Voor degenen onder ons die
wetenschappers zijn is het niets nieuws, maar met de moderne
vooruitgang in de wetenschap worden steeds meer vragen gesteld
over de relevantie van religie in ons leven in het moderne
computertijdperk. Men zegt dat weinig kennis gevaarlijk is, maar
net zo goed zijn religies van hun ware voetstuk gevallen en
gedegradeerd naar rituelen, waarbij nauwelijks nog iets wordt
bereikt dat van belang is in het moderne leven. Het verbaast dan
ook niet, dat we religie afdoen als abracadabra/poppenkast?.
Einstein was degene, die ons wat
logica bijbracht door te stellen dat “Religie zonder Wetenschap
blind is en Wetenschap zonder Religie kreupel”. Wat is het voor
soort religie welke verandering nodig heeft! Een ware religie
dient een manier van leven te zijn, te allen tijde relevant en
eeuwigdurend, zonder waardeloze rituelen en toebehorend aan Een,
daarbij alle anderen uitsluitend, aangezien anders de liefde
zich niet zal ontwikkelen.
Ik zal een aantal fundamenten van
Sikhisme en van Wetenschap samenvatten en daarna overgaan tot
het beantwoorden van een aantal brandende dagelijkse
vraagstukken van de Guru Granth Sahib ji, met betrekking tot:
• wie je bent en waarom je hier bent?
• het begin van de schepping en hoe het zal eindigen?
• klonen en voor God spelen?
Sikhisme en Wetenschap:
Vanaf het ontwaken van het menselijk bewustzijn is één vraag
altijd al relevant geweest: waar kom ik vandaan? Voordat we
trachten deze vraag te beantwoorden met Sikhisme en Wetenschap,
zullen we omschrijven wat Sikhisme en Wetenschap zijn.
Sikhisme
is de terminologie die gebruikt wordt om de “Panth” (de
weg/Traditie) te beschrijven, zoals deze werd opgericht door
Guru Nanak Dev Ji (de eerste Sikh Guru). Het is gebaseerd op
volledige openbaring van ‘Akal
Purakh’ (de Almachtige). Sikhisme is in
wezen non-evolutionair.
de Wetenschap is die discipline of orde, gebaseerd op
vraagstellingen en redeneringen met als doel het correcte
antwoord te vinden. Wat op enig moment een correct antwoord kan
zijn, kan op het volgende moment worden vervangen door een ander
antwoord. Het is daardoor in wezen evolutionair.
Overeenkomsten en verschillen in Sikhisme en de Wetenschap:
Sikhisme 1. Menselijk
bewustzijn van wat perfectie is zoals verteld in de Guru
Granth Sahib ji.
Wetenschap 1.Menselijk
bewustzijn van verbazing, gebaseerd op vraagstukken,
redenatie en antwoorden, daardoor in beginsel evolutionair.
Sikhisme 2. Gebaseerd op
openbaringen (directe ervaring met de Almachtige)
Wetenschap 2. Gebaseerd op
menselijke waarneming van objecten en daarna
gerationaliseerd door de (kracht van de) hersenen.
Sikhisme 3.
De Waarheid verandert nooit, de interpretaties ervan
kunnen wijzigen afhankelijk van de tijdsgeest en plaats.
Wetenschap 3.
Vraagstellingen, redenaties en antwoorden zijn veranderlijk.
Sikhisme 4.
De ultieme waarheid kan niet worden gevonden door redenatie:
“Honderdduizenden slimme trucs, maar zelfs niet een ervan zal
uiteindelijk met je meegaan”-(Guru
Granth Sahib Ji – blz. 5-
Wetenschap 4.
De enige bekende en acceptabele waarheid is datgene, wat door
redenatie tot stand komt, en dat dient betrouwbaar en gegrond te
zijn.
Sikhisme 5. Heilzame
benadering en om de schepping te bevrijden van de cyclus van
leven en dood.
Wetenschap 5.
