Artikel XXIV - De Initiatie-ceremonie of Doop
a.
De amrit ceremonie (Initiatie-ceremonie of Doop) dient te
worden voltrokken op een speciale plek niet toegankelijk voor
publiek.
b.
Op de plek waar amrit toegediend gaat worden, dient de
Goeroe Granth Sahib te worden geïnstalleerd (en
ceremonieel te worden geopend). Ook dienen er zes toegewijde
gedoopte sikhs aanwezig te zijn, waarvan er een de Goeroe
Granth Sahib verzorgt terwijl de andere vijf amrit
toedienen. Deze groep mag ook sikh vrouwen bevatten. Zij moeten
allen een bad hebben genomen en hun haren hebben gewassen.
c.
Geen van de vijf geliefden die amrit toedienen mag
gehandicapt zijn zoals, blind, blind aan een oog, lam,
gehandicapt aan een been of arm of lijdend aan een chronische
ziekte. Ook iemand die inbreuk heeft gemaakt op de sikh
discipline en principes kan geen deel van vijf uitmaken. Zij
dienen allen toegewijde gedoopte sikhs te zijn met voorbeeldig
gedrag.
d.
Elke man of vrouw uit elk land, religie of kaste die het
Sikhisme omhelst en daarin gelooft heeft het recht op amrit.
De persoon die gedoopt wordt dient niet te jong te zijn; hij of
zij dient in staat te zijn zelf beslissingen te nemen. De
persoon die gedoopt gaat worden moet een bad hebben genomen,
zijn haren hebben gewassen en alle vijf de K's dragen -
Kesh (ongeknipt/ongeschoren haar), Kirpan
(zwaard) aan een gordel, Kachhehra (voorgeschreven
shorts), Kanga (Kam
gestoken in het opgebonden haar),
Karha (ijzeren armband). Hij/zij mag geen symbool van
een andere religie dragen. Hij/zij mag niet blootshoofds zijn of
een pet dragen. Hij/zij mag geen sieraad dragen door een
piercing in enig deel van het lichaam. De persoon die gedoopt
gaat worden moet respectvol, met gevouwen handen, met het
gezicht naar de Goeroe Granth Sahib staan.
e.
Iedereen die opnieuw gedoopt wil worden na het begaan van een
dwaling dient apart te
worden genomen en de vijf geliefden,
de aanwezige congregatie, dienen hem/haar een straf toe te
kennen
f.
Een van de vijf geliefden, die de amrit ceremonie
voorgaan, dient de regels van het sikh geloof, aan diegenen die
gedoopt worden, uit te leggen:
Het sikh geloof bepleit de verzaking van het aanbidden van elk
(door mensen gemaakt) voorwerp, en het in liefdevolle toewijding
aanbidden van, en mediteren over, de Ene God. Om dit te bereiken
zijn de voornaamste middelen:
-
het uitoefenen van
Gurbani
en het volgen van zijn leerstellingen,
-
het bijdragen in de diensten van de congregatie en het
verlenen van diensten aan de Panth,
-
het verrichten
van liefdevolle inspanning (ten goede van anderen),
-
het liefhebben van Gods naam (liefdevolle bezinning op de
ervaring van het Goddelijke),
-
het leven naar de regels van een sikh na de doop. Etc.
Hij dient dit af te sluiten met de vraag: Zijn jullie (of ben
jij) bereid deze religie vrijwillig en met blijdschap te
accepteren?
g.
Bij een positief antwoord van de dopelingen, dient een van de
vijf
geliefden de Ardas uit te voeren ter
voorbereiding van het doopsel en
hukam (order)
te ontvangen. De vijf geliefden dienen dicht
naar schaal te komen ter bereiding van
de amrit (Goddelijke nectar).
h.
De schaal dient van zuiver ijzer te
zijn en moet op een zuivere ijzeren ring of op een andere
degelijke steun te worden geplaatst.
i.
In
de schaal dient zuiver water met
suiker kristallen (suiker koekjes) te worden gedaan en de vijf
geliefden dienen er omheen te gaan zitten in de bir
houding. Een ervan zal de hieronder genoemde teksten reciteren.
[Note: Het zitten in de bir houding houdt in dat het
lichaam rust op het rechterknie terwijl het linkerbeen verticaal
wordt gehouden met de knie omhoog]
j.
