Sikhisme en het
kastenstelsel
|
|
Betekenisloos zijn kasten en betekenisloos zijn kastenamen,
dezelfde schaduw beschermt alle wezens.
-
Goeroe Granth Sahib, pagina 83
Het totaal negeren van het kastenstelsel is een typisch
kenmerk van de Sikh traditie. Sikhisme stamt zelf af van een
stem van protest tegen de vele tekortkomingen binnen de
eigentijdse Indiase maatschappij. Het kastensysteem is hier één
van de meest schadevolle en afmattende voorbeelden van. Het
negeert alle principes van mensenrechten en gelijkheid,
fundamenteel binnen het geloof van de Sikhs. Goeroe Nanak, de
oprichter van het Sikhisme, en zijn negen spirituele opvolgers
vielen dit systeem sterk aan. De komst van het Sikhisme in een
tijd van star vasthouden aan het kastenstelsel en bijgeloof was
een radicaal begin van verandering.
Kaste, gedefinieerd als “een erfelijke sociale groep die bestaat
uit mensen van dezelfde etnische afkomst, sociale rang, beroep
en meer of minder distinctieve andere voorwaarden” is een
karakteristiek gegeven dat alle gemeenschappen in de wereld
gemeen hebben en het laat nauwelijks meer zien dan sociale
verschillen die gegroeid zijn in verschillende graden van
discriminatie en uitsluiting. In de Punjab bijvoorbeeld,
betekent kaste (jat of zat) niet meer dan een etnische groep,
gotra (familie, lijn, klasse), net als Janssen, de Oranjes of
Heineken in Nederland. Als dit zich tot een systeem ontwikkelt
met zijn stijve gelaagdheid en permanente onderscheid in sociale
status, alleen gebaseerd op iemands geboorte zoals in India
gebeurde, dan wordt een kastenstelsel een vloek.
Een systeem is kwalitatief gezien verschillend van een
toevallige of onbedoelde verzameling van factoren of krachten.
Het is wat filosofie, religie of wetenschap onderscheidt van een
ongeorganiseerde massa doctrines en principes. Het is wat een
leger onderscheidt van een troep omdat er organisatie, geregel,
methodiek en doordachte principes en procedures bij komen
kijken. Boven alles veronderstelt een systeem een richting, een
plan, een doel richting de vervulling van alles waarop de
verschillende onderdelen van het systeem gericht, gecoördineerd
en geharmoniseerd zijn. Een systeem heeft zijn eigen cumulatieve
kracht, vertrouwen, impulsen die niet gemakkelijk te stemmen
zijn en grip en sluiting die bijna niet te bevrijden is. Het
kastensysteem dat zich gedurende millennia in India heeft
ontwikkeld, bevat al deze ingrediënten en karakteristieken. En
ook heeft het het gewaad van een religie gekregen, de Varnasrma
Dharma, waardoor het een goddelijke oorsprong of sanctie
aangemeten kreeg.
Dat sociale verschillen bestonden, is zoals in andere primitieve
gemeenschappen ook in het pre-Arische India bewezen door de
ruines van de Indus Valley gemeenschap. Maar of deze verschillen
gebaseerd waren op iemands geboorte, weten we niet. Het
kastensysteem in de Hindoe gemeenschap ontwikkelde zich zeker na
de komst van de Ariërs. Of een vierdelige indeling in
beroepsgroepen van historisch belang was voor de indringers is
hier onbelangrijk. Feit is dat binnen de priestergroepen, de
Brahmanen, zoveel macht ontstond op het gebied van sociale en
religieuze zaken dat ze de enigen waren die de religieuze
teksten interpreteerden en ze werden de enige schrijvers en
scheidsrechters van de sociale code. Ze verdeelden de
gemeenschap in kasten en sub-kasten, ondergebracht in een
hiërarchische sociale piramide. De sociale rang van iedere groep
en ieder individu was hierin bepaald vanaf de geboorte.
Elke laag in de piramide was superieur in kaste status aan alle
onderliggende lagen en was lager in kaste status dan alle
bovenliggende lagen. Iemands politieke macht of economische
positie stond hier los van. Zelfs de Brahmanen aan de top van de
piramide en de onaanraakbaren op de bodem van de piramide werden
ingedeeld naar hun rang. De privileges, handicaps,
verplichtingen en taken, eigenlijk alle aspecten van sociaal
gedrag, werden vastgesteld door Brahmanen. Vooral door Manu, die
beweerde een directe afstammeling te zijn van Brahma, de
schepper van het universum.