Vernietigend in bewijsvoering. Zowel opbouwende als
vernietigende benaderingen zijn bruikbaar om de mensheid in zijn
dagelijkse behoeften te voorzien.
We zullen een aantal van de fundamentele vragen die het
menselijk bewustzijn zich herhaaldelijk stelt behandelen en
bekijken hoe de twee disciplines hiermee omgaan. Naast nog een
heleboel andere zijn de meest voor de hand liggende vragen die
over de Schepper en de Schepping.
De Schepper:
(a)
Sikhisme – De Schepper is de basis van alles, zowel
levend als niet-levend, zichtbaar en onzichtbaar, en is er voor
altijd en eeuwig.
“De Waarheid in het oorspronkelijke Begin. Waarheid doorheen de
eeuwigheid. Waarheid hier en nu. O, Nanak, Voor altijd en eeuwig
Waarheid. ||1|| –
Guru Granth Sahib Ji – blz. 1
Alles wat zichtbaar is in ware grootte is ontstaan vanuit een
miniatuurvorm in gedachten. Niets of niemand wordt geboren of
sterft, de hele Schepping is onder Zijn gezag, en Hij is de
enige die het kan veranderen. Alleen Hij is in alles aanwezig;
Hij schept en vernietigt op vele manieren.
Waar ik ook kijk, daar zie ik Hem, aan de oorsprong van alles. O
Nanak, Hij is de subtiele, en Hij is ook de openbaring. ||5|| –
Guru Granth Sahib Ji – blz. 281
De zichtbare gedaante en gedaanteloos is Hij zelf. Hij alleen
beheerst het spel,
Hij bezit alle kwaliteiten; Hij stijgt boven alle kwaliteiten
uit; Hij is de gedaanteloze God. Hij zelf is de oorspronkelijke
Samaadhi.-
Guru Granth Sahib Ji – blz. 290
Datgene wat verschijnt in het universum is ook aanwezig in het
lichaam.
Alles zetelt in het lichaam: de continenten, werelden en
onderwerelden, inclusief de Akal Purakh die geeft om alles. In
het lichaam zetelen de drie krachten, bekend als Brahama, Vishan
en Mahesha (creatieve, behoudende en vernietigende krachten).
Alles is binnen in God – de continenten, werelden en
onderwerelden. Het Leven van de Wereld, de Grote Gever,
verblijft in het lichaam; Hij is de Liefhebber van alles.-
Guru Granth Sahib Ji – blz. 290
Is er enige waarheid hierin zou u kunnen zeggen? Eigenlijk een
heleboel: Kijk volgende keer dat u in uw natuurlijke omgeving
bent eens om u heen. Het zaad bevat alle informatie om, eens
gezaaid, in een boom te ontkiemen; het evolueren van een zygoot
(bevrucht ei van eender welk soort) in een volledig organisme is
iets anders (de groottes van een menselijk ei en spermatozoïde
zijn 0,01 en 0,05 mm respectievelijk. Alle informatie met
betrekking tot wat voor individu de baby zal worden staat
geschreven in de genen van de zygoot, maar merk op dat ondanks
dat het niet zichtbaar is, het effect ervan, bijvoorbeeld de
kleur van de ogen, wel aantoonbaar is, zij het indirect).
Natuurlijk kunnen we niet bewijzen of ontkrachten of de Schepper
aanwezig is; we kunnen ons dit slechts realiseren, en zelfs het
realiseren is slechts, volgens Gurbani, in zijn handen: wij
moeten bidden voor Zijn goedheid.
