Waarom vieren we de
Vaisakhi van 1699? |
|
Waarom
vieren we de Vaisakhi van 1699 precies?
Onlangs
werden termen als “de 300e viering van de geboorte
van Khalsa” geassocieerd met de Vaisakhi van 1999. Sommigen
beweren dat de Khalsa gecreëerd werd door Goeroe Gobind Singh in
1699 en wij vieren dit.
Deze termen zijn onjuist. Wanneer creëerde Goeroe Nanak een
Sikh?
Waarom vieren we dit niet krachtiger? Waarom zijn we zo druk
over de viering van de zogenoemde “creatie van de Khalsa”?
Tijdens Vaisakhi vieren we NIET het Sikh Nieuwjaar. Sinds de
“barah maah”, het gedicht van 12 maanden (en hierdoor het
gedicht van alle seizoenen), opgenomen in de Goeroe Granth Sahib,
Goeroe Nanak Dev Ji in raag tukhari en Goeroe Arjan Dev Ji in
raag maajh, wordt de Sikh kalender verklaard te starten met de
maand “chet”. Vaisakhi is de tweede maand op deze kalender. Dit
was goed verordend voor 1699 en Goeroe Gobind Singh startte geen
nieuwe kalender op. De viering van Holaa Mohallaa die in
Anandpur Sahib gevierd wordt in “chet”, zeker tijdens de periode
van Goeroe Gobind Singh Ji, komt het dichtste bij een viering
van Nieuwjaar. Waarom dat Vaisikhi van 1699? Zelfs de Sikh
kalender die vanaf 1999 opnieuw gestandaardiseerd is door de
SGPC (met behulp van de moeite van Pal Singh Purewal ),
verklaart dat “chet” de eerste maand is.
In de historische bestanden van de Sikhs staat dat de eerste
gelegenheid voor Vaisakhi, met de opeenvolging van jaarlijkse
bijeenkomsten, verordend door Goeroe Amardas Ji. Hij was de
derde Nanak en gaf permissie aan Bhai Paaro Ji Parmans van het
dorp Dallaa om dit uit te voeren. Goeroe Amardas was in gurgaddi
van 1552 tot 1574, een tijd voor 1699.
De “Heilige-soldaat”-ethiek, de rol van een Sikh als vechter
tegen onderdrukking werd gekristalliseerd door Goeroe Hagobind
Ji, de zesde Nanak, nadat hij gurgaddi bereikt had in 1606, ver
voor 1699. Goeroe Hargobind bouwde het eerste Sikh-fort, Lohgarh,
hij bouwde Akal Takhat met de betekenis van het tijdelijke en
geestelijke gezag en droeg kirpans, twee zelfs. Eerder legde
Goeroe Sahibaan de nadruk op fysieke conditie, door
worstelwedstrijden te houden tijdens Goeroe Ramdas Ji periode en
de paardrijkunst te benadrukken tijdens Goeroe Arjan Dev Ji’s
tijd.
De betekenis van de Sikhs als aparte natie werd verklaard door
Goeroe Nanak Dev Ji toen hij congregaties hield buiten
Hindoetempels en Moslim moskeeën of dargaahs. Bepaalde
praktijken, uniek voor het Sikhisme werden geïnitieerd door
Goeroe Nanak Dev Ji, en later gedocumenteerd en ingesteld door
Goeroe Sahib, net als het formele script, Gurmukhi. Goeroe
Armardas Ji, de derde Goeroe, gaf ons unieke rites voor geboorte
en dood en liet “pardaah” en “sati” verdwijnen binnen het
Sikhisme. Goeroe Sahibaan ontwikkelde een kerkelijk systeem via
de peerhis en manjis, apart van de andere “–isms”. Dit alles
gebeurde voor 1699. Waarom dan de betekenis van Vaisakhi in
1699?
De nadruk op het presenteren van onze sociale ethiek, door
middel van specifieke instituten van pangat, pangar, gelijke
kansen voor vrouwen, heeft onze religie voorbij een zuivere
oefening van “bhagti” / meditatie gepositioneerd, die sommigen
verkeerd associëren met de periode tot aan Goeroe Arjan Dev Ji.
