Beroemde Sikh
Vrouwen |
Vrouwen in
het Sikhisme – Beroemde vrouwen |
|
In the tijd dat de Goeroess leefden werden vrouwen als de onderlaag van de
maatschappij beschouwd. Hindustanen en Moslims beschouwden vrouwen als
ondergeschikten en eigendom van mannen. Vrouwen werden behandeld als
eigendom met als enige doel het bedienen en vermaken van gasten en
mannen. Zij werden beschouwd als verleidsters en degene die mannen
afleiden van hun spirituele pad. Polygamie was toegestaan voor mannen,
maar voor weduwen was het niet toegestaan te hertrouwen, maar
aangemoedigd zichzelf te verbranden bij de crematie van hun man (sati).
Kinderhuwelijken en moord op meisjes baby’s waren heersend net als het
dragen van sluiers (purdah). Vrouwen hadden ook geen erfrecht. Veel
Hindustaanse vrouwen waren gevangen en werden verkocht als slaven naar
islamitische landen.
In deze cultuur shockeerde Goeroe Nanak Dev,
de grondlegger van het Sikhisme, de hele gemeenschap door te verkondigen
dat vrouwen gelijkwaardig waren aan mannen. Goeroe Nanak Dev ji had een
visie met betrekking tot een gewetensvolle weg, gelijk voor alle mannen
en vrouwen. Een uniek aspect van de sociale status van vrouwen in het
Sikhisme, is dat er geen strijd voor hoefde te worden geleverd. De
verlichte idealen en inspanningen van de Goeroe boden al een
gelijkwaardige status, 500 jaar voordat vrouwen zelfs maar durfden te
spreken over of vragen om gelijkheid.
Nu pas, Vijfhonderd jaar
later, wordt de rest van de mensheid wakker, als het gaat om gelijke
rechten voor man en vrouw. De Goeroes stimuleerde de deelname van vrouwen
als gelijke, aan religieuze erediensten, aan de maatschappij en aan
oorlogsvoering. Ze verkondigden vrijheid van meningsuiting en vrouwen
waren vrij om deel te nemen aan allerlei soorten religieuze activiteiten
inclusief het lezen van de Goeroe Granth Sahib.
Zoals wordt aangegeven in de Gurbani (de
woorden van de Goeroes), zonder vrouwen zou er helemaal niemand zijn;
zij zijn de bron van het fysieke bestaan van de mensheid. Aldus wordt
in de Gurbani nadrukkelijk hun kracht, waardigheid en vermogen erkend.
De manifestatie van de vrouw als spiritueel wezen, zoals die door de
Goeroe wordt gezien, overstijgt het moederschap.
Ongeveer
een derde van de leraren die Goeroe Amar Das ji –de derde meester-
opleidde, was vrouw. Later diende Mai Bhago, Goeroe Gobind Singh ji als
krijger-heilige.
In het
Sikhisme wordt zelfs God verbeeld als zowel man als vrouw.
“Oh Heer, U bent mijn Vader, en U bent
mijn Moeder (3)”
(Goeroe Granth Sahib, Pag.
103)
“U Zelf bent de man, en
U Zelf bent de vrouw (4)”
(Goeroe Granth Sahib, Pag. 1020)
Daarnaast
wordt in de Gurbani herhaaldelijk verwezen naar de individuele ziel als
zijnde vrouwelijk.
“Er is één Heer, en
allen zijn Zijn bruiden (5)”
(Goeroe Granth Sahib ji, Pag. 933)
Er word
gestreeft als één naar een hoger bewustzijn, men moet ontstijgen aan de
onderscheiding tussen man en vrouw. Op spiritueel niveau bestaat geen
man of vrouw. Verschillen, conflicten, verdeeldheid en onderlinge strijd
bestaan niet.
“Het vrouwelijke is in
het mannelijke en het mannelijke is in het vrouwelijke (6)”
(Goeroe Granth Sahib ji, Pag. 879)
Gurbani lezend, kunnen we gemakkelijk zien
dat de Goeroe beperkende en onderdrukkende gewoonten, die vrouwen in een
inferieure positie houden, veroordeelt. Op verschillende plaatsen worden
culturele gebruiken veroordeeld, zoals sati (weduwenverbranding) en de
verplichte bruidsschat. Deze praktijken kleineren vrouwen en beschouwen
hen als minderwaardig geslacht.
De
visies van de verschillende Sikh Goeroes wordt vooral gezien door
hun acties.
|
|
Visies van de Guru´s
> Guru Nanak Dev
Guru Nanak doorbrak de onderdrukking van vrouwen door hen toe te laten
tot de geloofsgemeenschap (sangat) zonder beperkingen. Guru Nanak was
van mening dat zijn boodschap evenzeer voor mannen was als voor vrouwen.