Sommigen zijn, op Zijn Bevel, gezegend en vergeven; anderen
zullen op Zijn Bevel voor altijd doelloos dwalen.-
Guru Granth Sahib Ji – blz. 2
(b) de Wetenschap:
De Wetenschap erkent geen Schepper of het bestaan daarvan. Het
is mogelijk om leven/niet-leven te destilleren tot een paar
fundamentele principes die basaal en repeteerbaar zijn. Alles
lijkt te evolueren en veranderen op basis van deze principes:
het begrijpen ervan betekent het beheersen van het geheel. De
Wetenschap heeft dit redelijk succesvol kunnen uitdragen,
aangezien het hypothetiseren, redeneren en bewijzen betrouwbaar
en gegrond moeten zijn, ongeacht waar, wanneer en door wie het
wordt uitgevoerd. Onmiskenbaar zullen dan de meeste zaken die
observeerbaar zijn onder deze categorie vallen; ook een flink
aantal onzichtbare zaken zullen ook hieronder vallen, zolang hun
effect indirect waar te nemen is.
Een voorbeeld van zichtbare dingen: brandstof zorgt ervoor dat
de auto vooruitkomt, op voorwaarde dat er een motor (een
apparaat dat de ene vorm van energie omzet in een andere)
aanwezig is. Wat stuurt de auto vooruit? Energie. Kunnen we dat
zien? Nee, maar het effect is duidelijk.
Een voorbeeld van onzichtbare dingen: Een elektronenstraalbuis,
waarin hoogenergetische elektronen een met zinksulfide bekleed
scherm raken en het laten fluoresceren, waarbij hun energie valt
in het zichtbare gedeelte van het spectrum. Onthoudt dat
elektronen niet zichtbaar zijn en nooit door het menselijk oog
waargenomen zullen kunnen worden, aangezien zij de
lichtgevoelige cellen in het oog doordringen en hen daarbij
zullen vernietigen.
Uiteraard wordt dan in de Wetenschap, het zogenaamde “geloof” in
het rijk van de religie vervangen door “bewijs”, dat betrouwbaar
en gegrond moet zijn, zelfs als het indirect is verkregen.
Hoewel dit Wetenschap een zeer krachtige discipline maakt, dat
bewezen wordt in de hedendaagse wereld door zijn groeiende
voorspoed, het is daarin ook zijn eigen tegenspoed; slechts
weinigen realiseren zich dit, en dit zijn niet de wetenschappers
(de meerderheid) of hun volgelingen (hersenspoeling!). Sommigen
onder u beginnen zich af te vragen of hetgeen dat ik zeg wel
waar is: kunnen wetenschappers daadwerkelijk gehersenspoeld
worden door hun eigen daden?
Het antwoord is JA. Klaarblijkelijk zien we, als we terugkijken
op wat we bediscussieerd hebben, dat hoewel de Wetenschap ook
naar perfectie streeft, het daar nooit echt zal geraken! Waarom
niet? Het stelt een vraag, het beantwoordt dit met de best
mogelijke middelen die op dat moment voorhanden zijn. Vervolgens
rijzen tien verdere vragen in allerlei richtingen. Het oplossen
van deze tien vragen zal dan op eenzelfde manier weer honderd
vragen doen rijzen. Neem het voorbeeld van eender welke moderne
of historische uitvinding en zie dat ideeën uit onze geest
tevoorschijn komen als hypotheses, vervolgens worden beredeneerd
en de aanleiding vormen tot een ruw idee. Wanneer dat wordt
uitgeprobeerd en getest, begint het proces van verfijning,
aangezien de bijverschijnselen duidelijk worden. Het proces van
perfectioneren, gebaseerd op redenatie, wordt voor altijd
vervolgd … ?
Wetenschap of Sikhisme - Conclusie:
Wetenschap en Sikhisme sluiten elkaar niet uit, hoewel
wetenschap en andere religies dat mogelijk wel doen. Terwijl in
de Wetenschap dingen gebeuren door een gunstig toeval, volgens
de Sikhs gebeuren ze door de Wil van ‘Akal Purakh’ (de Tijdloze
God), Viz.
Iedereen is onderworpen aan Zijn Bevel; niemand staat buiten
Zijn Bevel.
