Overdenking over Mata Gujri Ji
Mata Gujri ji (of Mata Gujjar Kaur Ji) was een
perfecte vrouw, een Puran Istree.
Het woord "Stree" is
afkomstig uit het Sanskriet en betekent "expansie". In fysieke zin
breiden vrouwen zich uit door moeders te worden. In de geestelijke
zin, geven vrouwen hun kinderen de idealen en waarden om naar te
leven; ze voeden ze op met een gevoel van veiligheid, en zij hebben
de macht om hun gezinnen op te bouwen of om ze te vernietigen alsook
hun komende generaties.
Dus, is het zeker toepasselijk om te zeggen dat
Mata Gujri een Puran Istree was op zowel het fysieke en spirituele
vlak.
Ze maakte het leven en de missie van Goeroe Tegh
Bahadur compleet, voedde het buitengewone kind (Goeroe) Gobind
(Singh) op, en inspireerde en bereidde haar jonge kleinzonen voor om
buitengewone moed, genade en de opofferering die hun op zulke jonge
leeftijd gevraagd zou worden, te verkrijgen.
Laten we eens een blik werpen op haar leven en op
de verschillende rollen die ze speelde als een perfecte vrouw.
Als dochter: Mataji
werd opgevoed met de bewustheid van het licht van de Goeroe, ze
vervulde de aspiratie van haar ouders om het pad van de Goeroe te
volgen, boven hun verwachtingen uit, door uit te groeien tot een
perfect rolmodel van genade, kracht, doorzettingsvermogen en
opoffering.
Als
vrouw:
Zij steunde Goeroe Tegh Bahadur toen hij voor jaren in diepe
meditatie was,
opnieuw terwijl hij op zijn zendingstocht was, en ten slotte, toen
de Goeroe naar Delhi vertrok om het hoogste offer te brengen.
Als leider:
Na het martelaarschap van Goeroe Tegh Bahadur, hadden zij en haar
broer, Kirpal Chand de verantwoordelijkheid aangaande het beheer van
de zaken van de Panth. Ze organiseerde ook de langar
(gemeenschappelijke keuken) en speelde een belangrijke rol als
beheerder van het leger. Ze speelde een belangrijke inspirerende rol
bij de Khalsa legers tijdens de gevechten die Goeroe Gobind Singh
moest leveren. Men herinnert zich
vooral haar rol in de strijd van Bhangani.
Als Moeder:
Ze vormde de vader van de Khalsa, de grote Goeore Gobind Singh ji.
Tijdens de eerste jaren van zijn leven toen Goeroe Tegh Bahadur ji
besloten had om een uitgebreide reis in de oostelijke delen van
India te maken, was het zijn doel om het Sikh geloof er onder het
volk te verspreiden. De verantwoordelijkheid voor de opleiding van
Gobind Rai (Goeroe Gobind Singh Ji) kwam in de handen van zijn
moeder, Mata Gujjar Kaur Ji terecht. Zij moest hem als alleenstaande
moeder opvoeden na het martelaarschap van Goeroe Tegh Bahadurji. Wat
voor een soort vrouw moest ze zijn geweest om door God uitgekozen te
worden om Gobind Rai (Goeroe Gobind Singh Ji), te onderwijzen en te
begeleiden zodat hij in staat zou zijn om het Goeroeschap op zich te
nemen? Gobind Rai (Goeroe Gobind Singh Ji) was wat hij was, maar het
lot van zijn ziel werd toevertrouwd aan de zorg van Mata Gujri Ji en
het was door het toedoen van zijn moeder dat God hem kon wekken.
Als Grootmoeder en inspiratie voor de jonge
martelaren:
Wanneer Mata Ji en de Sahibzadas
(zonen van de Goeroe) gearresteerd en opgesloten werden in het fort
van Sirhind, en toen de kinderen werden opgeroepen om elke dag voor
de rechtbank te verschijnen, bleef ze er bij hen op aandringen om
standvastig aan hun geloof vast te houden. Ze herinnerde de
Sahibzadas er constant aan dat zowel hun Grootvader als
Bedovergrootvader hun leven hadden gegeven om de idealen van Goeroe
Nanak te versterken. Haar steun voor haar kleinzonen speelde zo'n
belangrijke rol in het Sikhisme dat we als Sikhs waarschijnlijk ons
bestaan aan haar te danken hebben. Het was door haar toedoen dat de
zeven en negen jaar oude kinderen niet van hun geloof afweken en dat
ze het martelaarschap verkozen. Als de Sahibzadas op die winterdag
de Islam aanvaard hadden, zou het Sikhisme waarschijnlijk niet
bestaan hebben zoals het nu het geval is. Dus, in feite, staan we
sterk door de lessen en de inspiratie die Mata Ji aan haar
kleinzonen gaf en aan duizenden martelaren die hun hoofd gaven en
niet hun geloof.
Als martelaar:
Terwijl ze gevangen zat op de top van een open toren
(Burj) tijdens de koude
december maand, deed Mata Gujri voortdurend simran zonder te klagen
over haar fysieke conditie. Ze bereikte het martelaarschap op
dezelfde dag als haar kleinzonen nadat ze gehoord had dat haar
kleinzonen nog liever levend ingemetseld werden in plaats van hun
geloof op te geven. Haar missie was volbracht.
Zij was de vrouw die de man creëerde die de Khalsa
onthulde. En zo sterk was haar invloed dat Dhan Dhan Sri Goeroe
Gobind Singh Ji al klaar was om te regeren op de leeftijd van negen
jaar.
"In
een vrouw wordt een man gevormd; uit een vrouw wordt hij geboren.
Met een vrouw verlooft hij zich en trouwt met haar; Met een vrouw
sluit hij vriendschap. Waarom zeggen dat ze inferieur is, zij uit
wie zelfs koningen worden geboren? Zonder vrouw, zou er helemaal
niemand zijn."-
(Goeroe Nanak Dev Ji. SGGS)
Een uniek aspect van de sociale status van vrouwen in
het Sikhisme is dat ze er niet voor hoefden te vechten. De verlichte
idealen en de inspanningen van de Goeroe boden een gelijke status al
ongeveer 500 jaar voordat de meeste vrouwen zelfs maar durfden te
praten of te vragen naar gelijkheid. Zoals verwoord in Gurbani, zou
er zonder vrouwen, helemaal niemand zijn; ze zijn de bron van het
fysieke bestaan van de mensheid. En zo erkent Gurbani
uitdrukkelijk hun talenten, waardigheid en kracht. Het bestaan van
een vrouw als spiritueel wezen, zoals gezien door de Goeroe, gaat
verder dan het moederschap. Bijvoorbeeld, ongeveer een derde van de
getrainde zendelingen van Goeroe Amar Das ji waren vrouwen. Later
diende Mai Bhago Goeroe Gobind Singh als een heilige krijger.
In de gedachte van een Sikh, is een vrouw de
gelijkwaardige partner van een man in de spirituele vooruitgang van
de hele mensheid.
Zelfs God wordt gezien zowel als man en als vrouw.
“U, Uzelf bent de man, en U Uzelf bent een vrouw.” –
(Goeroe Granth Sahib ji, pag. 1020)
|