In de “bhagat rattnaavali” staat dat de tweede Goeroe Sahib, die
verordend was tot tweede Goeroe in 1539 door Goeroe Nanak zelf,
aanwijzingen gaf aan Maalu Shah:
“aap upaadh kisay naal na keejay je judh zaroor aa-ay beNay ttaa(n)
bahuttiaa, thorhiaa, kee shankaa naa kee-jaY” |
“at thee raN mey ttab joojh maro(n)”
“Als de vuurstorm van ongerechtigheden op iemand afkomt, mag ik
dan in de strijd springen om hem aan te gaan”
Dit alles gebeurde ver voor 1699.
Op momenten, wordt de betekenis van de weerlegging van de
verschillende segmenten van de maatschappij, de verschillende
klassen waar de eerste Punj Piyare bij hoorde, gekenmerkt
tijdens de viering van de Vaisakhi van 1699. Toch is dit al veel
eerder gebeurd. In Goeroe Granth Sahib, zei de vierde Goeroe,
Goeroe Ram Das Ji:
“pittaa jaatt ttaa hoee-aY, hur ttuThaa karay pasaao” (pagina
82, siri raag)
Dit betekent dat we allemaal bij de kaste/stam van onze Goeroe
horen. Vandaar komt de eis dat het Goeroe Gobind Singh was die
verklaarde dat hij voortaan de vader van ons allen zou zijn en
dat het alleen van toepassing is op “Amritdhaaris”, is onjuist.
Bhai Gurdas Ji, in Vaar 29, legt een concept van Gurbaani uit:
“chaar varan ik varan hoe, gursikh varhi-an burmukh gotte...
saadh sangat mil daaday pottay”
Dit werd zo verklaard, in de eerste paar jaren van de 17e
eeuw, voor 1606. Ver voor 1699. Waarom dan de viering en
herdenking van 1699?
Goeroe Ramdas Ji, de vierde Nanak, ver voor 1699, gaf de
goddelijke boodschap, opgenomen in de Goeroe Granth Sahib:
“guru sikh sikh guru haY eko gur ipdes chalaae” (pagina 444,
raag aasaa)
“zij die leven in de gurmat, die persoon krijgt de vorm van de
Goeroe, is synoniem aan de Goeroe”
Vandaar is de Vaisakhi van 1699 niet uniek in de opbouw van de
traditie:
“vaaho vaaho gobind singh, aape gur chelaa”
Goeroe Ramdas Ji, de vierde Nanak, had al vroeg verklaard, zoals
beschreven in de Goeroe granth sahib:
“jan naanak dhoorh mangaY ttis gursikh ki jo aap japaY avrah
naam japaavaY” (pagina 306, vaar gaurhi)
En dit werd benadrukt door Goeroe Arjan Dev Ji, de vijfde Nanak,
wederom zoals opgenomen in de Goeroe granth sahib:
“jo deesaY gur-sikh-rhaa ttis niv niv laago paae jeeo” (pagina
763, raag soohi)
“tijdens het waarnemen van een gursikh, buig ik lager en lager
naar haar voeten.”
Dit werd beweerd door Goeroe Sahibaan, ver voor 1606. Wat vieren
we dan met Vaisakhi van 1699? De Sikhs ver voor 1699 hebben
“mathaa Teko” voor de Goeroe gedaan. Waarom hebben we deze vorm
van aanbidding? Een persoon, alleen, loopt helemaal naar de
Goeroe. Voor allen, tilt zijn achterste op, plaatst zijn
voorhoofd op de grond, plaatst de palm op de grond en blijft
daar voor een moment. In westerse tradities lijkt dit op een
belachelijke, vernederende positie. Is het doel van de Goeroe om
ons voor iedereen te vernederen? We offeren ook een munt,
tijdens het proces, maar hier hebben we het nu niet over, omdat
het niet relevant is voor dit onderwerp.
