God is gedefinieerd,
zoals eerder genoemd, in het gebed en is herhaaldelijk uitgelegd in de
lofzangen. God is de Schepper, Wie uitgegroeid is boven Zijn Absolute
Zelf (Vormeloos) en openbaar werd in de schepping.
(Noot: Sikhs geloven
niet dat God mannelijk of vrouwelijk is, maar door de beperkte
menselijke taal moet er één term gebruikt worden. In de goeroe Granth
Sahib wordt naar God verwezen met beide termen.)
In het begin was er
niemand anders dan Hij, in een absolute, onzichtbare vorm. Er was geen
schepping, geen wereld, geen mensen, geen zonden, geen kracht.Toen God
het wilde, openbaarde God Zich. Hij maakte het universum, waarin Hij Zit
en Zich verspreid in alle richtingen in de vorm van liefde.
God is niet een
abstract idee of een morele kracht, maar Hij is Iemand waar je een
persoonlijke relatie mee kunt opbouwen. Niemand anders dan God Zelf is
de Generator (Creatieve Macht), de Bewerker (Koesterende Macht), en de
Vernietiger (Dodelijke Macht). Behalve het alomtegenwoordig zijn in de
wereld, is Hij een Oceaan van kracht. Hij bezit Kenmerken. In zijn
definitie van de fundamentele aard van God, zegt de Goeroe:
“Vrienden vragen me:
wat is het teken van God? Hij is totale Liefde.
En voor de rest? Hij
is onbeschrijfelijk (het is niet mogelijk om Hem in woorden uit te
drukken.)”
Dus de sleutel tot
het begrijpen wat God is, is dat Hij Liefde is; liefde heeft vier
kanten:
-
Het is dynamisch
-
Het is de moeder
van alle kracht en waarden
-
Het is leidend en
het heeft een wil, en
-
Het is welwillend
ten opzichte van het leven waarin het alomtegenwoordig is.
Dus dat brengt geen
dialectische beweging voort, geen klassenoorlog, geen suïcidale
competitie of strijd.
Volgens Gurbani is
God zowel in alles als overtreffend. Daarom hebben veel mensen die al
bevooroordeeld zijn, verkeerde ideeën over de interpretatie van het
Sikhisme. Als we, hoe dan ook, het Sikhisme zouden bestuderen als een
nieuwe organische groei, om de behoeften te voorzien van een nieuwe,
zich ontwikkelende gemeenschap, zou het niet moeilijk zijn om het
Sikhisme te herkennen als een openbaring, een origineel en eigen systeem
van gedachten.
Goeroe Nanak omschrijft God als de “Inwoner van de Natuur”. Hij is geen
impotente fabriekswerker die de stof van het heelal fabriceert. Hij
sluit het stoffelijke niet uit, maar sluit het in en overtreft het.
Ook het heelal is
geen illusie. Het gerelateerd zijn aan God, Wie echt is, is de
realiteit, niet een realiteit die eindig is en voor eeuwig, maar een
realiteit dat ontstaat dankzij Gods aanwezigheid.
Zijn Wil is boven de
natuur en het werkt in de natuur. Ondanks dat het alomtegenwoordig is,
werkt het niet als een willekeurige kracht maar als een persoonlijke
aanwezigheid dat “hoogst intelligent” is. God is het Hoogste Morele
Schepsel, Wie alle mensen heeft getekend met Zijn Naam van Morele
Aanwezigheid. Hij hoort niet bij een bepaalde groep mensen, (Sikhs,
Christenen, Moslims, Hindoes, of anderen), gelovigen of ongelovigen,
maar Hij is de Uitdeler van het universele leven .
De manier om
Hem te bereiken is niet kennis, formele, of goede acties om waardering
te verkrijgen, maar liefde en geloof, met het doel om de Gratie van God
te bereiken. De enige manier is Hem te aanbidden, te zingen en door te
mediteren om Zijn kracht. In het wereldse leven, betekent het aanbidden,
het uitdragen van Zijn Wil, om liefde uit te voeren, rechtvaardigheid en
gelijkheid voor alle creaties.
Terug
naar boven |
|
God, Geest en Stof
Filosofen verschillen
van mening met betrekking tot wat Realiteit of Waarheid is – iets dat
voor eeuwig is, tijdloos, er is geen begin en geen eind. Ze mogen
geloven in één, twee of 3 Waarheden:
1. God (Parmatma)
2. Geest (Atma)
3. Stof (Prakriti)
Volgens Gurbani was er
in het begin niets behalve Eén in een absolute vorm. Toen Hij het Wilde,
verscheen Hij in de schepping, wat wij het universum noemen. Het
ondergaat constante veranderingen zoals Hij Wil en het zal ook
verdwijnen wanneer Hij dat Wil. Schepping of stof betekent nog geen
Realiteit. Alleen Eén die er was voor de schepping, is de Realiteit van
Waarheid. Hij alleen is nooit geboren, zal nooit oud worden of
verdwijnen. Er is niemand anders dan Hij in zichtbare of niet zichtbare
(absolute) vorm.
