|
Leerstellingen van
Guru Angad Sahib Ji
1. Het is nodig om een guru (spirituele docent) te
hebben.
In de hymnen / verzen, benadrukt Guru Angad Sahib ji het belang
van een docent om je geestelijke
begeleiding te geven.
2.
Liefde voor de menselijkheid.
De Guru doceerde dat de religie van de mensheid, menselijkheid
zelf was.
Hij benadrukte in zijn hymnen / verzen en instructies dat God
alleen gerealiseerd kon worden door
Sahibotie, edele daden en
dienstbaarheid aan het mensdom.
3.
Dagelijkse gebeden om één te worden met God.
De Guru zei dat het gebed de hoeksteen was van elke godsdienst /
geloof en daarom een essentieel
deel moet zijn van ieders leven
en dus daarom niet moet bestaan uit gewoonte ceremonies en
mantras.
|
|
4. Uitoefenen van meditatie, eenvoud en zelfdiscipline
De Guru gaf aan dat mensen aardse ' verleidingen ' waaronder roddelen,
stelen, bedrog en lust moesten vermijden. Hij zei dat God overal was
en dat we één met hem konden zijn d.m.v. liefde, eerlijkheid en trouw.
5. Kennis
Hij gaf veel aandacht aan het opleiden van kinderen door vele scholen op
te richten. Hij benadrukte het belang van onderwijs en begeleiding.
Vele
kansarmen kregen dankzij zijn initiatieven, toch nog de kans op zich te
ontplooien. Het belang van fysieke en mentale sterkte
6.
Hij startte de Mall Akhara traditie voor jongeren.
Het bestaat uit een reeks van spirituele en fysieke oefeningen. |
|
Contributie aan het Sikhisme
1. De ontwikkeling van het Gurmukhi schrift.
Hoewel het Punjabi alfabet eerst door Guru Nanak Sahib werd gebruikt om
enkele hymnen / verzen vast te leggen, bewerkte en herzag Guru
Angad het
nieuwe schrift in zijn geheel. Het schrift werd bekend als Gurmukhi.
Guru Angad gaf de Punjabi taal zijn nieuwe grammatica.
2.
Verzameling van Guru Nanak ji's verzen
De verzen, gecomponeerd door Guru Nanak Sahib, waren in bezit van zijn
volgelingen. Guru Angad verzamelde al deze verzen en bracht
ze samen in
een boek (Pothi). |
|
See Also :
Koester geen kwaad naar anderen
:
Sakhis (Verhalen)
van Guru Angad Dev ji
:
Mata Khivi Ji
|
|