Deze subkasten waren meestal endogame groepen, mensen trouwden
dus binnen hun eigen kaste, en ze werkten er zorgvuldig aan
zichzelf te isoleren van anderen wat betreft hun sociale leven.
Wederzijdse exclusiviteit werd nog meer dan door sociale
factoren, door rituele factoren gekenmerkt. Factoren als
persoonlijke giften, rijkdom, politieke macht, kleur, raciale
vooroordelen en zelfs taboes waren niet de uiteindelijke
bepalende factoren in het Indiase kastesysteem, al droegen ze
wel bij aan de ontwikkeling hiervan. Individuen, groepen en
subkasten zaten in de greep van een continue dalend proces, er
was praktisch geen stijgende sociale mobiliteit.
De fundamentele veronderstelling van de kaste ideologie is dat
mensen niet gelijk zijn, maar voor altijd ongelijk. Permanente
menselijke ongelijkheid is de officieel verklaarde Brahmanen
ideologie, en het vormt de basis voor de Hindoeïstische sociale
orde. God zelf is de auteur van deze ongelijkheid. Manu
verklaarde dat de Veda de directe openbaring van God was en het
is een Rig Vedische Hymn, Purusa Sukta, die de bron vormt voor
de kaste ideologie. Het stelt dat God Brahmanen heeft geschapen
van Zijn hoofd, Ksatriyas van Zijn armen, Vaisyas van Zijn benen
en Sudras van Zijn voeten. Zelfs de Dharma Sastra van Manu wordt
genoemd als het geïnspireerde woord van de Veda’s en heeft
ongeveer dezelfde waarde als de Veda’s. Manu rustte niet na het
geven van autoriteit aan de Veda’s. Zijn doel was het zegenen
van het kastesysteem en de positie van de Brahmanen. Hij
verklaarde dat de lessen van een Brahmaan gebiedend zijn aan die
van een ‘man’ omdat de Veda hier de bron voor legt (Manu XI.
85).
Het proces van de creatie van een soevereine, autonome
maatschappij, de Sikh Panth, is gestart tijdens de dagen van
Goeroe Nanak zelf. Hij begon zijn carrière als een leraar van
mensen met een significante uiting: “Er is geen Hindoe, geen
Moslim”. Hij nam duidelijke, praktische stappen voor het creëren
van een samenleving van Sikhs (letterlijk discipelen) op
onafhankelijke ideologische lijnen. Hij veroordeelde kasten en
kaste ideologie specifiek als pervers en verwierp de autoriteit
van de Veda’s en verheffing van de Brahmanen. Over het
kastesysteem zei hij: |
Betekenisloos zijn kasten en
betekenisloos zijn kastenamen, dezelfde schaduw beschermt
alle wezens.
-
Goeroe Granth Sahib, pagina 83
Nauwkeurigheid is het criterium.
-
Goeroe Granth Sahib, pagina 142
Onderscheidt het licht; onderzoek niet
iemands kaste; Er is geen kaste in het hiernamaals.
-
Goeroe Granth Sahib, pagina 349
Over hoge en lage kasten:
Het
lezen van de Veda’s beschreef hij als een mondaine functie
die de Brahmanen uitoefenden
(Goeroe
Granth Sahib, pagina 791).
Ergens anders zei hij:
Veda’s praten over deugd en zonde
Of over hemel en hel, niets anders;
Maar de ziel weet dat
Wie zaait zal oogsten
- Goeroe Granth Sahib, pagina 1243
Hij beschreef de Brahmanen als “ondergedompeld in twijfel, ze
vinden nooit het doel, ook al noemen ze zichzelf leraren,
wetenschappers en priesters” (Goeroe Granth Sahib, pagina 905)
en “De Pandit kan het doel niet simpelweg bereiken door te
studeren; betrokken in het duel van zonde en deugd dooft hij
alleen de honger van de Dood” (Goeroe Granth Sahib, pagina
1012). Andere Goeroes die Goeroe Nanak opvolgden, praatten en
preekten in dezelfde lijn.
