Sikhs In nederland

     sikhs.nl                                                                                                                                                                                                                      home | contact us | site map  

Luistert allen naar de eeuwige waarheid; degene die lief heeft zal God verkrijgen. -Guru Gobind Singh  

GURU TEGH BAHADAR SAHIB JI

Guru Tegh Bahadur was de jongste zoon van Guru Har Gobind (de 6e Sikh Guru) en werd op 21 april 1621 geboren in Mata Nanaki bij Amritsar. Vanaf zijn vroegste jeugd was Guru Tegh Bahadur Sahib gewoon zijn meeste tijd in meditatie door te brengen. Dank zij de rijke religieuze sfeer thuis ontwikkelde hij inspiraties in de richting van een leven van onbaatzuchtige dienst en opoffering.

Vanaf zijn zesde jaar genoot Guru Tegh Bahadur Sahib regelmatig onderwijs. Hij leerde ook klassieke, vocale en instrumentale muziek, met daarnaast het

prakitseren van ‘Gurbani’, dat wil zeggen: leven volgens de leer van de Guru Granth Sahib. Naast het schoolonderricht ontving hij ook militaire training als paardrijkunst, en scherm- en schietkunst. Hij maakte de veldslagen van Amritsar (Punjab-India) en van Kartapur (Punjab-India) mee en nam er ook aan deel. Maar niettegenstaande dit ontwikkelde hij in de loop van de tijd een buitengewone mystieke natuur.

Guru Tegh Bahadur Ji was gehuwd met ‘Mata Gujri’, die ook een religieus begaafde vrouw was. Ze was gedisciplineerd in haar gedrag en bescheiden van temperament.

Omstreeks deze tijd begon Auranzgeb (de Mughal heerser van die tijd) de trekken van een ware godsdienstfanaticus te tonen. Hij werd intolerant ten opzichte van alle andere godsdiensten in zijn rijk en besloot de intellectuelen en geestelijke leiders van het Hindoeïsme in Kashmir (India) te bekeren tot de schoot van de Islam. In deze kritieke tijd benaderden de Brahmanen, met name de Pandits van Kashmir in mei 1675 Guru Tegh Bahadur Sahib in Anandpur Sahib (Punjab). Na lange gesprekken met de prominente Sikhs en de Pandits van Kashmir besloot Guru Sahib om zichzelf op te offeren voor de zaak van de ‘rechtvaardigheid’ en voor de vrijheid van godsdienst (Dharma). (Zie ook: Kashmiri Brahmanen komen naar de Guru )


ONDERWIJS
1. Leid het leven van een bevrijde ziel (‘Jiwan Mukt’). Dat wil zeggen dat een mens die God zoekt kan leven als een zaakwaarnemer en
    en toch afstand kan bewaren van wereldse bekoringen. ‘Iemand die zijn ego veronachtzaamt en de Heer beschouwt als ‘De ENE,
    die alles voortbrengt, draagt en voltooit’ die persoon heeft ‘Jiwan Mukti’ bereikt en is in dit aardse leven al een bevrijde ziel. ‘Bezie
    dit als de werkelijke waarheid’, zegt Nanak. (Guru Granth Sahib ji -pg 1427).

2. De Heiligen die in zichzelf de schat dragen van de Goddelijke Naam, zij geven weinig om de schatten van de wereld. Zij vormen de
    rijke orakels van de Goddelijke Naam en zijn lichtende lampen die zoetheid en licht verspreiden over alles wat op hun pad komt.

3. De deugd van het Vergeven.
    ‘Zonder geduld en vergeving zijn talloze honderdduizenden verloren gegaan." (Guru Granth Sahib ji - pg.937).

4. Een geestelijk wijze mens is diegene voor wien niemand bang is en die ook zelf voor niemand vreest.

BIJDRAGE AAN HET SIKHISME
1. Guru Tegh Bahadur leerde zijn volgelingen te offeren voor anderen. Zelf offerde hij zijn eigen leven voor de zaak van vrijheid van
     godsdienst (Dharma), waarheid en verbetering van de mensheid.

2. Hij bood weerstand aan de politiek van gedwongen bekering.

3. Hij grondveste de stad Anandpur (Punjab-India).
 
See Also: Kashmiri Brahmanen komen naar de Guru
                : Guru Teg Bahadur: Champion of Human Rights ( External )
 
 

Back to Guru Harkrishan Sahib Ji

Main Menu

Read next Guru Gobind Singh Sahib Ji

All rights reserved (c) www.sikhs.nl