Hoofdstuk X - Geloof, Naleving,
Plichten, Taboes en Ceremonies. (contd.)
Artikel XVIII - Anand Sanskar (Letterlijk: Vreugdevolle
Ceremonie)
a.
Een sikh man en vrouw dienen het huwelijk aan te gaan zonder hun
respectievelijke kaste of afkomst in beschouwing te nemen.
b.
De dochter van een sikh moet een sikh trouwen.
[Opm.Ned.Vert. Het wordt hier als vanzelfsprekend beschouwd dat
een zoon altijd met een sikh meisje trouwt]
c.
Een sikh huwelijk dient te worden ingezegend door middel van de
Anand Sanskar (huwelijksceremonie).
d.
Een kind-huwelijk is voor sikhs taboe.
e.
Zodra een meisje huwbaar wordt, fysiek, emotioneel en krachtens
rijpheid van karakter, dient een passende huwelijkspartner
gevonden te worden zodat zij kan trouwen in de Anand
(huwelijks) ceremonie.
[Opm.Ned.Vert. In feite geld dit natuurlijk ook voor jongens]
f.
Een huwelijk hoeft niet te worden voorafgegaan door een
verlovingsceremonie. Maar als een verlovingsceremonie gewenst is
dan dient er een congregatie bijeenkomst te worden gehouden (in
het huis van de jongen) waarin, na het uitvoeren van de Ardas
voor de Goeroe Granth Sahib, een kirpan, een
stalen armband en wat zoetigheden aan de jongen kunnen worden
gegeven.
[Opm.Ned.Vert.: Wat hier omschreven word zijn regionale, Punjabi
tradities zoals de Sagan en Chuny ceremonies. Ook
voor het meisje bestaan dergelijke tradities]
g.
Het consulteren van horoscopen om te bepalen welke dag of datum
veelbelovend is of het op een andere manier vaststellen van de
dag van het huwelijk is manmat (heiligschennis). Elke dag
die beide partijen geschikt vinden na onderling overleg kan
worden gekozen.
h.
Het dragen van bloemen of vergulde gezichtsversiering,
decoratieve hoofddeksels of
rode draad banden om de pols ter ere
van voorouders, het dopen van voeten in melk vermengt
met water,
het snijden van een bes
van de jandi (Prosopis spicigera) struik, het vullen van
een aarden pot, de ceremonie van terugtrekking in
geveinsd misnoegen onderwijl versjes
opzeggend, het uitvoeren van havens
(offervuur), het installeren van een vedi (een houten
luifel of paviljoen waaronder Hindoe huwelijken worden
gehouden), (erotische) danseressen, het drinken van alcohol
houdende drank is allemaal manmat (heiligschennis).
i.
Het huwelijkse gezelschap dient zo klein te zijn in aantal
mensen als de familie van de bruid wenst. De twee partijen
dienen elkaar te groeten met het zingen van gurbani en tenslotte
met de sikh groet 'Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki
Fateh'.
j.
Voor de huwelijksvoltrekking komt de congregatie bijeen in het
bijzijn van de Goeroe Granth Sahib. De congregatie of de
ragis dienen hierbij hymnen te zingen. De jongen
en het meisje dienen te gaan zitten met het gezicht naar de
Goeroe Granth Sahib. Het meisje zit links van de jongen.
Na het vragen van de toestemming van de congregatie, verzoekt de
voorganger van het huwelijk (dit kan zowel een man als een vrouw
zijn) de jongen, het meisje en hun ouders of voogden op te staan
om Ardas uit te voeren voor de start van de Anand
(huwelijks) ceremonie.
De voorganger
dient dan de jongen en het meisje te
informeren over de plichten en verplichtingen van het echtelijk
leven volgens Goeroes leer. Hij dient:
-
om te beginnen, aan de twee uitleg te geven over hun
gemeenschappelijke wederzijdse verplichtingen.
-
ze te vertellen hoe ze de liefde tussen de individuele ziel
en de Ultieme Ziel kunnen toepassen in hun man-vrouw relatie
in het licht van de inhoud van de rondgangs(lavan)-hymnes
in de Suhi
maat
(rag) sectie van de Goeroe Granth Sahib.
-
hen het concept van de toestand van "een enkele ziel in
twee lichamen" uit te leggen, te bereiken door liefde.
-
hun te laten in zien hoe ze eenheid met het Onsterfelijke
Wezen kunnen bereiken door zich van hun (huishuidelijke)
plichten en verplichtingen te kwijten.
-
aan beide te vertellen dat ze hun echtelijke verbinding een
middel moeten maken ter vervulling van het doel van de reis
van het menselijke bestaan; beide dienen het huwelijksleven
zuiver en op de Goeroe georiënteerd te leiden.