Door het tegenovergestelde te doen als het Hindoeïsme maakte het
Sikhisme zich ook los van het aspect van Hindoe dharma, wat in
het dagelijkse leven het grootste obstakel was, de varnashrama
dharma. De Goeroes begonnen hun eigen nieuwe versie van dharma,
die vooral wat het kastesysteem betrof, compleet verschillend
was van de Hindoe moraal. Ze maakten de dharma perfect en
universeel door de vier kasten samen te smelten. Ten grondslag
aan de taboes op voedsel en drank en uitsluiting van de Sudra
kasten lag het begrip verontreiniging. Er werd verondersteld dat
de verontreiniging niet alleen kon worden opgelopen door het
nemen van bepaald voedsel of drank onder bepaalde
omstandigheden, maar ook al door het lichamelijke contact met
personen uit bepaalde lagere kasten of ze hun traditioneel
beroep uitoefenden of niet. Deze personen werden hierdoor de
onaanraakbaren genoemd. Deze hymne door Goeroe Nanak is
duidelijk:
Als het idee van onreinheid wordt
toegegeven, is er onreinheid in alles
Er zitten wormen in koeienmest en in
hout
Er is geen graan of maïs zonder leven
In de eerste plaats, er is leven in
water
Waardoor alles groen wordt gemaakt
Hoe kan onreinheid worden vermeden?
Het komt onze eigen keukens binnen
Onreinheid wordt dus niet weggespoeld,
oh Nanak
Het wordt weggewassen door goddelijke
kennis
Alle onreinheid die er van verdacht
wordt besmettelijk te zijn
Bestaat in bijgeloof
Diegenen die het, door de Goeroe,
begrepen hebben
Lijden niet onder verontreiniging
-
Goeroe Granth Sahib, pagina 472
Naast het ontkennen van de autoriteit van de Veda’s en Sastras,
nam de Goeroe enkele praktische stappen om gelijkheid in de
ontluikende Sikh gemeenschap te brengen. Het tweeling instituut
van de sangat (instituut van de Heiligen) en pangat, waar geen
discriminatie op basis van kaste, geboorte of sociale status
waargenomen werd, beging een lange weg om de Sikh gemeenschap de
geest van gelijkheid, broederschap en menselijkheid in te
prenten. De creatie van de Khalsa door Goeroe Gobind Singh was
de top van de Sikh beweging. De Khalsa maakte een duidelijke
breuk met het kastesysteem. Van de vijf originele oprichters, de
eerste partij die zich aansloot bij het Khalsa Broederschap,
waren er drie van de zogenaamde Sudra kaste en één Jat, een
kaste op de grens van Vaisyas en Sudras. Om toe te treden tot de
Khalsa werd een ritueel (amrit of khande di pahul) verplicht
gesteld (Goeroe Gobid Singh heeft dit ook moeten ondergaan).
Gedurende de ceremonie moesten de beginners vijf geloften
afleggen: (viz dharm nash) om zich te scheiden van een eerder
geloof, (karam nash) om zich te bevrijden van eerdere rituelen
en gewoonten, (kul nash) om te breken met alle banden
betreffende geslacht en geboorte (de fundamentele basis van het
kastesysteem), (shram nash) afstempeling van stigmas die kleven
aan handel of bezit, die de bekeerde een gevoel van zelfrespect
en waardigheid van arbeid gaven, (bharm nash) het verwerpen van
bijgeloof, taboes en het erkennen van verontreiniging.
De latere Sikh literatuur van de 18e eeuw (de
Rahitnamas, specifiek door verschillende auteurs en samengesteld
op verschillende momenten met verschillende opvattingen) is het
eens over het punt dat de Khalsa een duidelijke breuk heeft
ondergaan met de kaste ideologie en de kaste maatschappij.
Getuigenissen van eigentijdse niet-Sikh-bronnen onderschrijven
dit feit en historisch bewijs ondersteunt het. Goeroe Gobind
Singh wees het militaire bevel toe aan een vroegere Bairagi,
bijgestaan door een raad van vijf. De mensen in de raad van vijf
werden ongeacht hun vroegere kaste geselecteerd. Later werd één
van de vijf divisies van de Sikh strijders geleid door een
bekeerde van de zogenaamde onaanraakbare aaseters kaste, terwijl
een ander voorgezeten werd door een vroegere Ksatriya. Nog
later, toen het Sikh leger (Dal Khalsa) in elf delen werd
verdeeld, werd er één voorgezeten door een strijder uit een
lagere kaste. Eveneens werd het algemene bevel uitgevoerd door
iemand die niet in een kaste geboren is.
