BIBI BHANI JI
De behoeften van de
maatschappij beperken zich niet tot vaardigheden of zelfs tot
intellectuele kennis. De basisbehoefte is de ontwikkeling van een
echte vorm van sociaal leven van hogere kwaliteit en karakter. Dit
is alleen mogelijk als de vrouwen goede medeburgers zijn.
Vrouwen in het Sikhisme
Goeroe Nanak Dev ji had
een visie met betrekking tot een gewetensvolle weg, gelijk voor alle
mannen en vrouwen. Een uniek aspect van de sociale status van
vrouwen in het Sikhisme, is dat er geen strijd voor hoeft te worden
geleverd. De verlichte idealen en inspanningen van de goeroe boden
al een gelijkwaardige status, 500 jaar voordat vrouwen zelfs maar
durfden te spreken over of vragen om gelijkheid. Zoals wordt
aangegeven in de Gurbani (de woorden van de Goeroes), zonder vrouwen
zou er helemaal niemand zijn; zij zijn de bron van het fysieke
bestaan van de mensheid. Aldus wordt in de Gurbani nadrukkelijk hun
kracht, waardigheid en vermogen erkend. De manifestatie van de vrouw
als spiritueel wezen, zoals die door de Goeroe wordt gezien,
overstijgt het moederschap. Ongeveer een derde van de leraren die
Goeroe Amar Das ji –de derde meester- opleidde, was vrouw. Later
diende Mai Bhago, Goeroe Gobind Singh ji als krijger-heilige.
In het Sikhisme wordt
zelfs God verbeeld als zowel man als vrouw.
Tu mera Pita tu hai mera maata
Oh Heer, U bent mijn Vader, en U bent mijn Moeder (3)
-Goeroe
Granth Sahib, Ang 103
Aapey purakh aapey hee naari
U Zelf bent de man, en U Zelf bent de vrouw (4)
-Goeroe Granth Sahib, Ang
1020
Daarnaast wordt in de
Gurbani herhaaldelijk verwezen naar de individuele ziel als zijnde
vrouwelijk.
Thakur ek sabai naar
Er is één Heer, en allen zijn Zijn bruiden (5)
-Goeroe
Granth Sahib ji, Ang 933
En streef als één naar
een hoger bewustzijn, men moet ontstijgen aan de onderscheiding
tussen man en vrouw. Op spiritueel niveau bestaat geen man of vrouw.
Verschillen, conflicten, verdeeldheid en onderlinge strijd bestaan
niet.
Purakh mey naar naar mey purakha bujhho brahm giani
Het vrouwelijke is in het mannelijke en het mannelijke is in het
vrouwelijke (6)
-Goeroe
Granth Sahib ji, Ang879
De Gurbani lezend, kunnen
we gemakkelijk zien dat de Goeroe beperkende en onderdrukkende
gewoonten, die vrouwen in een inferieure positie houden,
veroordeelt. Op verschillende plaatsen worden culturele gebruiken
veroordeeld, zoals sati (weduwenverbranding) en de verplichte
bruidsschat. Deze praktijken kleineren vrouwen en beschouwen hen als
minderwaardig geslacht.
Als resultaat van een
dergelijke visie en de inspanningen van de Goeroes, verbraken Sikh
vrouwen de ketenen van onderwaardering en werden ze aardse en
geestelijke steun van de mannen, in sommige gevallen zelfs hun
leiders. Eén voortreffelijk voorbeeld van zo”n uitzonderlijke Sikh
vrouw in de vroege Sikh Geschiedenis is Bibi Bhani ji.
Bibi Bhani ji (19 Januari
1535 – 9 April 1598), de dochter van Goeroe Amar Das, was
voorbestemd om één van de meest belangrijke rollen te spelen die
ooit een vrouw of moeder heeft gespeeld in de geschiedenis van de
Sikhs.
Bibi Bhani was de:
Dochter van Goeroe Amar
Das ji, geboren op 19 Januari 1535
Echtgenote van Goeroe Ram
Das ji. Zij trouwde op 18 Februari 1554 met Bhai Jetha die later
Goeroe Ram Das ji werd
Moeder van Goeroe Arjan
ji (geboren op 2 Mei 1563) en van Prithi Chand en Mahadev
Grootmoeder van de zesde
meester Goeroe Hargobind ji
Achtergrond
Bibi Bhani, dochter van
Goeroe Amar Das ji en Mata Mansa Devi, werd geboren op 19 Januari
1535 in Basarke Gillan, een dorp in de buurt van Amritsar. Ze had
een oudere zuster die Bibi Dani heette en twee broers met de namen
Bhai Mohan en Bhai Mohri.
Al vanaf haar vroege
jeugd besteedde ze veel tijd aan meditatie en de dienstbaarheid aan
haar vader. Ze was een toegewijde en geliefde dochter van haar vader
en ze diende hem als een discipel. In de Sikh geschiedenis staat ze
bekend als de verpersoonlijking van de dienstbaarheid. Haar
vrolijke, onschuldige en kalme gezicht bekoorde iedereen.
