Sheikh Farid blies zijn laatste adem uit in 1266AD en een jaar
daarna in 1267 werd in de staat Maharashtra een andere toegewijde
van God geboren, Trilochan genaamd. De verzen die hij later in zijn
leven componeerde bracht vele personen op het pad van de
spiritualiteit door de verschillende richtlijnen in zijn verzen.
Guru Arjan Dev ji bracht deze verzen in de Siri Guru Granth Sahib Ji
en maakte hen daarmee deel van de Shabad-Guru.
Trilochan werd geboren in het dorp Barsi, dichtbij de stad Sholapur
in de staat Maharashtra.
Bhagat Trilochan Ji was een tijdgenoot en een goede vriend
van Bhagat Namdev (1270-1330). Het begon Bhagat Trilochan op te
vallen dat, wanneer hij zijn vriend Namdev riep, deze steeds
verwikkeld was in aardse aangelegenheden. Op een dag kon Trilochan
zich niet meer inhouden en hij vroeg aan zijn vriend: "Hoe kan je
nog tijd vinden om aan de heer te denken aangezien je altijd bezig
bent met aardse aangelegenheden?" Namdev Ji antwoordde zijn vriend
op een heel overtuigende manier. Hij zei dat ondanks dat zijn handen
altijd bezig waren met aardse zaken, zijn geest altijd gefocused
bleef op de Heer. Dit was de beste manier om God te herinneren en
te aanbidden. Trilochan voelde zich tevreden en gelukkig met dit
antwoord. Zoals ook wordt verteld in de Bhai Gurdas, was het Namdev
die Trilochan introduceerde bij zijn Guru. Het was Namdev die
Trilochan de weg heeft gewezen naar de Heer.
Bhagat Trilochan Ji liet Bahkti (liefde en toewijding voor de Heer)
altijd voorgaan op zijn eigen belang. Hij zei dat degene die altijd
alleen maar bezig is met problemen op het gebied van rijkdom en
welvaart, nooit gelukkig zal worden. Hij diende altijd de heiligen
in zijn ongeving met de opperste toewijding en menslievendheid.
Er staan vier "shabads" door Bhagat Tirlochan in de Siri Guru Granth
Sahib Ji. In deze veroordeeld hij oppervlakkige rituelen en
pretentieuze zelfverloochening. Hij benadrukt de heiligheid van het
hart.
Shabad door Bhagat Tirlochan in de Siri Guru Granth Sahib waarin
hij het verband uitlegt tussen het gedachtenpatroon in iemands
hoofd, en welke consequenties dit heeft op het moment dat iemand
overlijdt.
Op het allerlaatste
moment
Hij die denkt aan
Rijkdom, en sterft in deze gedachten
Zal steeds opnieuw
terugkeren in de vorm van een slang (slecht mens). ||1||
Oh Zuster, vergeet
niet de naam van de Heer van het Universum ||Pauze||
Op het laatste
moment
Hij die denkt aan
vrouwen, en sterft in deze gedachten
Zal steeds opnieuw
terugkeren als een prostituee. ||2||
Op het allerlaatste
moment
Iemand die denkt
aan zijn kinderen, en sterft in deze gedachten,
Zal steeds opnieuw
terugkeren als een varken. ||3||
Op het allerlaatste
moment,
Hij die denkt aan
luxe huizen, en sterft in deze gedachte,
Zal steeds
terugkeren als een goblin (een slechte geest een kwelgeest). ||4||
Op het allerlaatste
moment,
Degene die denkt
aan de heer, en sterft in deze gedachte,
zegt Trilochan: Die
persoon zal bevrijd worden
de Heer zal wonen
in zijn Hart. ||5||2||
Bhagat Tirlochans boodschap in de Siri Granth Sahib is dat
zelfverloochening en rituelen op zich, je niet tot Gods realisatie
zullen brengen. Ook benadrukt hij het belang van een Guru die je
naar God kan leiden, innerlijke realisatie en meditatie.
Je
hebt het vuil binnenin je niet verwijderd
Hoewel je aan de
buitenkant het kleed van zelfverloochenign draagt.
In de Lotus van je
hart, heb je God nog niet herkend,
Waarom ben je een
Sannyaasee geworden? ||1||
Misleid door
twijfel, oh jai Chand,
Je hebt God, de
personificatie van opperste gelukzaligheid, niet gerealiseerd.
||1||Pauze||
Je eet in ieder
huis, je maakt je lichaam dik
Je draagt een
gescheurde jas en de oorbellen van een bedelaar, terwille van
rijkdom.
Je brengt het as
van crematies aan op je lichaam,
maar zonder een
Guru, heb je de essentie van de werkelijkheid niet gevonden. ||2||
Waarom moeite doen
om je spreuken te zingen?
Waarom moeite doen
om sober te leven?
Waarom moeite doen
om water te karnen?
Mediteer op de God
van Nirvana, die 8.4 miljoen soorten van leven heeft gecreëerd.
||3||
Waarom de moeite
doen om de waterpot te dragen, oh oranje geklede Yogi.
Waarom zou je de 86
heilige pelgrimsplaatsen bezoeken
Zegt Trilochan, "Luister
sterveling, je hebt geen graan - wat probeer je te dorsen?"
Bhagat Tirlochan verhandelt in de Siri Guru Granth Sahib over
medemenselijkheid, vergeving,
zoete woorden en geen gebruik van grove woorden.
Wat is dat woord,
wat is die waarde, en wat is de magische mantra?