-Guru Granth Sahib Ji – blz. 1
“Honderdduizenden slimme trucs, maar zelfs niet een ervan zal
uiteindelijk met je meegaan”
Guru Granth Sahib Ji – blz. 1
(daarmee wordt bedoeld: zelfs als ik duizenden gedachten en
wijsheden zou bezitten, geen enkele zal me begeleiden)
De ultieme waarheid, de Schepper, kan dus niet worden
weggeredeneerd. In tegenstelling tot wetenschap, is religie een
geloof. U zou kunnen zeggen dat als God niet gevonden kan worden
door redenatie, dit zou betekenen dat de mensheid zich maar aan
de Wil van God zou moeten overgeven? Hoe weten we dan of wat we
doen het juiste is?
Tenslotte wordt datgene dat we aan het uitzoeken zijn
beredeneerd … ?
Het antwoord op de eerste vraag, is dat we ons niet VOLLEDIG EN
ONVOORWAARDELIJK hoeven te onderwerpen. De tweede vraag is
serieuzer en het staat in feite in verband met de eerste door
dat sommigen van u zouden zeggen dat het daardoor een “blind
vertrouwen” is, en Wetenschap is dan veel beter dan dit!
Precies, en daarom zal ik Guru Nanak Dev Ji nogmaals citeren:
Wijsheid die naar argumenten leidt wordt geen wijsheid genoemd.
Wijsheid leidt ons naar het dienen van onze God en Meester; Door
wijsheid wordt aanzien verkregen. Wijsheid verkrijgt men niet
door het lezen van boeken; wijsheid inspireert ons om uit
liefdadigheid te geven. Nanak zegt, dit is de Weg; andere dingen
leiden naar Satan. ||1||
Guru Granth Sahib Ji – blz. 1245
Het is wijs om God te reciteren en eer bewijzen. het is wijs om
te lezen (de bani/hymnes waarin God wordt geprezen), om hun
diepe ingewikkelde geheimen te begrijpen en naar de anderen uit
te leggen. Aldus Nanak! Dit is de enige juiste weg van het
leven; hij/zij die anders beweert is een Satan.
Uiteraard wil Guru, wanneer wij ons dan onderwerpen aan Zijn
Wil, niet dat wij onze gezond verstand verliezen, om goed van
kwaad te kunnen onderscheiden; Hij wil alleen ons volkomen
geloof, voor zover we God niet betwijfelen. Op deze wijze worden
we geïnstrueerd om gewaarschuwd te zijn en uit te kijken voor
nep sadhu’s en heiligen en valse/nep guru’s (en daaraan is in de
wereld van vandaag geen gebrek!). Het antwoord op de derde vraag
is hiermee vanzelf gegeven; toen we onze redenatie hebben
aangewend om het goede van het kwade te onderscheiden, en eens
op het rechte pad, mogen we onze tijd niet verdoen; het is tijd
om te beginnen aan de INVOLUTIE.
Ik zocht en zocht, en vond het onbeweeglijke, onveranderende
huis van God.
- Guru Granth Sahib Ji – blz. 785
Zoekend en speurend, heb ik mijn Heer God ontmoet, die me heeft
besprenkeld met Zijn Mededogen dat ik niet waardig ben, een
nederig weeskind, maar Hij overweegt niet eens mijn fouten; Hij
heeft me gezegend met Perfecte Vrede. Het wordt gezegd dat dat
Zijn Manier is om ons te zuiveren. Toen ik hoorde dat Hij de
Liefde van Zijn volgelingen is, heb ik de zoom van Zijn gewaad
vastgegrepen. Hij doordringt volledig elk hart. Ik heb de Heer
gevonden, de Oceaan van Vrede, met intuïtief gemak; de pijnen
van geboorte en dood zijn verdwenen. Door hem bij de hand te
nemen, heeft de Heer Nanak, Zijn slaaf, gered; Hij heeft de
lauwerkrans van Zijn Naam in zijn hart geweefd. ||4||1|| - Guru
Granth
Sahib Ji – blz.
