeilijkheden je tegenkomt op het pad van
De Waarheid en hij zei:
’’Eerlijkheid is de medicijn voor alle
ziektes....
Nanak streefde naar de zegen van een Eerlijk en Oprecht leven."
(Guru Granth Sahib, pg 467)
Voorbeelden van
een eerlijk en oprecht leven zijn gelovige en heilige. Andere
mensen kunnen weer inspiratie halen uit hun levens. Zonder een
deugdzaam leven, kan men geen spirituele vooruitgang krijgen. De
belangrijkste van alle deugden zijn "devotie tegenover god en al
dat hij gemaakt heeft."
Het is belangrijk om naar een eerlijk en oprecht leven te
streven, dat betekend dat je goed moet handelen. Heel veel
mensen hebben het juiste doel in hun leven, maar zij proberen
die op een verkeerde manier te bereiken. Volgens Guru Nanak
betekent de juiste manier, dat je ervoor kiest de weg te nemen
waarbij je innerlijke rust en vrede krijgt. Dat is de reden,
waarom hij zoveel nadruk legt op eerlijk en oprecht leven en
door goede daden te verrichten zal het karakter ook mooier
worden; dit zorgt ervoor dat vreugde gelukzaligheid de harten
kan bereiken.
See Also :
Guru
Nanak's - JAPJI
-
Guru Nanak Sahib
- Het concept van God
|