> Guru Angad Dev
Guru Angad stimuleerde scholing voor alle Sikhs, mannen en vrouwen.
> Guru Amar Das
Guru Amar Das vervloekte de wrede gewoonte van sati (het fenomeen dat
een weduwe samen met haar overleden man wordt gecremeerd) en het doden
van meisjes baby´s tevens promootte hij het hertrouwen van weduwen. Guru
Amar Das was ook van mening dat het dragen van een sluier (purdah)
vernederend was voor vrouwen. De Guru weigerde de koningin van Haripur
en andere vrouwen toegang te verschaffen tot de geloofsgemeenschap
zolang zij een sluier droegen.
> Guru Hargobind Sahib
Guru Hargobind respecteerde vrouwen en verklaarde `vrouwen
zijn het geweten van de man’.
> Guru Gobind Singh
Guru Gobind Singh zorgde dat de Khalsa inwijdingsceremonie toegankelijk
voor mannen én vrouwen, waarbij de vrouw net zo waardevol is als de
man. Ten tijde van de Amrit werd aan de man de naam Singh gegeven, welke
leeuw betekent, de vrouw kreeg de naam Kaur, welke princes betekent. Een
Sikh vrouw is een individu en staat haar recht, zij hoeft haar man’s
achternaam niet te dragen en is een Kaur tot haar dood. Guru Gobind
Singh zag geen verschil tussen de Khalsa, de 5 K’s waren op beiden van
toepassing. Guru Gobind Singh bracht orders uit die verboden dat de
Khalsa enige associatie had met degene die meisjes baby’s vermoorden.
Guru Gobind Singh verbood de Sikhs ook de eigenaarsrechten over vrouwen
gevangen in oorlog. Zij konden niet als slavinnen of echtgenotes
gehouden worden, maar moesten vol respect behandeld worden.
Als resultaat van een
dergelijke visie en de inspanningen van de Goeroes, verbraken Sikh
vrouwen de ketenen van onderwaardering en werden ze aardse en
geestelijke steun van de mannen, in sommige gevallen zelfs hun leiders.
|
Vrouwen in het Sikhisme
Uitspraken van Sri Guru Granth Sahib
> Lof voor vrouwen
"We zijn
geboren uit de vrouw, we zijn verwekt in de baarmoeder van de vrouw, we
zijn verloofd en getrouwd met de vrouw. We sluiten vriendschappen met de
vrouw en de bloedlijn wordt voortgezet door de vrouw. Als een vrouw
sterft nemen we een andere, we zijn verbonden met de wereld door de
vrouwen. Waarom zouden we slecht over haar praten, wie geeft er geboorte
aan koningen? De vrouw is geboren uit de vrouw; er is er geen zonder
haar. Alleen de enige ware God is zonder de vrouw " (Guru
Nanak Dev, pg. 473)
> Het huwelijk is een gelijkwaardige
partnerschap van liefde en delen tussen man en vrouw.
" Degene die
alleen maar naast elkaar zitten als echtgenoten, worden niet beschouwd
als getrouwd. Alleen zij die één ziel in twee lichamen hebben
(zielsverwanten), worden als echtgenoten gezien." (Guru Amar
Das, pg. 788)
> Vrouwen hebben als gelijke recht
om deel te nemen aan een religieuze bijeenkomst.
"Kom mijn
zusters en beste vrienden! Hou me vast in je omarming. Bijeengekomen,
laat ons de verhalen vertellen van onze God. " Van de ware God komen
alle goede dingen, van ons allen de slechte." (Guru Nanak Dev,
pg. 17)
> God is de echtgenoot en wij zijn
allen zijn bruid.
"God is de
bruidegom en alle anderen zijn zijn bruiden. De foute bruid neemt vele
verschillende religieuze drachten aan. Wanneer God haar stopt naar
andermans huis te gaan, dan is zij gesommeerd haar God’s huis te
betreden zonder enige belemmering. Zij is lief voor haar God. Zij alleen
is de ware bruid en God geeft haar zijn steun” (Guru Nanak
Dev, pg. 933)
> God is beide, onze moeder en
vader.
"Gij God, bent
mijn vader en mijn moeder. Gij brengt rust aan mijn ziel en leven."
(Guru Arjan Dev, pg. 1144)
> De veroordeling van vrouwen die
werden verkracht en mishandelt door de Mughal overheerser Babar.
