|
Guru Ramdaas werd in 1534
na Christus in Lahore (toen India, nu Pakistan) geboren. Zijn
voornaam was Jetha. Hij was nog erg jong toen zijn beide ouders
stierven en hij verhuisde naar Basarke, het dorp waar zijn
grootvader woonde. De familie van deze grootvader was niet erg
welgesteld. Daarom moest Jetha in zijn jonge jaren gekookte
granen gaan verkopen. Eens ging hij samen met nog andere Sikhs
naar het dorp Goindwal en daar ontmoette hij Guru Amardas Ji.
Hij hield van het onderricht van deze Guru en vond bovendien de
plaats zo aantrekkelijk dat hij besloot om daar te blijven. Ook
hier ging hij verder met het verkopen van de gekookte granen.
Hij bleef hier lang en diende de Guru met liefde en eerbied. Met
het voortgaan van de tijd groeide hij uit tot een heilige jonge
man. De Guru was erg blij met zijn werk, zijn manieren, zijn
gesprekken en zijn gedrag en hij mocht trouwen met Bibi Bhani,
de dochter van Guru Amardas Ji. Onbaatzuchtig en onophoudelijk
gedurende twintig jaar dienden Sri Guru Raamdas Ji and Bibi
Bhani de Guru en de dorpsgemeenschap. Guru Amar Das waardeerde
dit zo dat hij zijn zetel overdroeg aan Bhai Jetha Ji, vanaf
toen bekend staat als ‘Guru Raamdas’ |
|
Onderwijzen
Guru Raamdas Ji benadrukte:
1. De belangeloze dienst aan God en mensen, de zgn. Seva. Verder de
liefdadigheid, en de eenheid van God.
2. Het verrichten van eerbaar werk hierdoor eerlijk en trouw te kunnen
leven.
3. Guru Ji stelde de tekst van het Bruilofslied, de zgn. ‘Lavan’ samen en
initieerde hiermee een nieuw manier voor een eenvoudige en
waardige
huwelijkinzegening, de zgn. Anand Karaj. Ook dichtte hij nog andere
gezangen met betrekking tot ceremonies rond
geboorte en dood. Hiermee
gaf Guru Raamdas Ji de Sikh-religie een helder en onderscheiden karakter.
4. Guru Ji beklemtoonde dat redding kan worden verkregen door het herhaald
aanroepen van en mediteren op de Naam van God en
door de rustige en
eenvoudige weg van toewijding aan het gezin.
5. Hij propageerde het overleg bij gemeenschappelijke aangelegenheden.
Alsook het zingen van geestelijke liederen en religieuze
vieringen om de
geest te reinigen.
Guru Granth Sahib Ji gaf de volgende definitie van wat het betekent om
een Sikh te zijn:
“Diegene die zichzelf een Sikh of
een Ware Guru noemt:
- hij zal vroeg in de morgen opstaan en mediteren
op de Naam van God,
- hij zal zich onderdompelen in de zuivere en zalige (Nectar) zee van
Gods Naam om zo zijn geest van elk kwaad te zuiveren.
- hij zal gedurende de dag arbeid verichten,
- hij zal luisteren naar het woord van de Guru,
- hij zal Gods Naam eerbiedigen.
Want dan zullen zijn zonden worden vergeven en zijn lijden zal ophouden.
Bij het voortschrijden van de dag zal hij de gezangen van de Guru zingen
en bij alles wat hij doet God in gedachten houden. Hij die zich de Naam
van God indachtig is bij elke ademhaling en bij alles wat hij doet is de
‘ware sikh’ en zo iemand wordt door de Guru geliefd. Hij aan wie de Heer
genadig is luistert naar het onderricht van de Guru en wordt zijn
discipel.” |
|
Contributie aan het Sikhisme
1. Guru Raamdas ji heeft het Amritsar stad opgericht( de
belangerijkste stad voor
de Sikhs, spiritueel ene economish). Hier vindt
ook de "Gouden Tempel”. Guru
Raamdas ji heeft toen de traditie van
“Langar” voorgezet.
2.
Guru Raamdas startte het gebruik om een tiende deel van je inkomen in te
leveren voor de gemeenschap, de religie en het maatschappelijke welzijn
|
|
|
|
See Also:
Guru Ram Das en Srichand
- Harmandir Sahib (Gouden Tempel in
Amritsar)
- Sakhis (Verhalen) van Guru RamDaas Ji
-
Goeroe Ramdas ji en de yogi’s
|
|