1122
Het is duidelijk dat hetgeen we dan zouden moeten geloven moet
niet voorbijgaan aan onze kritische blik, of we ons op het
juiste pad bevinden.
Vanaf dit punt begint de Guru’s Shabad (woord/hymnes), de Naam,
de Amrit (Nectar) je te leiden in grote sprongen. De status van
redenatie, hoewel bijzonder hoog in de wetenschappelijke wereld,
is zeer laag in de zoektocht naar de ultieme waarheid, de
Schepper. Waar Wetenschap eindigt, begint Sikhisme. Degenen, die
Hem hebben gevonden zijn als Hem geworden; Hij staat boven
beschrijving en zo ook Zijn heiligen! Niemand heeft Hem
geschapen, Hij is zonder wortels en vrij van illusie.
Hij kan niet worden bewezen, Hij kan niet worden geschapen. Hij
Zelf is Zuiver en Puur. –
Guru Granth Sahib Ji
– blz. 2
Guru Gobind Singh Ji zegt dat Akal Purkh neemt niet af of groeit
niet Hij is aanwezig in Zijn schepping vormvast te allen tijde.
Hij die in gezag voert van het begin tot het eind, ken Hem als
zijnde mijn Guru.
Laten we nu kijken naar hoe Guru Granth Sahib ji de vragen die
we in het begin stelden beantwoordt, te weten:
• wie ben je en waarom ben je hier?
• het begin van de schepping en hoe het zal eindigen?
• klonen en voor God spelen?
Guru Granth Sahib ji zegt dat je deel uitmaakt van het grote
spel dat gespeeld wordt sinds een tijdloze eeuwigheid. In het
begin was dit een bijzonderheid en niets meer; door shabad begon
het hele zichtbare en onzichtbare spel:
U schiep de enorme expansie van het Universum met Een Woord! –
Honderdduizenden rivieren begonnen te stromen. Hoe kan Uw
Scheppende Kracht worden beschreven?
- Guru Granth Sahib Ji – blz.3
Vanuit dat ene word (de Heer) ontwikkelde zich alles; Duizenden
rivieren van leven ontsproten – (vergelijk met de big bang; het
is zeker groot maar zonder “bang”). De zichtbare vorm is
daardoor een uitbreiding van het vormloze. De Heer heeft geen
kleur, kaste, credo, noch enige fysieke vorm of gedaante. De
daadwerkelijke gedetailleerde beschrijving van de schepping
blijkt uit:
Gedurende eindeloze eeuwen was er slechts totale duisternis. Er
was geen aarde of hemel; er was slecht het oneindige Gezag van
Zijn Hukam.
-
Guru Granth Sahib Ji – blz. 1035
In essentie verklaart Sikhism het volgende:
Uit de Heer kwam de lucht, uit de lucht kwam het water en uit
het water kwamen de lagere schepselen, die evolueerden in hogere
schepselen, inclusief planten, die hun hoogtepunt bereikten in
mensen als het opperste product van de evolutie. Het betoogt
geen instante schepping, en ook niet dat de evolutie ten einde
loopt. Ik weet niet of professor Hawking al een mening heeft
gevormd maar Sikhisme zegt dat alles en iedereen dat wordt
geschapen weer eens zal veranderen en verdwijnen, inclusief de
aarde en hemel en de diverse universums.
De aarde, de hemel, onderwerelden, de maan, de zon – alles zal
verdwijnen. Het spel is al vele malen voorheen gespeeld: -
Zo vele keren heft Hij Zijn uitgestrektheid uitgebreid. Voor
altijd en eeuwis is Hij de Ene, de Enige Universele Schepper.
– Guru Granth Sahib Ji – blz. 959
• Dus waarom ben jij hier op deze aarde?
Dit aardse lichaam is aan jou gegeven. Dit is jouw kans om de
God van het Universum te ontmoeten.