MacAuliff beschrijft hoe,
toen Bibi Bahni ji opgroeide, een Sikh van Goeroe Amardas ji,
juwelen en kostbare kleding voor Bibi Bhani meebracht, zodat ze die
kon gebruiken als ze ging trouwen, maar ze weigerde de geschenken en
zei dat het geld eraan besteed, gebruikt zou moeten worden voor de
gemeenschapskeuken (Langar) die bestemd was voor de behoeftigen,
ongeacht hun kaste of geloofsovertuiging. Dit voorval toont haar
eenvoud en haar liefde voor de armen.
Toen de tijd daar was,
trouwde ze met een gelovige Sikh, Bhai Jetha (die later Goeroe
Ramdas ji, de vierde meester werd) in het begin van 1554. Zij diende
haar man niet alleen als echtgenoot maar ook als Goeroe.
Bibi Bhani ji liet nooit
toe dat huiselijke omstandigheden haar hinderden in het dienen van
haar geloofsgemeenschap (sangat). Zij diende nederig en vol
toewijding, zelfs toen ze moeder was geworden van drie zonen. Zij
assisteerde vaak en opgewekt haar vader en ze hield bijvoorbeeld de
wacht wanneer hij mediteerde, zodat niemand hem zou storen. Dat ging
zover, dat toen ze ontdekte dat een poot van haar vader’s kruk op
breken stond, zij de versplinterende poot met haar handen vastgreep,
zodat zijn meditatie niet onderbroken hoefde te worden. Alleen Bibi
Bhani kon zoiets doen.
Bibi Bhani ji had drie
zoons, Prithi Chand, Maha Dev en Arjan Dev. Prith Chand was
arrogant, lui en oneerlijk, maar wilde toch het goeroeschap
verwerven na zijn vader. Hij wilde dat zijn moeder hem zou
aanbevelen voor het goeroeschap. Zijn moeder legde hem uit dat de
beslissing die zijn vader zou nemen zou geschieden op grond van
verdienste en ze koos geen partij. Toen daarna Goeroe Arjan Dev werd
uitverkoren voor het goeroeschap, misdroeg Prithi Chand zich
tegenover zijn vader. Bibi Bhani ji snoerde hem de mond en berispte
hem. Ze zei hem dat de beslissing die door zijn vader was genomen
onbevooroordeeld was en in de traditie van de eerste meester Goeroe
Nanak Dev ji, waarin het goeroeschap uitsluitend werd doorgegeven op
grond van dienstbaarheid en nederigheid.
Bini Bhani stond altijd pal voor de waarheid.
Nadat Goeroe Ram Das het
tijdelijke voor het eeuwige had verwisseld, hielp Bibi Bhani haar
zoon, Goeroe Arjan Dev ji, bij alles wat hij ondernam en zijn diende
hem van advies.
Goeroe Arjan Dev was
zonder twijfel opgevoed als een voorbeeld ‘GurSikh’. Het was Goeroe
Arjan Dev ji, zoon van Bibi Bhani ji, die de Adi Granth
samenstelde, door alle geschriften te verzamelen van de eerdere
Goeroes met daaraan toegevoegd de leerstellingen van diverse devote
heiligen van verschillende achtergronden. Tegenwoordig staat de Adi
Granth bekend als de Sri Guru Granth Sahib, en deze is, door de
tiende en laatste menselijke Goeroe van de Sikhs, Gobind Singh ji,
als de eeuwige Goeroe van de Sikhs, geïnstalleerd
Bibi Bhani ji leefde
voortdurend Waheguru (God) gedenkend en zij reciteerde de Gurbani
met elke ademtocht.
Zij was een inspiratie
gedurende de vormende periode van de Sikh geschiedenis en
symboliseert verantwoordelijkheid, toewijding, nederigheid en
kracht.
Bibi Bhani ji vertrok
naar haar hemelse woning in Goindval op 9 April 1598.
Het lijkt erop dat Goeroe
Arjan Dev ji haar zegeningen en raad heeft genoemd in een van zijn
hymnen, vermeld in Ang
(Pag.) 496 van de Guru Granth Sahib ji:
Goojaree, Vijfde Mehla:
Hem gedenkend worden alle zonden weggevaagd en geslachten worden
gered.
Dus mediteer met de Heer voor ogen, Har, Har; Hij is eindeloos en
grenzeloos. (1)
Oh zoon dit is uw moeders hoop en bede,
dat u de Heer nimmer vergeten zult, Har, Har, nog niet voor een
enkel ogenblik en dat u zich
altijd de Heer van het heelal zult herinneren (1) Pauze
Moge de Ware Leermeester u goedgezind zijn, en moge u de Gemeenschap
der Heiligen liefhebben.
Moge het behoud van uw eer door de alles Overtreffende Heer, uw
kleding zijn en het zingen van Zijn lof uw voedsel. (2)
Dus neem voor eeuwig de Hemelse Nectar in u op, moge u lang leven,
en moge het in meditatie gedenken van de Heer u oneindige
gelukzaligheid schenken.
Moge vreugde en plezier uw deel zijn, moge uw hoop bewaarheid worden
en moge u nimmer door zorgen worden gekweld. (3)
Laat die geest van u de hommel zijn en de Heers voeten lotusbloemen.
Zegt dienaar Nanak, hecht je gedachten aan hen en bloei voort, als
de zangvogel die op het punt staat de regendruppel te vinden.
(4|3|4)
|