De geest (atma) is een reflectie van de Super-geest, God (Parmatma).
Gurbani omschrijft de geest als een klein molecuul “water” uit de Zee
(God). Het is ook wel uitgelegd met het gebruik van een analogie, van
verschillende beelden van dezelfde persoon in verschillende spiegels.
Elke spiegel (menselijk wezen) draagt een reflectie van de Persoon, God.
De geest is er door God, het is niet een onafhankelijke realiteit zonder
God.
Terug
naar boven |
God en satan
Gurbani gelooft niet in het bestaan van
goede of slechte goden (satan, die mensen verleid tot het kwaad). De
Heer Zelf is de enige oorzaak van alles wat gebeurt - alles wat “goed”en
“kwaad” lijkt te zijn. Dit kan uitgelegd worden met een simpele
vergelijking van hitte en licht, de twee natuurlijke vormen van energie.
Koud en warm lijken twee tegenovergestelde condities, eigenlijk zijn ze
de uitdrukkingen van twee aspecten van dezelfde “kracht”, temperatuur.
Wanneer het meer is dan we kunnen toestaan, noemen we het “heet”.
Wanneer het minder is dan we prettig vinden, noemen we dat “koud”. Op
dezelfde manier, als wij Zijn Kracht vieren, voelen we ons vrolijk en
gelukkig. Wanneer we de kracht negeren en we toegeven aan zonden (egoïsme,
lust, woede, gierigheid), is de uitkomst verdriet. Het is niet
veroorzaakt door satan, maar door een gebrek aan liefde voor God.
Nog een voorbeeld komt voort uit onze dagelijkse ervaringen. Kennis van
licht bestaat alleen omdat we duisternis ervaren. In andere woorden zijn
licht en duisternis blijkbaar twee tegengestelden die altijd bij elkaar
horen. In vergelijking, zijn geluk en verdriet (plezier en lijden) twee
extremen van dezelfde emoties. Een persoon kan niet een geestelijke
voorstelling hebben van het één zonder het andere. De bron van kwaad is
niet satan, maar iemands ego, welke in elk van ons aanwezig is en ons
verwijderd van de weg naar God (Kracht) naar verdriet en moeilijkheden.
Sikh aanbidding
Een gelovige wordt geadviseerd alleen de Schepper te aanbidden en niet
de schepping. De zon, maan, bergen, rivieren, dieren, bomen, etc., zijn
scheppingen die niet aanbeden worden. Verder, accepteert Gurbani geen
heiligheid van bepaalde data gebaseerd op de zon en de maan. Ook is er
geen bepaalde dag in de week die heilig is en gebruikt wordt om te
bidden of voor andere activiteiten. Elke dag is een goede dag wanneer er
lief wordt gehad en er aan God gedacht wordt. Het is een slechte dag als
iemand God vergeet, Die Houdt van iedereen. Daarom worden Sikhs
opgedragen elke dag Gurbani’s liederen te zingen, het hele jaar rond, en
zijn hele leven door om te genieten van zijn band met God.
In de liederen van Gurbani, worden veel woorden uit verschillende
geloven - Islam, Hindoeïsme, Yoga, Vedi, etc. gebruikt voor God, met
dezelfde heiligheid. Geen woord (Naam) wordt omschreven als superieur of
minderwaardig omdat ze allemaal dezelfde Vader, God aanduiden, Wiens
kracht en Namen onnoemelijk zijn.
God houdt van ons allemaal, wat voor naam we ook voor Hem gebruiken. De
goeroe Granth Sahib heeft dus een unieke bijdrage geleverd door het
ontwikkelen van onderlinge liefde bij mensen van verschillende geloven,
door een nieuwe betekenis te geven aan de traditionele termen die door
hen gebruikt worden. Men mag liefde geven aan God en Hem aanspreken met
alle mogelijke Namen. Bijvoorbeeld, de Hindoes beschouwen Rama als de
naam van hun God. Terwijl de Moslims geloven dat Gods naam Allah is. De
Goeroe heeft hen verteld dat beide namen, Allah en Rama, er zijn voor
dezelfde God, net zoals we papa en vader, twee verschillende namen,
gebruiken voor onze eigen vader.
Terug
naar boven |
|
Vertaald door Helen .
|
|
PS:
Als er nog andere vragen zijn welke u beantwoord wilt zien in dit
gedeelte, schrijf het ons dan op
Sikhsinholland@gmail.com
|
|
See Also :
Fundamenten
van het Sikhisme
-
Het Sikh Geloof
-
Listen/Download Kirtan
|
|