Het is me
opgevallen dat het begrip seva - dat vertaald kan worden met
“onbaatzuchtige, of vrijwillige, dienstbaarheid” – tegenwoordig
vaker gebruikt wordt als wapen in plaats van zoals het eigenlijk
bedoeld is.
Een tijdje
geleden werd een vrijwilliger gevraagd waarom ze er telkens maar
niet in slaagde om af te maken waar ze aan begonnen was. Waarom
ze haar verplichtingen niet, of niet op tijd, nakwam. Ik ving
het antwoord toevallig op en was verbijsterd door wat ik hoorde.
“Ik doe seva,
bhenji”, protesteerde ze. “Ik krijg hier niet voor betaald. Ik
ben hier zoveel uren, terwijl ik net zo goed iets anders zou
kunnen doen. Ik hoef niet naar deze onzin te luisteren. Als je
me hier niet wil hebben, zeg het dan en ik ben weg!”
Het was handig
gebruik van juist de essentie van seva. Als een schild – een
schild tegen kritiek en het nemen van verantwoordelijkheid.
Een andere keer
hoorde ik iemand het begrip op een wat andere manier gebruiken,
maar even doeltreffend. Hij sprak een aantal leden van de
gemeenschap toe. “Ik ben degene die in staat is deze organisatie
te leiden en ervoor te zorgen dat het blijft bestaan. Ik doe al
drie jaar seva …dag en nacht, en ook in het weekend. En ik heb
geen cent overgehouden aan alle tijd die ik erin heb gestopt.
Hoe durven jullie zelfs maar te denken dat iemand anders erin
zou kunnen stappen en de boel zou kunnen leiden. Een ander zou
het simpelweg te gronde richten. En jullie weten: dat laat ik
niet gebeuren. Ik laat jullie niet al mijn seva tenietdoen.
Ik had het
gevoel, terwijl ik hem dit optreden zag weggeven, dat hij zijn
seva behoorlijk behendig hanteerde… maar dan wel als een wapen.
Of eigenlijk, als een zwaard. Het stoot en tegenstoot werkte: je
kon het zien in de gekrenkte oogopslag van het publiek.
Is dit waar
seva om draait?
Zit ik ernaast
als ik ervan uitga dat op het moment dat je seva gebruikt… ja
het gebruikt… met welke bijbedoeling dan ook, dat het dan direct
ophoudt seva te zijn? Als het zijn spirituele essentie verliest,
dan hou je enkel… een onbeholpen wapen over.
Het
seva-concept in Sikhi is, denk ik, eenvoudig . Het hele idee van
seva begint met een metafoor: dat van de melkkruik, van het vat.
Nanak zegt:
Was eerst het vat
Reinig het daarna met wierook.
Dan, en alleen dan, is het klaar om melk te herbergen
[ Guru Granth Sahib, Ang 728]
|
Dat is waar.
Wat heb je nog aan de melk wanneer het in een vuile kruik is
gegoten? Het vuil van het vat verontreinigt alles dat erin
gegoten wordt.
De geest moet
net als het vat eerst gereinigd worden als men het wil
voorbereiden op spirituele zaken. Anders is alle moeite
vergeefs. En dit reinigen van de geest, deze voorbereiding, doet
men met bescheidenheid als zogenaamde “zeep”.
Dit alles is
tot nu toe esoterisch en filosofisch. Maar Sikhi brengt deze
oefening terug bij de werkelijkheid door ons te tonen in hoe we
het in ons dagelijkse leven toe moeten passen. Bij het zoeken
naar nederigheid is het niet nodig blindelings religieuze
boekwerken door te ploegen. Noch boetedoeningen, noch vasten,
retraites, of wat voor masochisme dan ook. Niet het onderhouden
van priesters, of welke pelgrimage, verstoting, of het ergens
van afzien dan ook, hoe moeilijk dat ook moge zijn |
Het kan op een eenvoudige,
directe en effectieve manier: sewa.
Deze innerlijke reiniging vergt
geen grootse onderneming. We hoeven geen monumenten te bouwen,
of vreugdevuren op bergtoppen te ontsteken, noch hoeven wij
verre kruistochten voor de wereldvrede te ondernemen. Gewoon zij
die behoeftig zijn in hun basisbehoeftes voorzien zet ons al op
de het goede spoor. Thuis, bij de buren, vlak om de hoek, in ons
eigen gemeenschap … de verwijdende kringen kunnen net zo groot
of klein als de situatie verlangt.
Voed hen die
honger hebben, kleed hen die arm zijn, en bied daklozen
onderdak. Of nog eenvoudiger: doe de afwas in de langar, dien
het eten op, of pas op de schoenen van dienstgangers.
Het helpt om
anoniem te blijven. Niet een T-shirt of bandana te dragen waarop
groot sevedar staat helpt. Het doen zonder ophef te maken,
zonder een shabash of een schouderklopje te verlangen is nog
beter. De dingen te doen die anderen niet willen, of niet kunnen
doen, is goed. De vloer vegen, of de wasruimtes schoonmaken, is
daarom beslist het meest lonend.
Een van de
ontroerendste dingen die ik ooit heb gezien, was iets waar ik
een paar jaar geleden getuige van was in Espanola, New Mexico.
Singh Sahib Harbhajan Singh Yogi had het aardse verlaten, en van
over de hele wereld waren mensen in groten getale gekomen om hem
te herdenken, om zijn leven te vieren. Duizenden en duizenden
mensen. De organisatie die noodzakelijk was om al deze bezoekers
van heinde en verre te verzorgen, was ongelofelijk.
