|
In werkelijkheid werd een
Guru aangezien als iemand wiens podia de binnenplaats van
plattelands huisje was en de tempel - in de open lucht. Guru
Nanak hield geen afstand van mensen door preken in tempels te
geven of te verblijven in de huizen van de rijken, maar begaf
zich onder de massa en deelde hun simpele maaltijden, praatte
tegen hen en luistert naar vreugde en treuren van hun leven. Hij
was een geweldige spiritueel leermeester en mysticus. Hij was
een productief dichter (vakkundig in Sanskriet, Perzisch en
andere plaatselijke talen) en was een unieke zanger van Gods lof.
Toen al vermelde hij (in vijftiende eeuw) dat er verscheidene
werelden in de heelal zijn die de mens nu begint te ontdekken.
Hij behoort tot de categorie van grote mannen die niet tot een
geloofsovertuiging behoren, maar toebehoren aan de gehele
mensheid.
In 1497, in Sultanpur (waar Guru Nanak werkte als een winkelier)
ging Guru Nanak als gewoonlijk naar rivier Bein om een bad te
nemen en zijn tijd te spenderen in meditatie. Hij nam een duik
en was drie dagen spoorloos, waarbij hij ontmoeting had met God.
Bij terugkomst zei hij: "Er is maar één God. De Almachtige, De
Ware naam, De schepper, Zonder vrees, Zonder vijandschap,
Tijdloos entiteit, Zonder geboorte, ongeboren zelf gerealiseerd,
Ontdenkt door de gratie van de ware leermeester."Samen met zijn
kamaraad Bhai Mardana ondernam Guru Nanak lange reizen in -en
buitenland om de missie van de ware '''Naam'' te verspreiden en
zette de filosofie van de ''Ware gedachten'' uiteen. |
|
Hij bezocht bekende religieuze
centra's van Hindoes en Moslims en had gesprekken en discussies met de
beroemde zendelingen en krachtige persoonlijkheden behorend tot
verschillende religies en leiders van de sociale orde. Hij zocht de
confrontatie met Brahmanisme in Banaras, met Boeddhisten in Burma, Tibet
en Sri Lanka. In het Midden Oosten, waaronder Irak had hij bijeenkomsten
met de Moslim Hajis en Imams in Mekka en Baghdad.
Op leeftijd van 52 jaar, vestigde Guru Nanak zich op de oever van de
rivier Ravi in Kartarpur (in India). Daar nam hij het leven als een
plattelander op. Hij werkte als een plattelander met zijn winkels die
open waren voor het publiek en startte regelmatig ''Sangat'' (religieuze
bijeenkomst/groep)
|
Onderwijzen |
1. Redding kon nooit bereikt worden door verering
van Idolen of rituele uitoefening, maar relaas in godsnaam en door de
manier
waarop je leeft - met simpelheid, eerlijkheid en gerechtelijkheid.
2.
De correcte weg van leven was in simpele woorden- kirat karo (op
eerlijke wijze je kost verdienen), Vand chako (deel met anderen,
naastenliefde) en Naam Japo (mediteer op godsnaam).
3.
Hij zei dat god genadig en medelevend was. Hij zei de bron van alle
kennis was ''Nirankar''- allemachtige God.
4.
Hij gaf aan dat in de ogen van God, iedereen gelijk is.
5.
Idee verspreiden van sarbhat da Bhalla (wens iedereen welzijn toe).
|
Contributie aan het Sikhisme
1. Verspreid de boodschap van allemachtige door Kirtan (zingen van
spirituele gezang in lof van god).
2. Afschaffing van het kaste systeem : Guru Nanak weigerde het idee van
kasten in totaal. Hij was tegen elke vorm van onderscheiding
in de
mensheid. Hij verklaarde dat het ging om adellijke karakter dan om de
adellijke afkomst, hetgeen de echte test voor de
mensheid is;
Wat voor kracht heeft de kaste? Het is onrechtvaardigheid. Guru Nanak
hefte zijn stem voor het aanmoedigen van gelijkheid (ook tussen man en
vrouw). |
|