Wat zijn die kleren
die ik dan dragen om mijn Echtgenoot Heer te winnen? ||126||
Nederigheid is het
woord, vergeving is de deugd en zoete woorden zijn de magische
mantra.
Draag deze drie
kleden, O zuster, en je zult je Echtgenoot Heer strikken. ||127||
Als je wijs bent,
gedraag je eenvoudig; als je krachtig bent, gedraag je zwak;
en als er niets te
delen is, deel met anderen.
Hoe zeldzaam is
iemand die bekent staat als zo toegewijd.||128||
Uit geen enkel grof
woord, je Ware Heer en Meester is overal aanwezig; Breek niemands
hart, ieder hart is een onbetaalbaar juweel. ||129||
Iedereen zijn geest
is als een waardevol juweel, het is zeker niet goed dit te
beschadigen. Als je naar je Geliefde verlangt, breek dan niemands
hart. ||130|| - Goeroe Granth Sahib, Ang 1386
De volgende legende gaat door voor geschiedenis onder zijn
bewonderaars:
Bhagat Trilochan Ji had gehoord van Namdev Ji en bereikte Narsi
Bamni om op audiëntie bij hem te komen. In de eerste ontmoeting
vroeg hij aan Namdev Ji om hem een glimp van de Almachtige te
geven. Namdev Ji antwoordde:
"Je zal een glimp van God opvangen als je je volledig op hem richt
terwijl je tegelijkertijd met je handen en benen werkt."
Desondanks overtuigde Bhagat Trilochan, Bhagat Namdev Ji om hem te
zegenen met Zijn inzichten. Bhagat Namdev Ji pleitte nederig bij de
Almachtige om Bhagat Trilochan zijn verzoek te vervullen.
Trilochan Ji kwam terug naar zijn dorp en begon om iedere
bedelmonnik te bedienen die op zijn pad kwam. Het gezelschap van
deze heilige mannen verloste hem van aardse verlangens en de angst
voor de dood.
Tijd verstreek en Trilochan Ji werd erg beroemd onder de heiligen.
Een groep heiligen wilde altijd bij hem verblijven. Hij bediende hen
met opperste toewijding en medemenselijkheid. Bhagat Trilochan Ji
liet Bakthi (liefde en toewijding ) altijd voorgaan op eigen
belang. Hij zei dat degene die altijd alleen maar bezig is met
problemen op het gebied van rijkdom en welvaart, nooit gelukkig zal
worden. Toen er steeds meer heiligen kwamen en het voor Trilochan en
zijn vrouw steeds moeilijker werd om het huishoudelijke werk te
doen, vroeg zijn vrouw om een hulp, die in de huishouding kon
werken.
Toen Bhagat Ji het huis wilde verlaten om op zoek te gaan naar een
hulp, verscheen er een jongen bij de deur van zijn huis. De jongen
vertelde dat zijn naam Antarjami was, wat ook betekent de ‘kenner
van alle harten’ en dat hij op zoek was naar werk.
De volgende dag nadat Bhagat Ji hem instructies had gegeven, vroeg
Trilochan hoeveel salaris hij wilde. De bediende (God die zichzelf
vermomd had) zei beleefd: Ik heb geen familie in deze wereld, dus
wat zou ik doen met mijn salaris. Ik werk niet voor de betaling. Wat
je mij aanbiedt aan kleding en eten, zal ik accepteren. Ik heb
echter een voorwaarde: Als je slecht praat over mij of achter mijn
rug, dan zal ik hier niet blijven. Dat is alles wat ik vraag en wat
mijn voorwaarde is.
Bhagat Ji introduceerde Antarjami bij zijn vrouw en zei haar hem
zijn werk uit te leggen maar ook om hem te voeden tot hij voldaan
was. Tevens zei hij dat ze niet slecht moest praten met mensen over
zijn gewoontes. Tijd verstreek, een jaar ging voorbij en iedereen
was gelukkig met de service van Antarjami.
Op een dag was de vrouw van Trilochan Ji aan het praten met een
buurvrouw. Deze vroeg waarom zij er zo bleek uitzag. Ze vertelde
toen over Antarjami en zijn eetgewoontes. Ze zei: "ik
ben
niet in staat om aan zijn behoefte tot eten te voldoen. Hij eet
heel veel." De buurvrouw opperde het idee om hem door een andere
bediende te vervangen.
Antarjami was de manifestatie van God zelf en hij kwam achter de
conversatie tussen Trilochans vrouw en haar buurvrouw. Hij verliet
het huis van Trilochan omdat de vrouw van Trilochan de voorwaarde
had gebroken waaronder hij akkoord was gegaan met het vervullen van
zijn taak in Trilochans huis. Toen de vrouw van Trilochan thuis kwam
na haar gesprek was ze geschokt toen ze het huis onbewaakt aantrof
en de bediende verdwenen.
Trilochan vroeg zijn vrouw naar de verdwenen bediende, maar zij kon
hem niets zeggen.
Op een nacht was Trilochan aan het slapen en plotseling riep een
stem: "Trilochan je bediende Antarjami was inderdaad een 'aAntarjami'
– een kenner van alle harten-, hij was God zelf. Hij kwam naar jou
op aanraden van Namdev Ji."
De vrouw van Trilochan Ji had erg veel spijt van wat ze had gedaan
en ze begon te bidden om vergeving en ze begon te mediteren op de
God zelf. Ze werd daarna gezegend.
Een Universele
Schepper God. Bij de Gratie van de Ware Goeroe:
Waarom spreek je
kwaad over de Heer? Je bent onwetend en misleid.
Pijn en plezier
zijn het resultaat van je eigen acties. ||1|Pauze||
|