Bhai
Harwans Tapa diende in een Dharmsala (plaats waar de Goeroes werden
aanbeden door hur volgelingen) Hij gaf de hongerige volgelingen te eten,
waste hun voeten in warm water, masseerde hun lichamen, gaf wollen
dekens voor de koude nachten en zorgde elke ochtend voor heet badwater.
In de ochtend reciteerde hij de Gurbani en in de avond de composities
van Bhai Gurdas Ji.
Een
aantal van de volgelingen wilden graag begrijpen van de Goeroe waarom
het verboden was om composities/verzen anders dan uit de Gurbani te
reciteren.
Bhai
Harwans Tapa vroeg dus aan Goeroe Ji of zij de composities van Bhai
Gurdas Ji mochten bestuderen of niet.
Goeroe
Ji legde uit dat onwetende personen, uit jaloezie, verzen en teksten
hebben geschreven die haaks op de grondbeginselen van de Gurbani staan.
Daarom
zijn deze teksten verboden. Dit in tegenstelling tot de composities van
Bhai Gurdas Ji. Deze zijn juist gericht op het uitleggen en toelichten
van de Gurbani en hebben als doel het inspireren en motiveren van haar
lezers om zich toe te wijden aan de Goeroes.
‘De
hart van de Heer is de ultieme waarheid en het hart van de Goeroe is de
Gurbani’.
Zo kan
een ieder composities en verzen lezen en bestuderen van die volgelingen
en toegewijde, wiens hart een is met de Gurbani.
PS:
Bhai Gurdas Ji was een van de meest prominente Sikh-geleerde
gedurende de periode van de Goeroes. Hij was een neef van Goeroe Amardas
Ji en een uitzonderlijk goede ‘parcharak’ (prediker) van het
Sikh-geloof.
Naast het feit dat hij Goeroe Arjan Sahib Ji’s schriftgeleerde was,
heeft hij vele individuen uit alle lagen van de maatschappij beïnvloedt
in hun keuze volgelingen van de Goeroes te worden. Bhai Gurdas Ji
geschriften zijn bewaard gebleven als ‘vaars’ en ‘kabiths’ en hebben een
belangrijke positie binnen de verzameling van heilige teksten.
Ze worden ook ‘kunji’ genoemd oftewel ‘de sleutel tot het begrijpen van
de Gurbani’ |