Waarom komen we niet de trap op naar de diwaan, mompelen iets
als “paYri paYnaa ji” (ik buig aan uw voeten) in de algemene
richting van de Goeroe Sahib en gaan zitten (meestal naast de
muur)? In dat geval als het de bedoeling is die er toe doet, en
ik weet dat ik de Goeroe groot vereer, waarom kom ik dan niet
slechts de trap op, zwaai en zeg stil “Hoi Goeroe Ji”, en ga in
de congregatie zitten? |
De “mathaa Teknaa” bevat een grote symboliek voor de relatie
tussen de Sikh en de goeroe. De houding is de meest
defensieloze, met onze ogen die naar de grond kijken, blind voor
enige ellende of anderen rondom ons, demonstreren we compleet
vertrouwen in de congregatie. We vertrouwen erop dat niemand ons
in de rug zal trappen of iets uit onze zakken zal stelen. Deze
houding is een complete overgave aan de entiteit voor wie we
buigen. We offeren ons hoofd effectief op een publieke manier,
compleet uit eigen wil en zonder assistentie aan de Goeroe.
We realiseren, symbolisch, de wil van Goeroe Nanak Dev Ji, die
in de Goeroe Granth Sahib staat:
“ttaY saahib kee je aakhaY, kahu naanak kiyaa deejaY sees vaDhay
kar baYsan deejaY, vin sir sev kareejaY kio na mareejaY,
jee-arhaa na deejaY, ja saho bhaiaa viDaaNaa” pagina 557, raag
vaD-hans.
“Wat moet ik/kan ik offeren aan zulk een meester, zulk een
Goeroe; en het antwoord is: sla je hoofd eraf en laat de Goeroe
erop zitten; zonder je eigen hoofd/intellect ga je dan verder
met dienen, met goede daden; betekenend dat de Goeroe je
intellect zal zijn; Goeroe Sahib beantwoord de verdere vraag
waarmee we zitten: waarom sterven we niet voor zulk een
entiteit, wat je binnen de zegen van de Schepper, de Heer zal
brengen?”
Deze zelfde wetten werden ook gegeven door andere Goeroe
Sahibaan. Bijvoorbeeld Goeroe Ramdas Ji, de vierde Nanak
verklaart dat onze ethiek de volgende is:“vaar
vaar jaaee gur oopar, paY paYri santt manaaee...”, pagina 757,
vaar siri raag
“mag ik mijn gehele zijn herhaaldelijk offeren aan de Goeroe,
mezelf aan zijn voeten gooiend”
En:
“ttan man kaaT kaaT sabh arpee, vich agnee aap jalaae”, pagina
757, raag soohi
“hak mijn lichaam en geest in stukjes en offer het aan de
Goeroe, en ik ga zelf door het vuur
Sikhs hebben de symboliek van de “matha Teknaa” voor meer dan
200 jaar tevreden gesteld. Sikhs hebben de liederen, zoals de
hierboven vermeldde liederen die zulke boodschappen bevatten,
gezongen. Sikhs hebben deze gurbaani 200 jaar gereciteerd en
begrepen, het zo groot verklaard, zo gevuld met nectar, zo
boeiend, zo verjongend, zo bevrijdend. Ze begrepen deze gurbaani
met behulp van verschillende technieken van saakhis, viakhiaa
etc.
Op het moment zingen we een verkorte versie van de Anand Sahib,
waarin we alleen de eerste vijf paurhis en de laatste veertigste
pauthi reciteren tijdens zijn Anand Sahib paath in de diwaan.
Het was de gewoonte en dat bleef het ook in vele huishoudens, om
de paaTh dagelijks te reciteren:
“aYsaa sattgur je milaY, ttis no sir saopee-aY, vicho aap jaa-ay”,
anand sahib, pauri 30
“geef je hoofd op en doe afstand van de toewijzing van ego voor
zo een Goeroe”
Sikhs hebben dit meer dan 150 jaar gereciteerd; sommigen hun
opa’s oma’s, hun vaders en moeders en nu zijzelf reciteren het.
En dit waren volkeren die zichzelf het dichtst bij de Goeroe
vonden staan.
Tijdens de Vaisakhi van 1699, zei Goeroe Gobind Singh: ‘mensen,
jullie hebben al deze dingen gezegd de afgelopen 200 jaar,
jullie hebben het altijd al begrepen en beweren dat dit het hart
is van jullie geloofssysteem, jullie zijn. Nou dan heb ik een
hoofd nodig. Dit hoofd geven jullie met de “mathaa TekNaa”, het
hoofd dat jullie bereid zijn om in stukken te hakken en aan de
Goeroe te offeren, het hoofd dat jullie willen opofferen, steeds
opnieuw aan jullie Goeroe. Al dit gepraat over het leven binnen
het bevel van de Goeroe en te geven wat de Goeroe van je vraagt.
