De Gurus en Vaisakhi
1699
|
|
Ik kan niet in
een kort artikel de geschiedenis van de Sikh gurus vertellen,
maar ik ga proberen iets van onze Sikh filosofie en levenswijze
uit te leggen.
Guru Nanak was de eerste Guru, na hem volgden Guru Angad, Guru
Amar Das, Guru Ram Das, Guru Arjun, Guru Hargobind, Guru Har Rai,
Guru Har Krishan, Guru Tegh Bahadur en ten slotte Guru Gobind
Singh.
Guru/Guru betekent leraar, en zoals je weet moet de leraar eerst
zelf naar school en Universiteit voordat hij of zij les kan
geven. Guru Nanak was de leerling van de grootste Guru van
allemaal : Waheguru, of te wel God. In de school van God leerde
hij geen wiskunde of biologie. Hij leerde iets te begrijpen van
wat God is, en van wat God van ons mensen wil. En die kennis gaf
Guru Nanak door aan de eerste sikhs (dat betekent leerlingen) en
hij vertelde zijn beste leerling Guru Angad om met die lessen
door te gaan.
Guru Angad benoemde Guru Amar Das tot de volgende leraar, en zo
voort tot Guru Gobind Singh die zei : na mij is er geen
menselijke Guru meer, na mij is jullie Guru, jullie leraar Guru
Granth Sahib. In Guru Granth Sahib vinden jullie het ‘licht’ van
God, dat licht dat zichtbaar was in al de Gurus, en in de andere
schrijvers van de gezangen van Guru Granth Sahib.
Guru Nanak reisde met zijn vriend Mardana, de muzikant, door
India en de landen daaromheen. En waar hij kwam speelden ze op
de rabab (een soort Indiase gitaar) en zongen ze de verzen
geschreven door Guru Nanak. Guru Nanak wist dat de mensen veel
beter zouden luisteren naar de mooie gezangen, dan naar lange
verhalen. En hij wist heel goed hoe je met weinig woorden veel
kon zeggen. Guru Angad, Amar Das, Ram Das, Arjun en Teg Bahadur
schreven ook verzen in een gelijksoortige stijl.
De vijfde Guru bundelde de gezangen van de eerste vijf Gurus
samen met die van Indiase Hindus en Moslims, die de zelfde
ideeen hadden, en noemde dat boek de Adi Granth (het eerste boek).
Guru Gobind Singh voegde daar het werk van Guru Teg Bahadur aan
toe (waardoor het hele boek herschreven moest worden), en hij
noemde het Guru Granth Sahib, het Boek dat onze Guru is, onze
leraar.
Wat hebben de Gurus van God geleerd ? En wat proberen ze ons bij
te brengen ? God leerde dat er maar één God is, een God die geen
Christen is, geen Muslim, geen Hindu geen Sikh, maar een God
voor iedereen, voor de hele wereld, voor wezens van andere
planeten, andere melkwegstelsels. Hij leerde dat God er was toen
alles leeg was, dat God er was toen het eerste leven ontstond,
en dat God er zal zijn lang nadat alles ophoudt te bestaan. God
leerde dat Hij de kracht achter alles was, dat alles dat is, van
hem afkomstig is. God is de Moeder, de Vader van alles. God is
de schepper, God is ook de vernietiger. God leerde aan de Gurus
dat hij geen angst kende (niets is groter dan God) dat hij geen
kwaadheid kende, dat hij de bron is van alle Liefde, dat Hij
niets nodig heeft, dat Hij zich zelf genoeg is. God heeft geen
vader en moeder, God werd niet geboren, God zal nooit sterven.
Wat verwacht God van ons ? Dat is heel simpel, en moeilijk
tegelijk. Hij wil dat wij zo veel mogelijk worden als God.
Natuurlijk kunnen wij nooit God’s niveau bereiken, maar we
moeten proberen God zo goed mogelijk te begrijpen, en dan Zijn
werk te doen in ons leven. Als je iets van God begint te
begrijpen, met de hulp van Guru Granth Sahib, dan ga je God zien
in alles en iedereen om je heen. Dan begrijp je hoe het mogelijk
is dat Guru Gobind Singh, zelfs na de dood van zijn vier zoons,
geen haat voelde voor de Mughal Keizer Aurangzeb, de man
verantwoordelijk voor alle oorlogen in die tijd tegen de Sikhs.