-
Guru Granth Sahib Ji – blz. 12
Het is jouw belangrijkste taak, onder andere, dat je dit lichaam
hebt ontvangen voor een doel en slechts voor dat ene doel: te
realiseren dat dit het tijdstip is om je met de Heer te
verbinden: Zodra het spel gedaan is, is het te laat, - zoek
daarom hier en nu; hemel en hel zijn hier en nu. Imperfecte zal
de ziel steeds weer blijven verhuizen.
Vereniging met Hem, en afscheiding van Hem, komen door Zijn Wil.
We komen om te ontvangen dat wat ons lot is.
–
Guru Granth Sahib Ji – blz. 6
Te verenigen en te vertrekken zijn de twee wegen verleend door
de Heer, in overeenstemming met onze daden.
• Waarom willen we gekloond worden?
Sikhs ondersteunen alle vormen van onderzoek, welke voordelig
zijn voor het geheel en weke zowel moreel als ethisch worden
geobserveerd. Bijvoorbeeld het experiment op stamcellen voor het
produceren van organen zou acceptable zijn – als dit helpt. maar
een disgn baby scheppen of klonen om eeuwig t eleven is moreel
onjuist en onethisch. Hier is het antwoord van Guru Granth
Sahib's answer hierop:
Als iemand een leven kon leven equivalent aan vier eeuwen en dat
kon uitbreiden in het tienvoudige;
Populair/beroemd worden in de negen wereldcontinenten en
iedereen zou gehoorzaam zijn;
Een goede naam zou verwerven, aanbeden en beroemdheid verkrijgen
over de gehele wereld;
Maar als iemand niet onder het goedgunstig oog van de Akal
Purakh zou komen (ondanks alle naam en faam), is diegene
schandelijk en onbeduidend;
Een worm tussen de wormen; schuldig aan vergeltelheid jegens de
Naam;
O, Nanak! De Schepper verleent rechtschapenheid aan de
rechtschapenlozen, en grotere deugden aan de vrome mensen.
Niemand anders kan God’s zegening evenaren. -
Guru Granth Sahib Ji – blz. 7.
Daardoor is in Sikhisme tevredenheid erg belangrijk. Het hebben
van een gelukkig en gezond lichaam met een gezonde geest die is
verlicht (bewustzijn) met God is veel belangrijker dan voor
eeuwig te leven. Dus terugkomend op de vraag die in het begin
werd gesteld: zijn religies relevant in onze levens van het
moderne computertijdperk?
Ik kan niet voor anderen spreken maar de religie van de Nam, de
Guru Granth Sahib, zal voor altijd en eeuwig oprukken, ongedeukt
door de ontdekkingen van de wetenschap. Tenslotte is de religie
van de Naam ook een ontdekking, niet de onze maar verleend aan
ons als een realisatie van God, dat is Hij die de leiding heeft
en dat voor altijd zal hebben, wat er ook gebeurt, want Guru
Nanak zegt:
Alles wat gebeurt vindt plaats onder Zijn bevel, niets geschiedt
daarbuiten.-
Guru
Granth Sahib Ji - blz 1
De Essentie:
• De Schepper is onzichtbaar en oppermachtig. Hij kan niet
worden gevoeld door onze vijf zintuigen en wordt slechts door
een enkeling gerealiseerd.
• De Wetenschap test zichtbare en onzichtbare dingen die direct
of indirect kunnen worden aangetoond; het is in essentie
evolutionair en daardoor zal het, zowel de instrumenten als de
analyse, nooit definitief zijn.
• Hoewel de Wetenschap voor God kan spelen, zal het nooit God
vinden.
• Sikhisme en Wetenschap sluiten elkaar niet uit, zij zijn in de
meeste gevallen gelijk, behalve a) de wetenschap accepteert geen
Schepper en beantwoordt tevens niet de vraag waar alles in
beginsel vandaan komt; b) in de Wetenschap bestaat kans, in
Sikhisme is het Zijn Wil.
• Sikhisme begint waar Wetenschap eindigt.
Sikhisme is de volledige openbaring van Akal Purakh.
|