Er waren
bijvoorbeeld heel wat tijdelijke toiletten nodig, die
ongetwijfeld voor de gelegenheid gehuurd moesten worden. Het zou
voor de organisatie o zo gemakkelijk zijn geweest om voor de
schoonmaak ook wat hulp in te huren.
Ik werd diep
geraakt door het inzicht van onze gastheren, die dit als een
ongekende kans zagen om seva te kunnen doen. Als je daar
binnenliep, zag je, op elk willekeurig tijdstip, overdag of ‘s
nachts, een aantal Sikhs van de Espanola sangat de toiletten en
wasbakken schoonmaken. Of je zag ze op handen en voeten de vloer
schoonmaken. Het was zonder twijfel het schoonste plekje van het
enorme terrein dat voor de evenementen van die week was afgezet.
En, weet u, er was niet eens een bord met iets erop als “Seva
verzorgd door de Sangat van…”.
Helemaal niets.
Geen woord. Niets.
Dat is seva.
Het draait
enkel om seva zelf. Het heeft geen ander doel. Zelfs het
eindresultaat is niet belangrijk. Je hebt geen glimlach of
bemoedigend knikje nodig, niet de bevestiging van een
schouderklop of de dankbaarheid van een ander. Je doet het
simpelweg. Je doet het naar beste kunnen, al het andere is
onbelangrijk.
Je maakt er
thuis geen aantekening van in je dagboek. Je vertelt het niet
aan je familie en vrienden, je gaat er niet voor zorgen dat het
vermeld wordt in het “dankwoord” van de nieuwsbrief.
En je hangt het
niet aan de grote klok als er verkiezingen aankomen.
Mij is het
volgende geleerd, en dit is wat ik probeer na te streven… al
zullen degenen die mij goed kennen vast genoeg gelegenheden
kennen dat ik tekort schoot:
Laat de
rechterhand niet weten wat de linkerhand doet…
Het is geen
sewa als belastingaftrek het doel is.
Het is geen sewa als je het niet met hart en ziel doet.
Het is geen
sewa als het niet oprecht en integer gedaan wordt.
Het is geen
sewa als je denkt dat net genoeg, genoeg is en dat meer doen
niet nodig is.
Het is geen
sewa als het tot doel heeft je CV op te poetsen.
Het is geen sewa als het slechts als opstap moet dienen naar
iets beters.
Het is geen
sewa als je het ooit nodig acht anderen te vertellen dat je
het gedaan hebt.
Het is geen sewa als je ermee stopt vanwege gebrek aan
waardering of kritiek.
Het is geen
sewa als je denkt dat het je recht hebt het te doen.
Het is geen
sewa als je met anderen moet vechten om het te kunnen doen.
Het is geen
sewa als je een ander de kans het te doen moet ontnemen.
Het is geen
sewa als je begint te geloven dat jij uitverkoren bent het
te doen.
En, het is
geen sewa als jij niet kunt hebben dat anderen de eer voor
jouw inspanningen opstrijken.
|
Het was
niet lang geleden dat ik de kans kreeg om de Durbar Sahib in
Amritsar te bezoeken, na er meer dan drie decennia niet geweest
te zijn. Er was zoveel dat het plezierig maakte daar te zijn.
Niet in het minst de tijdloze aanblik, op alle uren van de dag,
letterlijk – want zelfs in de koude, duistere uren voor
zonsopgang - van de mannen, vrouwen en kinderen die achter de
balie pasten op het schoeisel van de pelgrims. Rustige
gezichten, heen en weer schuivend in de schaduwen. Het
nauwelijks zichtbaar licht prevelen van de lippen, in stille
harmonie met de kirtan die uit de luidsprekers om hen heen
klonk. Geen geklets. Geen naambordjes. Geen oogcontact, geen
zoeken naar bekenden. Enkel eenvoudige, doelbewuste, rappe,
efficiënte bewegingen… de rijen waren lang.
Het is me
opgevallen dat er altijd kalmte heerst bij de schoenenrekken bij
de hoofdingang. Het enige dat je hoort is "satnam, satnam..."
en "waheguru, waheguru..." En heel vaak "ji...ji...jee-o...ji
..."
Ik weet
niet hoe ze het doen, maar ik zie ze elk paar schoenen aanpakken
alsof het een cadeautje is. Liefdevol, voorzichtig… en als je
bij het weglopen even achterom zou kijken, heel kort maar, dan
zie je misschien iemand zomaar het stof van je schoenen afvegen
voor hij of zij ze weg zet.
Het was
daar, op het koude natte marmer bij de deuren van de Harmander,
terwijl ik dit tafereel aanschouwde, dat ik na al die jaren voor
het eerst iets voelde van datgene waarnaar ik op zoek was. Dit
is de personificatie van sewa.
En het is
het meest magisch als zomaar gebeurt. Om met Shakespeare te
spreken: indien “het niet afgedwongen wordt” (“it is not
strain’d”).
Het valt als zachte regen uit
de hemel
Op onze aarde en brengt
tweemaal zegen
Het zegent wie verleent en wie
ontvangt.
(“It droppeth as the gentle
rain from heaven Upon the place beneath
It is twice blest
It blesseth him that gives and
him that takes”)
Moge wij allen, eenieder, met
dit geschenk gezegend worden |
|
See Also : Het
Sikh Geloof
:
Sewa: Guru Arjun Dev en groep uit Kabul
|
:
Het Juiste Offer |
|
Door: T. Sher Singh |
Vertaling: Sanne VanderKaaij |
|
Sewa: Mata Khivi ji
Sewa: Guru Amardas ji
Sewa:
Maharaja Ranjit Singh (Leeuw van Punjab) |