En dan begrijp je dat het onze plicht is op te komen voor
anderen die onze hulp nodig hebben, dat wij altijd op moeten
komen voor de ware gerechtigheid.
|
Vaisakh
1699 |
Guru Gobind
Singh vroeg alle Sikhs om op Vaisakh (de eerste dag van de
Indiase maand Vaisakh) 1699 samen te komen in Anandpur Sahib. En
uit alle hoeken van India kwamen ze om te luisteren naar wat hij
hun te zeggen had
Daar vroeg hij of er mensen waren die hun hoofd wilde offeren,
die hun leven wilden geven in dienst van Waheguru, in dienst van
Zijn schepping.
Eén voor één kwamen ze naar voren, de panj piaré, de vijf
geliefden. En één voor één werden ze door de Guru naar een tent
gebracht, en kwam hij terug met een bebloed zwaard.
En nadat de vijf gevonden waren die bereid waren hun leven te
offeren, kwamen ze uit de tent in mooie oranje kleding, en met
tulbands op hun hoofd.
Deze vijf, de panj piaré, de vijf geliefden van de Guru, waren
geen hoge heren, geen beroemde helden. Het waren gewone mensen,
uit verschillende delen van India. Die vijf waren de eerste vijf
leden van de Khalsa, nadat ze het zoete water, het Amrit,
geroerd met de Khanda, het zwaard van gerechtigheid, hadden
gedronken.
Dan volgt het mooiste moment van de dag. Guru Gobind Singh
knielde voor de vijf geliefden en zei : nu moeten jullie mij een
Khalsa maken, nu zal ik het Amrit van jullie ontvangen.
En daarna volgden duizenden mensen hun voorbeeld, en op die dag
werd de Khalsa zoals we die nu kennen geboren.
Hier werd de Guru door zijn chélé, zijn leerlingen, ingewijd.
Dit laat duidelijk het verschil zien tussen Sikhism en veel
andere godsdiensten. Het is een les die je ook in de shabads van
de Guru’s en de Bhagats kunt horen. Sikhism leert dat je de
verantwoordelijkheid voor je leven niet kunt overlaten aan
Guru’s, aan heiligen, dominees of priesters. Guru Gobind Singh
geeft die verantwoordelijkheid aan ons, en wij moeten proberen
zelf naar God te luisteren, zelf betere mensen te worden.
Veel mensen zeggen : Guru Nanak was zo’n goed mens, dat kan ik
zelf nooit, ik ben zwak, ik ben dom, ik doe altijd alles
verkeerd. En Christenen zeggen het zelfde van Jezus, Moslims
over Hazrat Mohammed en Hindus over Ram Chander. Maar Guru
Gobind Singh en Guru Granth Sahib zeggen : Het doet er niet toe
dat je zwak bent, of zelfs dom, en altijd alles verkeerd doet.
Als je naar God luistert, dan kun je je zelf verbeteren, en je
moet proberen zelf te worden zoals de Guru’s, ook al weet je dat
dat niet zal lukken.
Als voorbeeld kun je Guru Angad of Guru Amar Das nemen, die al
lang op zoek waren naar God, maar die pas veel later in hun
leven de weg van Guru Nanak ontdekten. En de vijf geliefden, dat
waren hele gewone mensen. Maar omdat ze in God geloofden, omdat
ze God vertrouwden, werden ze als de Guru.
Ten slotte nog dit : de oproep van Guru Gobind Singh was niet
alleen voor die dag in 1699, die oproep gaat ieder dag uit. Ik
heb het gehoord toen ik in 1996 in Amritsar was, maar je kunt
het ook horen in Den Haag, in Brussel of in Parijs, want Guru
spreekt tot je hart, tot je ziel. |
Waheguru Ji Ka
Khalsa Waheguru Ji Ki Fateh |
|
Harjinder Singh |
|
See Also :
De Khalsa
- Sikhisme
& Het Vaisakhi Festival
- Wij
zijn geen symbolen (Dit is de briefwisseling tussen een
zoon
( Jaskirat - die voor een dilemma stond en wilde weten
waarom hij nog
steeds de 5K’s zou moeten dragen in de 21e eeuw) en zijn
vader.)
|
|
|
|
|
|
|