Eén hoofd zou genoeg zijn. Er zijn duizenden hier
samengekomen, één hoofd zou genoeg zijn.”
We weten allemaal wat er gebeurde? Grimmige stilte! Goeroe Sahib
wees niet naar een specifiek gedeelte van de toegewijden en
vroeg om het hoofd; hij zij dat iedereen van welke kaste dan
ook, welke klas, welk ras , welk deel, die beweert zijn Sikh te
zijn, goed genoeg was. Goeroe Sahib verdunde zijn verzoek niet
met: “ok, een vinger is ook goed”. Hij verklaarde met de naakte
kripaan in zijn hand welke ethiek onbeschermd was alleen als hij
gebruikt werd om iets af te hakken, hij had een hoofd nodig. De
congregatie besefte dat Goeroe Sahib echt, ik bedoel echt een
hoofd van een Sikh wilde.
En wat gebeurde er? Daya Raam stapte naar voren en offerde zijn
hoofd. Toen stapte 4 anderen naar voren en zij werden de eerste
Punja Piyaare.
Daarom vieren we de Vaisakhi van 1699. De realisatie van de
Sikhs van de fysieke toewijding, de echte toewijding in fysieke
tastbare termen aan de Goeroe.
Wat onze bedoeling is, wat we bedoelen, ons begrip van
dit concept, onze trouw in symbolische vorm, niets van dit alles
is belangrijk. Wat we bedoelen, moet blijken uit wat we doen
en wat we zijn. Er moet een fysieke manifestatie van ons geloof
zijn. Moedig of ethisch van binnen zijn is niet belangrijk voor
de Goeroe, als die moed of ethiek zich niet toont in onze daden
naar buiten toe. |
Tijdens de Vaisakhi van 1699 vernietigden de Sikhs het verschil
tussen het binnenste en het buitenste.
Ze vertoonden waar ze in geloofden. De Sikhs begrepen en
realiseerden zich de boodschap van de Goeroe Nanak compleet.
Daarom vieren we de Vaisakhi van 1699.
Om deze betekenis te benadrukken en om de volgende generaties
Sikhs dit te laten begrijpen schreef Goeroe Sahib een fysieke
vorm voor. De fysieke vorm van de baaNaa, de kakaars, die
onze identiteit benadrukken en de ethiek publiekelijk omringd en
in iedere situatie. De Singh en Kaur in onze namen die onze
bedoeling realiseerde om niet in kasten te geloven en onszelf
slechts toe te laten horen tot de familie van de Goeroe. Goeroe
Sahib boog fysiek naar de Panj Piaare en vroeg voor “khanDe dee
pahul” om de status van de Sikhs fysiek te benadrukken, zij die
de lering van de Goeroe belichamen.
Goeroe Sahib gaf ons specifieke handleidingen om te eten (een
communitaire toetreding vertegenwoordigend), zelf-onderscheid,
gedragskundige taboes en ook een specifiek leger van bidders,
waarbij we het onderscheid manifesteren. Het onderscheid dat
Goeroe Nanak uiteenzette in zoekers in een “sangat”, elkaar
versterkend in spirituele achtervolging en elkaar versterkend in
de goede daden voor het welzijn van de hele mensheid.
Dat de Sikhs de verantwoordelijkheid van de echte, fysieke
manifestatie in ieder van ons realiseerden, van de goddelijke
boodschap van de Goeroe Sahibaan, van Goeroe Nanak Dev Ji, is de
betekenis van de Vaisakhi van 1699, en dat is wat we vieren.
Het is onjuist te beweren dat de Khalsa geboren is tijdens de
Vaisakhi van 1699.
Goeroe Tegh Bahadur Ji beweert op pagina 1429 van de Goeroe
Granth Sahib dat:
“jo upjeo so binas haY, paro aaj kaY kaal...”
“Alles dat geboren is, zal sterven of verwoest worden”
We zeggen niet dat de Goeroe Granth Sahib is geboren op die en
die datum.
Khalsa werd ook niet geboren.