Het Sikhisme bereidde een frontale aanval voor op de vestiging
van het kastesysteem en de individuele pilaren waarop het
gebaseerd was. Het moet echter toegegeven worden dat het
kastesysteem niet geheel uitgeroeid kon worden, zo sterk was het
verankerd in de Indiase grond. Het moet wel benadrukt worden dat
de Sikhs niet alleen de religieuze validiteit van het
kastesysteem niet accepteerden, maar dat ze ook de
constituerende pilaren, zijn auteurs, vertalers en
instandhouders, de Brahmanen, niet accepteerden. De Sikhs zijn
nooit trouw geweest aan enige bron behalve de Goeroe Granth
Sahib. Dit schrift erkent kasteverschillen, rituelen en de
Brahmanen ideologie van vervuiling totaal niet. Ook hebben de
Brahmanen sinds de oprichting van de Khalsa nooit een punt van
referentie gehad in de Sikh gemeenschap met betrekking tot
sociale status of hiërarchie of voor wat voor rol dan ook. Er is
nooit een priesterlijke klasse of kaste geweest onder de Sikhs
en door spanningen in de werkethiek zijn de andere drie kasten
samengesmolten in één enkele werkende klasse.
Goeroe Nanak zegt: “Buig nooit voor de voeten voor diegenen die
beweren Goeroes en spirituele leiders te zijn maar ga bedelen
aan andermans deuren voor vervanging. Hij heeft het ware pad
herkent, oh Nanak! Wie zijn inkomen verdient met hard werken en
iets geeft om anderen te helpen” (Goeroe Granth Sahib, pagina
1245). Waar nog enkele sporen van het kastesysteem te herkennen
zijn binnen de Sikh gemeenschap, zijn dit sluimerende en snel
uitstervende uitzonderingen en niet de regel. Het moet duidelijk
zijn dat er een duidelijke scheiding is tussen kaste en het
kastesysteem, kaste in de normale lexicale zin en de term kaste
in de Brahmanen zin. Jatts en Khatris onder de Sikhs zijn in
werkelijkheid beroepsklassen en geen kasten zoals onder de
Varnashrama Dharma. Ze constitueren geen hiërarchie omdat
hiërarchie afbakening veronderstelt van hogere en lagere graden,
die niet bestaan binnen de Sikh gemeenschap.
Verschillen die waargenomen worden zijn niet etnisch maar
economisch. Jatt Sikhs vormen traditioneel de boerenstand, ze
blijven de vertegenwoordigers van het land en vormen de massa
van het landbouw segment van de populatie. Dit terwijl de Khatri
en Arora Sikhs zich traditioneel bezig houden met handel en
commercie en voornamelijk gevestigd zijn in stedelijke gebieden.
Er is echter geen verplichting tot beroepsmobiliteit.
De enige waaruit blijkt dat sommige overblijfselen van het
kastesysteem nog steeds merkbaar zijn is de sociale
discriminatie tegen Mazhabi Sikhs (bekeerden van de
reinigingskaste) en Ramdasia Sikhs (voormalige wevers). Zij zijn
nooit behandeld als onaanraakbaren en er is geen sociale
discriminatie tegen diegenen die de pahul, riten van de Khalsa,
ondergaan zijn. Ook is er nooit discriminatie geweest tegen
mensen tijdens het bijwonen van religieuze bijeenkomsten of
diners in Goeroe ka Langar, de gezamenlijke keuken. Het bestaan
van achtergebleven vooroordelen kan door verschillende factoren
verklaard worden. Ten eerste, het is een deel van de dynamica
van de ideologische massa die toeneemt, dat hun aanvankelijke
impuls altijd heeft geneigd te verminderen, aangezien de tijd
voorbij gaat. Na het bereiken van ideologische pieken hebben ze
een plateau bereikt en van daaruit zijn ze langzaamaan
teruggegleden naar het niveau van waar het startte. Het zit in
de beperktheid van de menselijke aard en hindernissen in het
milieu dat de transformatie van de menselijke maatschappij wat
betreft hun idealistische doelen nogal langzaam is, alle
religieuze en andere progressieve bewegingen ten spijt.