De te reciteren teksten zijn: De Japji,
de Jaap, de tien Sawayyas (te beginnen bij "sarawag
sud"),
de Bainti Chaupai (vanaf "hamri karo hath dai rachha"
tot en met "susht dokh te leho bachai"), de Anand
Sahib (de eerste vijf stanzas en de laatste – 40e -
stanza).
k.
Een van de vijf geliefden, die de teksten reciteert dient de
rand
van de schaal vast te houden met zijn
linkerhand terwijl hij het water blijft roeren met een khanda
(dubbel snijdend zwaard) in zijn rechterhand. Hij dient dit
te doen met opperste concentratie. De overige van de geliefden
houden de rand van de schaal met beide handen vast en
concentreren zich geheel op de amrit (goddelijke nectar).
l.
Na het afronden van het reciteren, dient een van de geliefden de
Ardas uit te voeren.
m.
Alleen die dopelingen die hebben deelgenomen aan de gehele
amrit ceremonie kunnen worden gedoopt. Iemand die aanschuift
terwijl de ceremonie gaande kan niet worden gedoopt.
n.
Na de uitvoeren van de Ardas (zie l. hierboven) en denkende aan
onze Vader, de tiende Meester, de drager van de kalgi,
dient elke dopeling te gaan zitten in bir positie,
zijn/haar handen hol te houden met de linkerhand onder hun
rechterhand en vijf maal de amrit (Goddelijke mengsel) te
drinken als een van de geliefden dit mengsel in hun holle handen
schenkt onder het uitroepen van: Zeg, Waheguru ji ka Khalsa,
Waheguru ji ki Fateh! (De Khalsa behoort tot Waheguru,
ook aan hem is de overwinning!) De persoon die gedoopt wordt
dient na het drinken van de amrit (Godendrank) telkens te
herhalen: Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh.
Dan dienen vijf handenvol amrit (Goddelijk mengsel) in de
ogen van de dopeling te worden gesprenkeld en nog vijf in
zijn/haar haren. Elke sprenkeling dient vergezelt te gaan met de
uitspraak van diegene die de doop toedient van "Waheguru ji
ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh" waarna de dopeling deze
spreuk herhaald.
[Opm.Ned.Vert.: De amrit word effectief in het gezicht
gesprenkeld. Daar de dopelingen een tulband dragen word deze aan
de bovenkant 'geopend' zodat de haren kunnen worden
besprenkeld.]
Wat er over is van de amrit na het toedienen aan alle
individuele dopelingen dient door alle gedoopten (mannen en
vrouwen) samen, nippend, te worden opgedronken.
o.
Hierna zullen de vijf geliefden, samen in koor, de naam van
Waheguru meegeven aan allen die de Goddelijke doop hebben
ontvangen. Vervolgens moeten ze de mul mantar
(basis-geloofsovertuiging,
kern-hymne) reciteren en worden de
nieuw gedoopte verzocht deze te herhalen:
ik aunkar satnam karta purakh nirbhau nirwair akal murat ajuni
saibhang gur prasad
p.
Hierna dient een van de vijf geliefden aan
de gedoopte de Rehat (discipline
van de orde) uit te leggen: Vandaag zijn jullie herboren in het
huishouden van de ware Goeroe, hiermee eindigt voor jullie de
cirkel van migratie en zijn jullie toegetreden tot de Khalsa
Panth (orde). Jullie spirituele vader is nu Goeroe Gobind
Singh en jullie spirituele moeder is Mata Sahib Kaur. Jullie
geboorteplaats is Kesgarh Sahib en jullie plaats van
oorsprong is Anandpur Sahib.
Jullie, als kinderen van een vader, zijn, onderling en ten
aanzien van andere gedoopte sikhs, spirituele broers
en zusters. Jullie zijn geworden de
pure Khalsa en hebben hiermee afstand gedaan van jullie vroegere
afkomst, beroepsmatige achtergrond, karma en
geloof; wat inhoud dat jullie alle
verbintenissen met jullie kaste, afkomst, geboorte, land,
(vorige) geloof etc. hebben opgegeven.
Jullie zullen niemand anders dan Akal Purkh (het Ene
Tijdloze Wezen) aanbidden - geen god, godin, incarnatie of
profeet. Behalve de tien Goeroes en hun Gurbani zullen jullie
niemand anders beschouwen als verlosser.