-
aan de jongen en het meisje individueel hun respectievelijke
echtelijke plichten als man en vrouw uit te leggen.
-
de bruidegom te vertellen dat, omdat de familie van het
meisje hem gekozen heeft als de meest geschikte partner, hij
zijn vrouw dient te zien als zijn betere helft, haar
onbevreesd zijn liefde te schenken en alles met haar te
delen wat hij heeft. In alle situaties dient hij haar
persoon en eer te beschermen, hij dient volledig loyaal aan
haar te zijn en hij dient even veel respect en
inschikkelijkheid te betrachten naar haar ouders en familie
als naar zijn eigen ouders en familie.
-
het meisje (de bruid) te vertellen dat ze zich aan haar man
in de echt verbonden heeft in het gewijde bijzijn van de
Goeroe Granth Sahib en de congregatie. Ze dient
altijd eerbied voor hem te koesteren en zorg voor hem te
dragen, hem te beschouwen als heer en meester van haar
liefde en trouw; ze dient standvastig te zijn in haar
loyaliteit aan hem en hem bij te staan in goede en slechte
tijden en in alle omstandigheden (bekend of onbekend). Ze
dient de zelfde achting en aanzien te geven aan zijn ouders
en familie als ze aan haar eigen ouders en familie zou
geven.
De
jongen en het meisje dienen te buigen voor de Goeroe Granth
Sahib om hun acceptatie van deze instructies te bevestigen.
Daarna dient de vader van het meisje
of het voornaamste familielid het meisje een einde van de sjerp,
die de jongen over zijn schouder draagt, te doen vastpakken en
de persoon die zorg draagt voor de Goeroe Granth Sahib
(voorganger) dient de stanzas te reciteren die horen bij
de huwelijkse rondgang (lavan van de vierde Goeroe in de
Suhi muzikale maat sectie van de Goeroe Granth).
Na het voorlezen van elke stanza dient de jongen gevolgd
door het meisje, die het einde van de sjerp vasthoud, rond de
Goeroe Granth Sahib te gaan terwijl de ragis of de
congregatie de voorgelezen stanza zingt.
De jongen en het meisje dienen, na elke rondgang, de Goeroe
Granth Sahib te eren door op de knieëen met het voorhoofd de
grond aan te raken dan op te staan en te luisteren naar het
reciteren van de volgende stanza. Daar er vier rondgangs-stanzas
zijn in de betreffende hymne zijn er vier rondgangen waarbij de
betreffende stanza word gezongen. Na de vierde rondgang
en na het eren van de Goeroe Granth Sahib dienen de
jongen en het meisje op de daarvoor aangewezen plaats te gaan
zitten en zullen de ragis of de voorganger
de eerste vijf en de laatste stanza van de Anand Sahib
zingen of voorlezen. Daarna dient de Ardas te worden
uitgevoerd om de afsluiting van de
Anand (huwelijks)ceremonie te markeren waarna de gewijde
pudding zal worden uitgedeeld.
k.
Personen die een ander geloof aanhangen dan het sikh geloof
kunnen niet in de echt worden verbonden door middel van de
Anand Karay (huwelijksceremonie)
l.
Een sikh dient nooit financiën in overweging te nemen bij de
acceptatie van een partner voor zijn zoon of dochter.
m.
Als de ouders van het meisje, op welke tijd of bij welke
gelegenheid dan ook, het huis van hun dochter bezoeken en er
staat een maaltijd klaar zullen ze niet aarzelen om er ook te
eten. Het niet eten van voedsel in het huis van het meisje is
een bijgeloof. De Khalsa is door de Goeroe en het
Onsterfelijk Wezen gezegend met een weldaad aan proviand en het
laten eten van anderen. De familie van de jongen en het meisje
dienen elkaars gastvrijheid te accepteren omdat de Goeroe ze
verenigd heeft in een gelijkwaardige relatie.
n.
Als de echtgenoot van een vrouw is gestorven mag de vrouw, als
ze dat wil en ze een geschikte partner vind,
opnieuw trouwen. Voor een
sikh man wiens echtgenote is overleden, geld hetzelfde.
o.
Het tweede huwelijk kan op dezelfde manier worden ingezegend als
het Anand huwelijk, zoals eerder beschreven.
p.
In het algemeen zal een sikh geen tweede vrouw/man trouwen
zolang zijn/haar eerste vrouw/man nog in leven is.
q.
Een gedoopte sikh behoort zijn of haar echtgeno(o)t(e) ook te
laten dopen,
|