"Bescheidenheid en rechtschapenheid zijn beiden verdwenen en valsheid
wordt de toonaangevende, O Lalo. De functie van de Qazis en de Brahmins
is voorbij en Satan bepaald nu de huwelijksrechten (verkrachting). De
Moslim vrouwen lezen de Koran en roepen in hun lijden God aan, O Lalo.
De Hindustaanse vrouwen van hoge en lage kasten mogen zich daar ook
onder scharen, O Lalo." (Guru Nanak Dev, pg. 722)
> De veroordeling van het wijdt
verspreide cultuuraspect van de bruidschat in de Indiaase maatschappij.
"Elke andere
bruidschat, welke de perverse plaats voor show, dat is valse trots en
waardeloze. O' mijn Vader! Geef me de naam van God als een cadeau en
bruidschat." (Guru Ram Das, pg. 79)
Beroemde Sikh vrouwen |
Bibi Nanaki
Bibi Nanaki was de eerste persoon die Guru Nanak aan het begin van zijn
leven herkende als een profeet en missionaris. Bibi Nanaki (Guru Nanak's
sister) en Mata Tripta (Guru Nanak's mother) speelde een zeer
belangrijke rol in het aanmoedigen van de jonge Nanak in zijn
levensmissie.
Meer : Bibi Nanaki |
|
|
Mata Khivi
Mata Khivi was de vrouw van Guru Angad Dev en had de leiding over de
langar (openbare keuken voor armen). Zij was de onbegrensde bron van
overvloed en hielp bij het creëren van een nieuw sociaal bewust zijn van
de vrouw. Meer :
Mata Khivi Ji |
Sikh Missionarissen
Guru Amar Das trainde missionarissen om het Sikhisme te verkondigen
door het hele land. Van de 146 missionarissen die Guru Amar Das uitzond,
waren er 52 vrouwen. Afghanistan en Kashmir waren eens onder de
jurisdictie van vrouwelijke priesters (masands). Deze vrouwen hadden
complete rechtsmacht in besluitvorming, innen van belastingen en het
preken voor de geloofsgemeenschappen. |
|
|
Bibi Bhani Ji
Bibi Bhani heft een unieke positie in de Sikh geschiedenis als de
dochter van een Guru (Guru Amar Das), vrouw van een Guru (Guru Ram Das)
en moeder van een a Guru (Guru Arjan Dev). Bibi Bhani was een inspiratie
tijdens de begin periode van de Sikh geschiedenis en symboliseert
verantwoordelijkheid, toewijding, nederigheid en doorzettingsvermogen.
Meer :
Mata Bhani Ji |
Mata Gujri
Mata Gujri was een verlichtende vrouw achter haar echtgenoot Guru Tegh
Bahadur en haar zoon Guru Gobind Singh. Na het martelaarsschap van Guru
Tegh Bahadur, Mata Gujri leidde en inspireerde haar zoon Guru Gobind
Singh. Zij was verantwoordelijk voor de training van de Sahibzadas (de
vier zonen van de Guru Gobind Singh) die hun leven opgaven voor het
Sikhisme op jonge leeftijd. Mata Gujri was een inspiratie bron tijdens
een van de meest moeilijke tijden in de geschiedenis van de Sikhs.
Meer :
Mata Gujri Ji |
|
|
Mai Bhag Kaur
Mai Bhago was de dappere vrouw the brave women who shamed the 40
deserters to return to the battle of Muktsar. She led them into battle
where they achieved martyrdom and were blessed by Guru Gobind Singh.
See
Also: Mai Bhago Kaur |
Mata Jito ji
Tijdens de doopceremonie van de Khalsa in 1699, vroeg Guru Gobind Singh,
Mata Jitoji om mee te doen aan de eerste doop waarbij suikercake (patashas)
aan het water was toegevoegd, waarbij werd geroerd met de khanda (double
edged sword) en de amrit (zoet water) aan de Khalsa werd gegeven. |
|
|
Mata Sahib Kaur
Omat zij zo puur was, verklaarde Guru Gobind Singh dat de Sikhs Mata
Sahib Kaur als spirituele moeder moesten beschouwen van de Khalsa. |
Mata Sundri
De weduwe van Guru Gobind Singh, Mata Sundri hielp bij het toegankelijk
maken van leiderschap voor de Sikhs in een zeer moeilijke en chaotische
tijd gevolgd door de dood van Guru Gobind Singh. Zij hielp de heiligheid
onderhouden van de Guru Granth Sahib als de enige opvolger van Guru
Gobind Singh en hield zich alleen maar bezig met hen die de ambitie
hadden om Guru te worden. |
|
|