Revolutionaire bewegingen laten min of meer vooruitgang achter,
maar de critici vergelijken dit vaak met de absolute standaard
in plaats van het bereikte te meten in relatieve termen. Het
oorspronkelijke succes van de revolutionaire Sikh beweging (en
dit moet gewaardeerd worden), trok een groot aantal bekeerden
aan, voornamelijk uit de Hindoeïstische kastemaatschappij.
Tijdens de beproevingen en chaos van de achttiende eeuw, raakten
de hoofdelementen van de Khalsa nauw betrokken in een strijd op
leven en dood tegen de tirannie van de oppressieve Indiase
Staten en plunderingen van roofzuchtige invallers. Hiermee
lieten ze het religieuze leiderschap in handen van Udasis en
Nirmala priesterklassen wiens religieuze en onderwijsachtergrond
meer aansloot bij het traditioneel Brahmanisme dan bij het
orthodoxe Sikhisme. De invloed van deze klassen resulteerden in
het zodanig verminderen van de essentiële anti-kaste lessen van
de Sikh Goeroes dat de negentiende-eeuwse Nirankari en Namdhari
bewegingen beweerden dat de wederopbouw van de puurheid van de
Sikh moraal eindigde in Goeroedom en sektarische uitsluiting.
Intra-kaste-endogamie wordt alleen uitgeoefend door sommige
Khatri en Arora kaste groepen. In de meeste gevallen, en zeker
in het geval van de Jatt Sikhs, staan huwelijken los van
subkasten, maar in relatie tot klasse. In India worden
huwelijken niet gebaseerd op voorhuwelijkse liefde, zoals in het
Westen. Scheidingen kunnen dan ook moeilijk tot stand komen, zo
niet onmogelijk, omdat het een sociaal stigma met zich
meebrengt. Een gezamenlijk familiesysteem is nog steeds over het
algemeen de universele manier van leven. Een meisje moet na haar
trouwen een aantal aanzienlijke veranderingen in familie
relaties en sociale omgeving ondergaan. Ze moet vele
aanpassingen maken in haar eigen gedrag en manier van leven.
Zulke aanpassingen worden gemakkelijk als de verandering van het
ouderlijk huis naar de schoonfamilie minimaal is. Bijvoorbeeld
als beide families veel op elkaar lijken wat betreft hun
levensstijl. Dit wordt eenvoudig bereikt als het huwelijk
afgesproken wordt binnen dezelfde beroepsklasse. Dit wordt onder
kaste verstaan binnen het Sikhisme.
|
Bibliografie
1. Banerjee, A. C., Guru Nanak to Guru Gobind Singh.
Patiala, 1978
2. Barth, A., Religions of India. Delhi, 1963
3. Blunt, E. H. H., The Caste Systems of Northern India
4. Crooke, W., The North-Western Provinces of India: Their
History, Ethnology and Administration, 1994
5. Daljeet Singh, Sikhism. Chandigarh, 1979
6. Ghurye, G .S., Caste and Race in India. 1986
7. Hutton, J. H., Caste in India. 1980
8. Ibbetson, Sir Denzil, Punjab Castes. Patiala, 1970
9. Ketkar, S. V., History of Caste System in India. 1979
10. Marenco, E. K., The Transformation of Sikh Society.
Portland, Oregon, 1974
11. Weber, Max, The Religions of India, 1960
12. Narang, G. C., Transformation of Sikhism. Delhi, 1956
13. Prinsep, H. T., Origin of the Sikh Power in the Punjab
and Political Life of Maharaja Ranjit Singh. Calcutta, 1834
14. Jagjit Singh, The Sikh Revolution. Delhi, 1981
15. ____., Sikh Dharam ate Jat Pat
16. Major Gurmukh Singh, “Professor McLeod on Sikh and
Sikhism” in Dharam Singh (ed.) Sikhism and Socialism. Delhi,
1994
|
Waheguru Ji Ka
Khalsa Waheguru Ji Ki Fateh |
Source :
www.SikhiWiki.org |
|
See Also :
Bhai Mardana Ji
-
Sikhisme en Mensenrechten
-
Gurduwaras, Congregatie etiquette, Rites
-
Noch Hindoe Noch Moslim
-
Baba Nanak Shah Faquir; Hindu Da Guru,Musalman Da Peer
|
|
|
|
|