Jullie worden verondersteld
Gurmukhi te kennen. (Als je het niet kent dien je het te
leren). En te reciteren, of te luisteren naar het reciteren van,
de hieronder genoemde op schrift gestelde composities, waarvan
de dagelijkse herhaling is verordend, elke dag:
-
De Japji Sahib
-
De Jaap Sahib
-
De tien
Swayyas (Quartrains), te beginnen bij "sarawag sudh"
-
De Sodar
Rahiras en
-
De Sohila
Daarnaast dienen jullie te lezen, of te luisteren naar
recitatie, uit de Goeroe Granth en altijd bij je te dragen de
vijf K's: De Kesh (ongeknipt/ongeschoren haar), De Kirpan
(zwaard in schede) [Opm: De lengte van het te dragen zwaard is
niet voorgeschreven], de Kacchehra [Opm: De Kachhehra
(Boxer-achting kledingstuk) mag gemaakt zijn van elke stof, maar
de pijpen mogen niet langer zijn dan tot net over de knieën], de
Kanga (kam), de Karha (ijzeren armband) [Opm: De karha dient
gemaakt te zijn van puur ijzer].
De hieronder genoemde zaken zijn verboden:
-
Het onteren van het haar (knippen, verwaarlozen etc.).
-
Het eten van kuttha (vlees van een dier dat op Moslim
wijze is geslacht of bereid.)
-
Het plegen van overspel.
-
Het gebruik van tabak.
In het geval van het begaan van een van deze zaken moet de
zondaar worden herdoopt. Als het onbedoeld, onbewust of tegen
zijn wil is gedaan, hoeft de zondaar niet gestraft te worden.
Jullie dienen geen familie relatie aan te gaan met een afvallige
sikh (die ongeknipt/ongeschoren haar had maar het heeft
afgeknipt) [Opm.Ned.Vert: Vroeger stond het knippen of scheren 1
op 1 gelijk aan het niet meer geloven] of met een sikh die
rookt. Jullie moeten te allen tijde bereid zijn de panth
en de gurduwaras te dienen. Jullie moeten een tiende van
jullie inkomsten besteden aan de Goeroe. In het kort dienen
jullie te leven naar de leer van de Goeroe in alles wat jullie
doen.
Jullie dienen, als khalsa een hechte gemeenschap te
vormen overeenkomstig de principes van het Khalsa
geloof. Als jullie vergissingen maken ten aanzien van de
Khalsa discipline (de Rehat), dienen jullie jezelf te
melden bij de Khalsa congregatie en vergeving te vragen.
En jullie dienen in de toekomst dergelijke vergissingen te
vermijden.
q.
De volgende personen zullen vatbaar zijn voor straf
-
Eenieder die (familie) relaties onderhoud met elementen die
vijandig staan ten opzichte van de Panth inclusief de
minas (onverlaten/bedriegers), de masands
(personen, vroeger verbonden met locale sikh gemeenschappen
als vertegenwoordigers van de Goeroe maar sindsdien in
diskrediet geraakt door hun fouten en dwalingen), volgers
van Dhirmal of Ram Rai, etc. gebruikers van
tabak, moordenaars van baby dochters en afvallige sikhs.
-
Iemand die eet of drinkt van hetzelfde bord of uit dezelfde
beker als ongedoopte of gevallen sikhs
-
Iemand die zijn baard verft.
-
Iemand die zijn zoon of dochter uithuwelijkt uit financieel
gewin.
-
Gebruikers van verdovende middelen (hash, opium, alcohol,
tabak, cocaïne, etc.)
-
Iemand die ceremonies of gebruiken, die in strijd zijn met
gurmat, organiseerd of bijwoont.
-
Iemand die verzaakt in het onderhouden van de Rehat.
r.
Na deze uitleg dient een van de vijf geliefden de Ardas
uit te voeren.
s.
Daarna dient de sikh die de Goeroe Granth Sahib verzorgt
Hukam voor te lezen. Als er zich tussen de gedoopten
personen bevinden die nog niet eerder een naam, in
overeenstemming met de sikh naamgevingsceremonie, hebben
ontvangen dienen deze afstand te doen van hun vroegere naam. Ze
krijgen een nieuwe naam die begint met de eerste letter van de
ontvangen Hukam.
t.
En ten slotte dient de karhah prashad te worden
uitgedeeld. Alle nieuw gedoopte sikh mannen en vrouwen dienen de
karhah prashad te krijgen uit de zelfde kom. |