GURU TEGH BAHADAR SAHIB
JI
|
|
Guru Tegh Bahadur was de
jongste zoon van Guru Har Gobind (de 6e Sikh Guru) en werd op 21
april 1621 geboren in Mata Nanaki bij Amritsar. Vanaf zijn
vroegste jeugd was Guru Tegh Bahadur Sahib gewoon zijn meeste
tijd in meditatie door te brengen. Dank zij de rijke religieuze
sfeer thuis ontwikkelde hij inspiraties in de richting van een
leven van onbaatzuchtige dienst en opoffering.
Vanaf zijn zesde jaar genoot Guru Tegh Bahadur Sahib regelmatig
onderwijs. Hij leerde ook klassieke, vocale en instrumentale
muziek, met daarnaast het
prakitseren van ‘Gurbani’, dat wil zeggen: leven volgens de leer
van de Guru Granth Sahib. Naast het schoolonderricht ontving hij
ook militaire training als paardrijkunst, en scherm- en
schietkunst. Hij maakte de veldslagen van Amritsar
(Punjab-India) en van Kartapur (Punjab-India) mee en nam er ook
aan deel. Maar niettegenstaande dit ontwikkelde hij in de loop
van de tijd een buitengewone mystieke natuur. |
Guru Tegh Bahadur Ji was gehuwd
met ‘Mata Gujri’, die ook een religieus begaafde vrouw was. Ze was
gedisciplineerd in haar gedrag en bescheiden van temperament.
Omstreeks deze tijd begon Auranzgeb (de Mughal heerser van die tijd) de
trekken van een ware godsdienstfanaticus te tonen. Hij werd intolerant
ten opzichte van alle andere godsdiensten in zijn rijk en besloot de
intellectuelen en geestelijke leiders van het Hindoeïsme in Kashmir
(India) te bekeren tot de schoot van de Islam. In deze kritieke tijd
benaderden de Brahmanen, met name de Pandits van Kashmir in mei 1675
Guru Tegh Bahadur Sahib in Anandpur Sahib (Punjab). Na lange gesprekken
met de prominente Sikhs en de Pandits van Kashmir besloot Guru Sahib om
zichzelf op te offeren voor de zaak van de ‘rechtvaardigheid’ en voor de
vrijheid van godsdienst (Dharma). (Zie ook: Kashmiri Brahmanen komen
naar de Guru )
|
ONDERWIJS
1. Leid het leven van een bevrijde
ziel (‘Jiwan Mukt’). Dat wil zeggen dat een mens die God zoekt kan leven
als een zaakwaarnemer en
en toch afstand kan bewaren van wereldse bekoringen. ‘Iemand
die zijn ego veronachtzaamt en de Heer beschouwt als ‘De
ENE,
die alles voortbrengt, draagt en voltooit’ die persoon heeft
‘Jiwan Mukti’ bereikt en is in dit aardse leven al een bevrijde ziel.
‘Bezie
dit als de werkelijke waarheid’, zegt Nanak. (Guru
Granth Sahib ji -pg 1427).
2. De Heiligen die in zichzelf de
schat dragen van de Goddelijke Naam, zij geven weinig om de schatten van
de wereld. Zij vormen de
rijke orakels van de Goddelijke Naam en zijn lichtende lampen
die zoetheid en licht verspreiden over alles wat op hun pad komt.
3. De deugd van het Vergeven.
‘Zonder geduld en vergeving zijn
talloze honderdduizenden verloren gegaan." (Guru Granth Sahib
ji - pg.937).
4. Een geestelijk wijze mens is
diegene voor wien niemand bang is en die ook zelf voor niemand vreest. |
BIJDRAGE AAN HET SIKHISME
1. Guru Tegh Bahadur leerde zijn
volgelingen te offeren voor anderen. Zelf offerde hij zijn eigen leven
voor de zaak van vrijheid van
godsdienst (Dharma), waarheid en verbetering van de
mensheid.
2. Hij bood weerstand aan de
politiek van gedwongen bekering.
3. Hij grondveste de stad Anandpur
(Punjab-India). |
See Also:
Kashmiri Brahmanen komen naar de Guru
:
Guru Teg Bahadur: Champion of Human Rights ( External )
|
|