Het was geopenbaard in verschillende fasen, door iedere Goeroe
Sahib. Goeroe Nanak openbaarde niet de hele Gurbaani in één dag
aan een verbaasd en verward volk. Elke Goeroe Sahib openbaarde
de Gurbaani en de volgende Khalsa in fasen, afhangend van de
capaciteit van het publiek om het op te kunnen nemen.
Verschillende aspecten van de Khalsa werden geopenbaard en hecht
en duurzaam gemaakt door iedere Goeroe Sahib, door de
verschillende instituten die ze initieerden. In Sarab Loh Granth
zei Goeroe Gobind Singh:
“pragTeo Khalsa pramaatam kee mauj”
Vandaar wordt gezegd dat Khalsa volledig geopenbaard was tijdens
de Vaisakhi van 1699.
Dit proces van openbaring was gestart door Goeroe Nanak. Khalsa
was, zoals uitgelegd, niet gecreëerd door Goeroe Gobind Singh
Ji. Onze constante geheugensteun is opgenomen in de groet:
“Vaahguru ji ka Khalsa
Vaahguru ji ki Fateh”
Er wordt niet gezegd “Goeroe Gobind Singh ka Khalsa...”
De consequentie van de realisatie in fysieke termen, in
persoonlijke termen, van de goddelijke boodschap van Goeroe
Nanak was dat Goeroe Gobind Singh verklaarde dat het niet nodig
was voor enig individueel persoon om voortaan de Goeroe te zijn.
De boodschap is begrepen en zij die het begrijpen realiseren het
(in fysieke zin, in persoonlijke zin) en worden collectief de
vorm van Goeroe. Het volgende staat in de Rehatnaama van Bhai
Prehlaad Singh:
“sabh sikhan ko hukam haY, guru maaneo panth jo sikh mo milbo
chahaY, khoj inhee may lay”
“alle Sikhs worden hierbij verzocht de Khalsa Panth als de
Goeroe te beschouwen; de Sikh die mij wil ontmoeten (de Goeroe
ontmoeten), moet zoeken in deze Khalsa”
Dit is woord voor woord de realisatie van het bevel van de Zesde
Nanak, Goeroe Hargobind Ji, dat gedocumenteerd is in Gur Vilaas
Paatshaahi 6, pagina 299:
“sikh maYn nero roop suhaa-yo”
Dit is waarom we de Vaisakhi van 1699 vieren.
Op een unieke manier in de hele
wereld legt het de basis voor de Gur-gaddi om in 1708 het
collectieve lichaam van de toegewijden te geven. Geen Messias
was nodig, geen intermediair; ieder van ons kan het goddelijke
voetstuk bereiken, als we de boodschap van de Goeroe
manifesteren. Ieder van ons heeft de capaciteit om de Goeroe te
worden. De onthulling van Goeroe Nanak is compleet. Wij, de
gewone mensen, hebben het!!
We vieren door te bevestigen wat de Goeroe wilde dat we waren.
We geven betekenis aan de viering. We houden de viering levend
door “khanDe dee pahul” te nemen.
Voor de jeugd die de Khalsa-ethiek misschien te ontmoedigend
vindt, te tijdsrovend om in hun hectische schema te passen,
wordt aangeraden om een jaar lang maar één aspect ervan vorm te
geven. Kies bijvoorbeeld “compassie”. Maak dit waar, zodat als
men het over compassie heeft jou als levende voorbeeld aan kan
dragen. Laat het gezegd zijn dat hij/zij misschien iemand anders
is, maar wel de belichaming van compassie.
Maar één kwaliteit!
Doe het!
Maak het waar!
|
Waheguru Ji Ka
Khalsa Waheguru Ji Ki Fateh |
|
See Also : -
Sikhisme
& Het Vaisakhi Festival
-
De Sikh Baptism
-
Sikh Rehat Maryada ( Sikh
gedragsregels en gebruiken)
-
Wij zijn geen symbolen (Dit is de briefwisseling tussen
een zoon
( Jaskirat - die voor een dilemma stond en wilde weten
waarom hij nog
steeds de 5K’s zou moeten dragen in de 21e eeuw) en zijn
vader.)
-
Levenspad van een Sikh-Geleerde Soldaat
|
|
|
|
|
|
|